Teatterilähtöinen kokemuksellinen oppiminen – simuloidun vuorovaikutuskokemuksen psykofysiologiaa

Tapio Toivanen, Sirke Seppänen

Tutkimustuotos: Muu julkaisu

Abstrakti

Kaikissa KEHU-hankkeeseen liittyvissä vuorovaikutuskoulutuksissa on käytetty ja tullaan käyttämään teoreettista tietoainesta tukevia toiminnallisia ja kokemuksellisia teatterilähtöisiä koulutusmenetelmiä. Teatterilähtöiset menetelmät ovat kuin lentosimulaattori: mahdollisuus kokea ja harjoitella todentuntuisia tilanteita turvallisessa ympäristössä. Vaikka luotu kuvitteellinen oppimisympäristö ja siinä käytössä olevat kuvitteelliset roolit on simuloituja ja fiktiivisiä, ovat tilanteissa koetut tunteet ja oppimiskokemukset todellisia1. Valitun työskentelymuodon taustalla on kokemuksellisen oppimisen teoria2 ja sosio-konstruktiivinen oppimiskäsitys. Niiden mukaan osaamista ja ymmärrystä rakennetaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa, jolloin oppija voi kielellistää sekä kokemuksiaan että omaa ajatteluaan ja reflektoida sitä suhteessa ryhmän muiden jäsenten ajatteluun.
Alkuperäiskielisuomi
Julkaisuvuosi25 toukok. 2020
TilaJulkaistu - 25 toukok. 2020
OKM-julkaisutyyppiEi sovellu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • Neurotiede
  • aivotutkimus
  • vuorovaikutuksen tutkimus
  • teatterilähtöiset menetelmät
  • improvisaatio

Siteeraa tätä