Kulttuurin muuttunut olemus opetussuunnitelmissa ja vieraiden kielten oppikirjoissa

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Kulttuuri ja kulttuurienvälisyys kuuluvat olennaisena osana kieltenopetukseen, mutta ne ovat muuttaneet muotoaan ja painopisteitään sekä opetussuunnitelmissa että oppikirjoissa vuosikymmenten varrella. Tässä artikkelissa vertaan peruskoulun ja lukion aiempien ja nykyisten opetussuunnitelmien perusteiden kulttuuriin liittyviä käsitteitä ja opetuksen tavoitteita. Olen analysoinut neljä A-englannin lukion oppikirjaa laadullisella sisällönanalyysillä ja etsinyt vastauksia siihen, miten kirjan tekstit, kuvat tai tehtävät ohjaavat opiskelijaa kulttuuria ja kulttuurienvälisyyttä käsittelevään toimintaan. Tulokset osoittavat, että vaikka nykyiset opetussuunnitelmien perusteet puhuvatkin yksilöiden kulttuuri-identiteettien monikerroksellisuudesta, tällaista kulttuurien hybriditeettiä tai kulttuuri-identiteettien muovautuvuutta ei löydy tutkituista oppikirjoista. Oppikirjojen kulttuuria ja kulttuurienvälisyyttä käsittelevät sisällöt ja tehtävät eivät lisää kulttuurista osaamista, vaan ennemminkin vahvistavat stereotyyppistä ajattelua kulttuureista. On siis tärkeää, että opettajilla on kulttuurisesti vastuullisen kasvatuksen taitoja, jotta he osaavat valita kielten tunneille sellaisia sisältöjä ja tehtäviä, jotka tukevat kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämistä.
Julkaisun otsikon käännösThe changed nature of culture in core curricula and foreign language textbooks
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoKielididaktiikan katse tulevaisuuteen : Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen
ToimittajatRaili Hilden, Kaisa Hahl
Sivumäärä29
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisupäivä26 helmikuuta 2020
Sivut173-201
ISBN (elektroninen)978-952-5993-29-5
TilaJulkaistu - 26 helmikuuta 2020
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia
Numero17
ISSN (painettu)1799-9596
ISSN (elektroninen)1799-960X

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • Kulttuuri
  • kulttuurinen moninaisuus
  • kulttuurinen osaaminen
  • kulttuurisesti vastuullinen kasvatus
  • vieraiden kielten opetus

Siteeraa tätä