Tiedonalan kielen rakentuminen yläkoulun fysiikan oppitunnilla

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

This article focuses on social and linguistic practices in lower secondary school physics lessons. Using nexus analysis as the theoretical and methodological framework, the study seeks to answer two research questions: how disciplinary language is structured in texts and in classroom interaction and how students participate in disciplinary literacy practices with different linguistic resources. The data consists of texts (N=222), audio recordings (3 hours) and ethnographic field work data (36 hours). The analysis shows that disciplinary language in physics lessons is structured in multimodal manner and students’ engagement in classroom interaction is challenged by the social and linguistic practices used. This article suggests that students’ developing language skills and diverse linguistic repertoires in the classroom should be better considered in language-aware subject teaching.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoKieli, muutos ja yhteiskunta - Language, Change and Society : AFinLAn vuosikirja 2022
ToimittajatTanja Seppälä, Sirkku Lesonen, Päivi Iikkanen, Sigurd D'hondt
Sivumäärä22
JulkaisupaikkaJyväskylä
KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
Julkaisupäivä2 jouluk. 2022
Sivut325-346
ISBN (painettu)978-951-9388-74-8
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 2 jouluk. 2022
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiAFinLAn vuosikirja
KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
Numero79
ISSN (painettu)2343-2608

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä