Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tarkastelemme artikkelissa talous- ja kuluttajakasvatuksen oppihistoriallisia lähtökohtia sekä käsitteiden välisiä kytköksiä. Talouden lukutaitoa pidetään keskeisenä kansalaistaitona talouskasvatuksen perinteessä. Lukutaitoon kohdistuu kuitenkin kritiikkiä sen staattisuuden vuoksi. Lukutaidon rinnalla tarkastelemme talouden opetusta myös taloudellisen kyvykkyyden kautta, missä painottuu käytännön talous- ja kuluttajaosaaminen ja toimijuus. Pohdimme myös sitä, miten talouden teemoja ja sisältöalueita tulisi opetuksessa painottaa kestävyyshaasteen edessä.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kansantaloudellinen Aikakauskirja |
Vuosikerta | 115 |
Numero | 4 |
Sivut | 588-603 |
Sivumäärä | 16 |
ISSN | 0022-8427 |
Tila | Julkaistu - 2019 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 511 Kansantaloustiede
- kotitaloustiede
- kotitalousopetus
- talouskasvatus
- 516 Kasvatustieteet
- kuluttajakasvatus
Projektit
- 1 Päättynyt
-
1.5 degrees lifestyles
Autio, M. (Projektinjohtaja), Akenji, L. (Principal Investigator) & Lettenmeier, M. (Principal Investigator)
01/10/2018 → 31/12/2019
Projekti: Tutkimusprojekti