Kuka pääsee asiantuntijaksi? Yhteiskunnallisen taustan merkitys asiantuntija-aseman rakentumisessa

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Kuvaus

    Mikä merkitys kodin sosiaalisella ja kulttuurisella taustalla, etnisellä taustalla ja sukupuolella on asiantuntija-aseman rakentumisessa? Asiantuntijuuden kehittymistä tutkinut Arja Haapakorpi väitteli joulukuussa 2009 asiantuntijuuden rakentumisesta työelämässä. Artikkelissa analyysin kohteena ovat sekä korkeakoulutukseen että työmarkkinoilla asiantuntija-asemaan pääsy. Artikkeli on myös kirjoittajan tieteellinen puheenvuoro asiantuntijoiden taustan yhteiskunnallisesta merkityksestä.
    Julkaisun otsikon käännösWho manages to become an expert?: The role of social background in the construction of expertise
    Alkuperäiskielisuomi
    LehtiAikuiskasvatus
    Vuosikerta30
    Numero4
    Sivut256-266
    Sivumäärä11
    ISSN0358-6197
    TilaJulkaistu - 2010
    OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

    Tieteenalat

    • 514 Sosiaalitieteet
    • asiantuntijuus, akateemiset työmarkkinat, korkeakoulututkimus, tasa-arvo

    Lainaa tätä

    @article{118a7472336a4ce99fa5a6ea40719307,
    title = "Kuka p{\"a}{\"a}see asiantuntijaksi?: Yhteiskunnallisen taustan merkitys asiantuntija-aseman rakentumisessa",
    abstract = "Mik{\"a} merkitys kodin sosiaalisella ja kulttuurisella taustalla, etnisell{\"a} taustalla ja sukupuolella on asiantuntija-aseman rakentumisessa? Asiantuntijuuden kehittymist{\"a} tutkinut Arja Haapakorpi v{\"a}itteli joulukuussa 2009 asiantuntijuuden rakentumisesta ty{\"o}el{\"a}m{\"a}ss{\"a}. Artikkelissa analyysin kohteena ovat sek{\"a} korkeakoulutukseen ett{\"a} ty{\"o}markkinoilla asiantuntija-asemaan p{\"a}{\"a}sy. Artikkeli on my{\"o}s kirjoittajan tieteellinen puheenvuoro asiantuntijoiden taustan yhteiskunnallisesta merkityksest{\"a}.",
    keywords = "514 Sosiaalitieteet, asiantuntijuus, akateemiset ty{\"o}markkinat, korkeakoulututkimus, tasa-arvo",
    author = "Arja Haapakorpi",
    year = "2010",
    language = "suomi",
    volume = "30",
    pages = "256--266",
    journal = "Aikuiskasvatus",
    issn = "0358-6197",
    publisher = "Kansanvalistusseura",
    number = "4",

    }

    Kuka pääsee asiantuntijaksi? Yhteiskunnallisen taustan merkitys asiantuntija-aseman rakentumisessa. / Haapakorpi, Arja.

    julkaisussa: Aikuiskasvatus, Vuosikerta 30, Nro 4, 2010, s. 256-266.

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    TY - JOUR

    T1 - Kuka pääsee asiantuntijaksi?

    T2 - Yhteiskunnallisen taustan merkitys asiantuntija-aseman rakentumisessa

    AU - Haapakorpi, Arja

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - Mikä merkitys kodin sosiaalisella ja kulttuurisella taustalla, etnisellä taustalla ja sukupuolella on asiantuntija-aseman rakentumisessa? Asiantuntijuuden kehittymistä tutkinut Arja Haapakorpi väitteli joulukuussa 2009 asiantuntijuuden rakentumisesta työelämässä. Artikkelissa analyysin kohteena ovat sekä korkeakoulutukseen että työmarkkinoilla asiantuntija-asemaan pääsy. Artikkeli on myös kirjoittajan tieteellinen puheenvuoro asiantuntijoiden taustan yhteiskunnallisesta merkityksestä.

    AB - Mikä merkitys kodin sosiaalisella ja kulttuurisella taustalla, etnisellä taustalla ja sukupuolella on asiantuntija-aseman rakentumisessa? Asiantuntijuuden kehittymistä tutkinut Arja Haapakorpi väitteli joulukuussa 2009 asiantuntijuuden rakentumisesta työelämässä. Artikkelissa analyysin kohteena ovat sekä korkeakoulutukseen että työmarkkinoilla asiantuntija-asemaan pääsy. Artikkeli on myös kirjoittajan tieteellinen puheenvuoro asiantuntijoiden taustan yhteiskunnallisesta merkityksestä.

    KW - 514 Sosiaalitieteet

    KW - asiantuntijuus, akateemiset työmarkkinat, korkeakoulututkimus, tasa-arvo

    M3 - Artikkeli

    VL - 30

    SP - 256

    EP - 266

    JO - Aikuiskasvatus

    JF - Aikuiskasvatus

    SN - 0358-6197

    IS - 4

    ER -