Projekt per år
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Kristiina Brunila
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Centret för hållbarhetsvetenskap (HELSUS)
- Teachers' Academy
- Doktorandprogrammet i genus-, kultur- och samhälleforskning - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Helena Hinke Dobrochinski Candido
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för hållbarhetsvetenskap (HELSUS)
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Koulutussosiologian ja -politiikan tutkimusryhmä
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: Doktorand, U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Juho Honkasilta
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
-
Elina Ikävalko
- Svenska social- och kommunalhögskolan underenhet - Stipendieforskare
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: gästforskare, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Anniina Leiviskä
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
- Avdelningen för pedagogik - universitetsforskare
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Pedagogy and practices of suistanability in ECEC - Collaborative project between India and Finland
01/10/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Osaava varhaiskasvatus
Valkonen, S., Ahola, R. J. P., Pesonen, J., Chydenius, H. I., Mikkola, A. & Strandén, E.
01/05/2023 → 30/04/2027
Projekt: Forskningsprojekt
-
JOUKO: Muutos kohti joustavaa esi- ja alkuopetusta: Kouvolan kunnan tapaustutkimus
Rainio, A., Pesonen, J. & Hilppö, J.
02/01/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Difficult Topics and Dialogue in Education
Puustinen, M., Marjokorpi, J., Tainio, L., Rantala, J. & Säntti, J.
01/01/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Yhdenvertaisuuden näkökulma yksityisen varhaiskasvatuksen järjestämisessä
Fonsén, E., Valkonen, S. & Pesonen, J.
01/01/2023 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
Cultural Practices, Young People, and the Ethos of Vulnerability in Finland
Brunila, K., Tähkä, I. & Lanas, M., 23 sep. 2024, I: Emotions and society. 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Editorial: International Perspectives on Inclusion in Education: Exploring Common Ground from Different Angles
Honkasilta, J. & Koutsoklenis, A., 14 maj 2024, I: Education Sciences. 14, 5, 3 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig
Öppen tillgång -
Encouraging young people’s collective struggles against the climate crisis: radical democratic education in the era of marketization
Tiainen, K. & Green, C., 21 maj 2024, Research Handbook on the Sociology of Youth. Bessant, J., Collin, P. & O’Keeffe, P. (red.). Cheltenham, UK: EEP Edward Elgar Publishing, s. 200-214 15 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Government, Policy, and the Role of State in Youth Education
Brunila, K., Mertanen, K. & Vainio, S. E., 2024, I: Bloomsbury Education and Childhood Studies.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Koulutus on kuollut, eläköön sivistys?
Brunila, K., 2024, (!!Accepted/In press) I: Futura.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Aktiviteter
-
Varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen tutkimus nyt 3.0
Satu Valkonen (Ordförande)
29 maj 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Tehokkuuspuheen vaikutukset varhaiskasvatuksen johtajien ja henkilöstön työhön
Jaana Pesonen (!!Speaker) & Satu Valkonen (!!Speaker)
27 jan. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Vammaistutkimuksen Päivä 2024
Hisayo Katsui (Talare: Ordförande), Maija Karoliina Koivisto (Talare: Presentation), Päivi Nurmi-Koikkalainen (Talare: Presentation), Juho Honkasilta (Talare: Presentation) & Pekka Koskinen (Talare: Presentation)
16 aug. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Public Talks
-
Sivistysvaliokunnan kuuleminen / Asiantuntija
Satu Valkonen (Deltagare)
7 maj 2024Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Övrigt
-
Päiväkodin johtajien arvovalinnat
Satu Valkonen (!!Speaker) & Lotta Maria Abendstein (!!Speaker)
29 maj 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
Priser
-
-
Honorable mention by the Nordic Journal of Migration Research Editorial Board for the Best Article Award 2022-2024
Masoud, Ameera (!!Recipient), 2024
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Maikki Friberg-tasa-arvopalkinto
Brunila, Kristiina (!!Recipient), 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
World Cultural Council Special Recognition Award
Mertanen, Katariina (!!Recipient), 2023
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
Media näkyvyys Rapportin tiedekolumnissa "ADHD:n lääkintä on villi länsi — näin löyhillä kriteereillä lapset saavat diagnooseja"
25/06/2024
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
In Conversation: Kinnari Pandya with Hannele Cantell and Jaana Pesonen
Hannele Cantell, Jaana Pesonen & Kinnari Pandya
10/05/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Silence on racism and structural inequalities affects society as a whole
22/04/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Onko suomalainen koulu inklusiivinen? Haastattelu Kasvatuskeskusteluja-podcastiin
25/03/2024
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Suomalainen kotoutumiskoulutus keskittyy maahanmuuttajien ”korjaamiseen” ja sysää rasismin sietämisen yksilön vastuulle, sanoo tutkija Ameera Masoud – Seurauksista kärsii koko yhteiskunta
28/02/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media