Talous- ja kuluttajakasvatus talousosaamisen mahdollistajana

Marilla Kortesalmi, Minna Autio

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tarkastelemme artikkelissa talous- ja kuluttajakasvatuksen oppihistoriallisia lähtökohtia sekä käsitteiden välisiä kytköksiä. Talouden lukutaitoa pidetään keskeisenä kansalaistaitona talouskasvatuksen perinteessä. Lukutaitoon kohdistuu kuitenkin kritiikkiä sen staattisuuden vuoksi. Lukutaidon rinnalla tarkastelemme talouden opetusta myös taloudellisen kyvykkyyden kautta, missä painottuu käytännön talous- ja kuluttajaosaaminen ja toimijuus. Pohdimme myös sitä, miten talouden teemoja ja sisältöalueita tulisi opetuksessa painottaa kestävyyshaasteen edessä.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiKansantaloudellinen Aikakauskirja
Vuosikerta115
Numero4
Sivut588-603
Sivumäärä16
ISSN0022-8427
TilaJulkaistu - 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 511 Kansantaloustiede
  • kotitaloustiede
  • kotitalousopetus
  • talouskasvatus
  • 516 Kasvatustieteet
  • kuluttajakasvatus
  • 1.5 degrees lifestyles

    Autio, M. (Projektinjohtaja), Akenji, L. (Principal Investigator) & Lettenmeier, M. (Principal Investigator)

    01/10/201831/12/2019

    Projekti: Tutkimusprojekti

Siteeraa tätä