Projekteja vuodessa
Abstrakti
Koronapandemian vuoksi keväällä 2020 aloitettu etäopetus on nostanut huolien lisäksi esiin oppimista tukevia käytänteitä. Haastattelimme 15 suomalaista vieraan kielen opettajaa perusopetuksesta aikuisopetukseen tarkastellaksemme, mitä he olivat oppineet etäopetusajalla ja miten he olivat monipuolistaneet opetustaan etäopetuskokemusten kautta. Analysoimme haastattelut laadullisesti temaattisella otteella. Muodostimme haastatteluaineistosta neljä pääteemaa kuvaamaan sitä, miten etäopetuksessa omaksutut tai yleistyneet digitaaliset työkalut, materiaalit ja toimintamallit voivat kehittää kielten opetusta ja opiskelua: opetus-opiskelu-oppimisprosessin rikastaminen, opetus-opiskelu-oppimisprosessin yksilöllistäminen, kielitaidon monipuolinen näyttäminen ja kieltenopetuksen joustava saavutettavuus. Näytämme pääteemojen mukaisesti esimerkkien avulla, miten opiskelijat voivat hyötyä etäopetuksessa käyttöön otetuista työtavoista ja materiaaleista (myös lähiopetuksessa). Pohdimme, miten ne olisi mahdollista valjastaa käyttöön siten, että kieltenopetusta ja sen tarjontaa voitaisiin monipuolistaa.
Julkaisun otsikon käännös | Foreign language teaching and learning: Teachers’ experiences from spring 2020 remote teaching period |
---|---|
Alkuperäiskieli | suomi |
Lehti | Kasvatus |
Vuosikerta | 54 |
Numero | 4 |
Sivut | 341-353 |
Sivumäärä | 13 |
ISSN | 0022-927X |
DOI - pysyväislinkit | |
Tila | Julkaistu - 20 lokak. 2023 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- etäopetus
- etäopiskelu
- koronapandemia
- vieraan kielen opetus
Projektit
- 1 Aktiivinen
-
VIOLA: Vieraiden kielten opetuksen nykytila
Hahl, K. (Principal Investigator), Lahti, L. (Principal Investigator), Luodonpää-Manni, M. K. (Principal Investigator) & Mäkipää, T. (Principal Investigator)
02/08/2021 → …
Projekti: Tutkimusprojekti