Sähkövirran opetusmallit lukiossa

Terhi Katariina Mäntylä

    Tutkimustuotos: OpinnäytePro graduOpinnäytteet

    Abstrakti

    Tutkimuksen mukaan hyvä opetusmalli on opetuksen tärkeimpiä osatekijöitä. Sen on
    vastattava tieteellistä näkemystä, otettava huomioon oppilaiden valmiudet ja toimittava
    koulun arjessa. Aiempi tutkimus ei kuitenkaan anna paljoakaan vastauksia siihen, miten
    toimivia opetusmalleja voidaan konstruoida. Ongelman selvittäminen vaatii kolmen erilaisen
    osa-alueen synteesiä. Opetusmallin konstruoinnin ongelmien selvittämiseksi tässä työssä
    keskitytään sähkövirran opetusmalleihin lukion fysiikassa. Sähkövirta on keskeisellä sijalla
    lukion fysiikassa ja aiempi tutkimuskirjallisuus antaa hyvän lähtökohdan aiheen
    selvittämiseen.
    Työn teoreettinen viitekehys koostuu vastaavasti kolmesta osasta. Suhteessa oppimiseen
    lähtökohtana on kognitiivinen konstruktivismi, joka pitää oppimisen ja tiedon luomisen
    prosesseja perusluonteeltaan samanlaisina. Opetusmalleihin liittyen analysoidaan fysiikan
    käsiterakennetta ja siitä muodostetaan synteesi tieteen historian ja filosofian näkökulmasta.
    Koska (re)konstruoitua opetusmallia arvioidaan käytön kannalta, selvitetään millaisia ovat
    opettajien käyttämien sähkövirran opetusmallien piirteet. Metodina käytetään
    haastattelututkimusta ja sen fenomenologista analyysia. Lopuksi tieteellisen näkemyksen
    pohjalta rekonstruoitua opetusmallia ja opettajien käyttämiä opetusmalleja verrataan.
    Työssä saavutetut tulokset sähkövirran opetusmallin osalta ovat välittömästi sovellettavissa
    lukion fysiikan opetukseen ja myös opettajankoulutukseen. Työssä (re)konstruoitu
    opetusmalli sähkövirralle osoittautuu vertailussa lukiossa käytettyihin opetusmalleihin
    monelta osin samankaltaiseksi. Merkittävin ero on lukion opettajien opetusmalleihin
    sisältyvän virrankuljetuksen mikroskooppisen mallin asema, joka on niiden fysikaalisesti
    virheellisin piirre. Monet opetusmalleihin liittyvät epäfysikaalisuudet näyttävät olevan tulosta
    pyrkimyksestä sopeuttaa opetusmallit koulun käytäntöön ja oppikirjojen kiinnittämään
    etenemisjärjestykseen.
    Työn tärkeimmät tulokset ovat niiden teoreettisten periaatteiden täsmentäminen joiden
    varassa opetusmallien (re)konstruointi tapahtuu ja näiden periaatteiden soveltaminen
    sähkövirran opetusmallin rekonstruointiin. Koska jokainen työn osaongelma on ratkaistu
    metodisesti, voidaan saavuttaa se, että opetusmallien fysikaalisuutta ja toimivuutta on
    mahdollista arvioida systemaattisesti tutkimuksellisin perustein. Työn tulokset myös
    viittaavat siihen, että opettajankoulutuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota periaatteisiin,
    joiden varassa opetusmalleja voidaan (re)konstruoida ja arvioida niiden toimivuuden
    kannalta.
    Alkuperäiskielisuomi
    TilaJulkaistu - 2003
    OKM-julkaisutyyppiG2 Pro gradu, diplomityö, ylempi amk-opinnäytetyö

    Tieteenalat

    • 114 Fysiikka

    Siteeraa tätä

    Mäntylä, T. K. (2003). Sähkövirran opetusmallit lukiossa.