Työn muokkaaminen ja tekoälyresurssit

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Oral presentation

Beskrivning

Työssä oppimisesta on tullut entistä tärkeämpää, koska kohtaamme päivittäin tilanteita, joihin ei ole ennalta valmista mallia, ohjetta, tulkintaa, työkalua tai ratkaisua (Nissinen et al., 2023). Monimutkaisia tilanteita pitää ratkaista työssä juuri silloin kun ne tulevat eteen (Harteis, 2022). Jatkuvat muutokset ja kiihtyvä tahti saattavat kuitenkin stressata ja lisätä haasteita myös mielen hyvinvoinnille, ellei työhön löydy työkaluja ja strategioita muutosten käsittelemiseen (Blomgren & Perhoniemi, 2022). Kasvavat paineet oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle pakottavat siis pohtimaan oppimisen keinoja, käytäntöjä ja menetelmiä. Työelämä on haastettu joustavaan ajatteluun ja työn uudistamisen työkalujen kehittämiseen (Markauskaite & Goodyear, 2017).

Teko- ja tukiälyjen roolia työssä oppimisessa voidaan tarkastella systeemiteoreettisten linssien läpi. Tekoäly voidaan ajatella olevan ihmistoimijoiden rinnalla oleva systeemin osa, jota tarvitaan yhteisölliseen uuden tiedon luomisprosessiin. Näin ollen tekoäly voi osaltaan myös muokata systeemiä (käytäntöjä) ja tuoda keskusteluun uudenlaisia syötteitä, joita yksilöt tai tiimit eivät saisi ilman teknologiaa tuotettua (Halonen et al., 2023).

Työn muokkaamisen interventioissa teknologian nopea uusiutuminen kuvataan pakottavana voimana työssä oppimisen jatkuvalle nopeutumiselle (Van Wingerden et al., 2017). Tavoitteenamme on pysäyttää kuormittava kierre ja kyetä kuvaamaan työn muokkaamisen kestävä malli, jossa tekoälyä hyödynnetään systeemissä resurssina. Hyödynnämme mallissa työn muokkaamisen interventiomallien tutkimusta erityisesti kestävän työn tekemisen näkökulmasta (Knight et al., 2021; Roczniewska et al., 2023).
Sen sijaan, että digitalisaatio vain nopeuttaisi työtä tai tekoäly antaisi valmiita vastauksia, näemme sen toimivan uudenlaisena yhteisöohjautuvuuden katalysaattorina, tarjoten uudenlaista kollektiivisuutta herättäen episteemisiä tunteita, jotka puolestaan ruokkivat luovuutta, sitoutumista, ja korkeamman tason oppimiselementtejä.
Period8 feb. 2024
VidResearch Group for Educational Psychology
OmfattningNationell