Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa

Riitta-Leena Metsäpelto, Jaana Viljaranta, Heta Tuominen, Kaisa Aunola, Anna-Maija Poikkeus, Sari Mullola

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA). Tutkimukseen osallistujina olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVA-koepistemäärän lisäksi hakijoiden itsearvioista koskien erilaisia tavoiteorientaatioita (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja välttämisorientaatio) sekä muita motivaatiotekijöitä (kokemus opiskelun mielekkyydestä, luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään valintakoemenestykseen liittyi halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiKasvatus
Vuosikerta50
Numero2
Sivut136-148
Sivumäärä13
ISSN0022-927X
TilaJulkaistu - 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • opiskelijavalinnat
  • luokanopettajat
  • ylioppilastutkinto
  • tavoiteorientaatio
  • motivaatio

Lainaa tätä

Metsäpelto, Riitta-Leena ; Viljaranta, Jaana ; Tuominen, Heta ; Aunola, Kaisa ; Poikkeus, Anna-Maija ; Mullola, Sari. / Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Julkaisussa: Kasvatus. 2019 ; Vuosikerta 50, Nro 2. Sivut 136-148.
@article{1550617779b243b2be6567baf38eddb8,
title = "Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekij{\"o}iden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekij{\"o}iden yhteytt{\"a} menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteisty{\"o}verkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA). Tutkimukseen osallistujina olivat Jyv{\"a}skyl{\"a}n yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVA-koepistem{\"a}{\"a}r{\"a}n lis{\"a}ksi hakijoiden itsearvioista koskien erilaisia tavoiteorientaatioita (oppimis-, saavutus-, suoritus-l{\"a}hestymis-, suoritus-v{\"a}ltt{\"a}mis- ja v{\"a}ltt{\"a}misorientaatio) sek{\"a} muita motivaatiotekij{\"o}it{\"a} (kokemus opiskelun mielekkyydest{\"a}, luovutusherkkyys ja ep{\"a}onnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, ett{\"a} VAKAVA-kokeessa menestyiv{\"a}t yht{\"a}{\"a}lt{\"a} ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekk{\"a}{\"a}ksi. Lis{\"a}ksi hyv{\"a}{\"a}n valintakoemenestykseen liittyi halu menesty{\"a} paremmin kuin muut ja v{\"a}h{\"a}inen ep{\"a}onnistumisen pelko. Tuloksilla on merkityst{\"a} opettajankoulutuksen ajankohtaisen kehitt{\"a}miskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, opiskelijavalinnat, luokanopettajat, ylioppilastutkinto, tavoiteorientaatio, motivaatio",
author = "Riitta-Leena Mets{\"a}pelto and Jaana Viljaranta and Heta Tuominen and Kaisa Aunola and Anna-Maija Poikkeus and Sari Mullola",
year = "2019",
language = "suomi",
volume = "50",
pages = "136--148",
journal = "Kasvatus",
issn = "0022-927X",
publisher = "Kasvatustieteiden tutkimuslaitos",
number = "2",

}

Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. / Metsäpelto, Riitta-Leena; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Aunola, Kaisa; Poikkeus, Anna-Maija; Mullola, Sari.

julkaisussa: Kasvatus, Vuosikerta 50, Nro 2, 2019, s. 136-148.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TY - JOUR

T1 - Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa

AU - Metsäpelto, Riitta-Leena

AU - Viljaranta, Jaana

AU - Tuominen, Heta

AU - Aunola, Kaisa

AU - Poikkeus, Anna-Maija

AU - Mullola, Sari

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA). Tutkimukseen osallistujina olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVA-koepistemäärän lisäksi hakijoiden itsearvioista koskien erilaisia tavoiteorientaatioita (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja välttämisorientaatio) sekä muita motivaatiotekijöitä (kokemus opiskelun mielekkyydestä, luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään valintakoemenestykseen liittyi halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.

AB - Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA). Tutkimukseen osallistujina olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVA-koepistemäärän lisäksi hakijoiden itsearvioista koskien erilaisia tavoiteorientaatioita (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja välttämisorientaatio) sekä muita motivaatiotekijöitä (kokemus opiskelun mielekkyydestä, luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään valintakoemenestykseen liittyi halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - opiskelijavalinnat

KW - luokanopettajat

KW - ylioppilastutkinto

KW - tavoiteorientaatio

KW - motivaatio

M3 - Artikkeli

VL - 50

SP - 136

EP - 148

JO - Kasvatus

JF - Kasvatus

SN - 0022-927X

IS - 2

ER -