Using network analysis methods to investigate how future teachers conceptualize the links between the domains of teacher knowledge

Julkaisun otsikon käännös: Verkostonalyysiä soveltamalla voidaan tutkia kuinka opettajaopiskelijat näkevät yhteydet opetttajantiedon osa-alueiden välillä

Mika Koponen, Mervi A. Asikainen, Antti Viholainen, Pekka E. Hirvonen

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

In this article we present a new approach to investigating teacher knowledge. The essay data related to Finnish future teachers' (N = 18) perceptions of the "knowledge required for teaching mathematics" were transformed into a network. We classified the knowledge topics using the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) framework and examined the relationships between the issues raised with the aid of network analysis. According to the results, the future teachers see the six MKT domains in a hierarchical sequence. As it is not subject specific, this approach is also applicable in the investigation of teacher knowledge of other subjects. (C) 2018 The Authors. Published by Elsevier Ltd. This is an open access article under the CC BY license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).

Julkaisun otsikon käännösVerkostonalyysiä soveltamalla voidaan tutkia kuinka opettajaopiskelijat näkevät yhteydet opetttajantiedon osa-alueiden välillä
Alkuperäiskielienglanti
LehtiTeaching and Teacher Education
Vuosikerta79
Sivut137-152
Sivumäärä16
ISSN0742-051X
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - maaliskuuta 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • teacher knowledge
  • network analysis
  • mathematics
  • gephi
  • Mathematical Knowledge for Teaching

Siteeraa tätä