The Effects of Using Socio-Scientific Issues and Technology in Problem-Based Learning: A Systematic Review

Julkaisun otsikon käännös: Sosio-tieteellisten kysymysten ja tekniikan käytön vaikutukset ongelmaperusteisessa oppimisessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

José Hernández-Ramos, Johannes Pernaa, Lizethly Cáceres-Jensen, Jorge Rodríguez-Becerra

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tällä hetkellä yhä useammat oppilaitokset kaikilla koulutustasoilla sisältävät ongelmakohtaisen oppimisen opetussuunnitelmiinsa. PBL-skenaarioissa käytetään usein tekniikkaa ja yhteiskuntatieteellisiä kysymyksiä (SSI), mikä mahdollistaa sisällön ja luovan ajattelun sekä työtaitojen samanaikaisen oppimisen, joita tarvitaan uuden tiedon tuottamiseen tulevaisuutta varten. Tässä mielessä SSI: n ja teknisten työkalujen käyttöä PBL -oppimisympäristöissä voidaan pitää lähtökohtana uuden tiedon hankkimiselle ja integroimiselle. Tämän lähestymistavan mahdollisuuksista ei kuitenkaan ole kattavaa tietoa. Tämän systemaattisen katsauksen tavoitteena on tuottaa tämä tieto PRISMA -menetelmän avulla. Strategiaa käytetään tutkimaan kuvatun lähestymistavan vaikutuksia toissijaisella ja perustutkinnolla toteutettujen toteutusten avulla. Tiedot koostuivat 33 tutkimusartikkelista, jotka luokiteltiin laadullisen sisältöanalyysin avulla. Tulosten mukaan PBL -skenaarioissa hyödynnetään pääasiassa paikallisia SSI: itä, jotka yhdistävät tieteellisen tiedon opiskelijoiden kannalta mielekkääseen asiayhteyteen. Teknologiaa käytetään pääasiassa tarjoamalla teknistä tukea opetustehtäviin. Lopuksi näitä tuloksia tarkastellaan teknologisen pedagogisen tietämyksen (TPASK) viitekehyksestä, jossa ehdotetaan suuntaviivoja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Julkaisun otsikon käännösSosio-tieteellisten kysymysten ja tekniikan käytön vaikutukset ongelmaperusteisessa oppimisessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Alkuperäiskielienglanti
Artikkeli640
LehtiEducation Sciences
Vuosikerta11
Numero10
Sivumäärä16
ISSN2227-7102
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 14 lokak. 2021
OKM-julkaisutyyppiA2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Tieteenalat

  • 116 Kemia
  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä