Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Abstrakti

    Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä.

    Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
    Alkuperäiskielisuomi
    OtsikkoUudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2
    ToimittajatArto Kallioniemi
    Sivumäärä12
    JulkaisupaikkaHelsinki
    KustantajaHelsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos
    Julkaisupäivä2008
    Sivut751-762
    ISBN (painettu)978-952-10-4970-5
    ISBN (elektroninen)978-952-10-4971-2
    TilaJulkaistu - 2008
    OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

    Julkaisusarja

    NimiTutkimuksia
    KustantajaHelsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
    Numero299
    ISSN (painettu)1795-2158

    Lisätietoja

    Helsingin yliopisto,;
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;
    978-952-10-4970-5;
    Arto Kallioniemi (toim.);
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;

    Tieteenalat

    • 612 Kielitieteet, kirjallisuus

    Siteeraa tätä