Projekt per år
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Kristiina Brunila
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Centret för hållbarhetsvetenskap (HELSUS)
- Teachers' Academy
- Doktorandprogrammet i genus-, kultur- och samhälleforskning - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Petteri Hansen
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Helena Hinke Dobrochinski Candido
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för hållbarhetsvetenskap (HELSUS)
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Koulutussosiologian ja -politiikan tutkimusryhmä
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: Doktorand, U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Juho Honkasilta
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
-
Elina Ikävalko
- Svenska social- och kommunalhögskolan underenhet - Stipendieforskare
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: gästforskare, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Osaava varhaiskasvatus
Valkonen, S., Ahola, R. J. P., Pesonen, J., Chydenius, H. I., Mikkola, A. & Strandén, E.
01/05/2023 → 30/04/2027
Projekt: Forskningsprojekt
-
Vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen
Katsui, H., Mietola, R., Honkasilta, J. & Laitinen, M.
17/04/2023 → 31/12/2023
Projekt: Forskningsprojekt
-
Difficult Topics and Dialogue in Education
Puustinen, M., Marjokorpi, J., Tainio, L., Rantala, J. & Säntti, J.
01/01/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
FuturEd: FuturEd Interrupting Future Trajectories of the Precision Education Governance
Brunila, K., Pesonen, J., Valkonen, S., Leiviskä, A., Säntti, J., Hansen, P., Honkasilta, J., Hinke Dobrochinski Candido, H., Mertanen, K., Huotilainen, M., Järvensivu, V. A. S. & Vainio, S. E.
01/05/2019 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
-
ADHD in the DSM-5-TR: What has changed and what has not
Koutsoklenis, A. & Honkasilta, J., 10 jan. 2023, I: Frontiers in psychiatry. 13, 6 s., 1064141.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Affective Capitalism in Academia: Revealing Public Secrets
Nehring, D. & Brunila, K., 16 jan. 2023, Bristol: Policy Press. 256 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi eller special utgåva › Vetenskaplig › Peer review
-
Colonial imaginaries and psy-expertise on migrant and refugee mental health in education
Kurki, T. & Brunila, K., 2023, Temporality, Space and Place in Education and Youth Research. McLeod, J., O'Connor, K., Davis, N. & McKernan, A. (red.). London: Routledge, s. 126-143 18 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Exploring the academic and affective leadership in academia
Brunila, K., 2023, Affective Capitalism in Academia Revealing Public Secrets. Policy PressForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Exploring the research-based approach of academic classroom teachers in Finland
Koski, A. K., Puustinen, M., Säntti, J. & Salminen, J., maj 2023, (!!E-pub ahead of print) I: Teachers and Teaching.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Aktiviteter
-
Students’ categorical judgements of entanglement of commercialism in the educational context
Satu Valkonen (!!Speaker)
30 nov. 2028Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen tutkimus nyt
Satu Valkonen (Talare: Ordförande)
29 maj 2023Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen tutkimus nyt
Satu Valkonen (Medlem i organisationskommitté)
29 maj 2023Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
MOOC: Uncovering Finnish Education
Vilhelmiina Harju (Lärare), Helena Hinke Dobrochinski Candido (Lärare), Marja Kristiina Honkaheimo (Lärare), Minna Huotilainen (Lärare), Pia Koirikivi (née Niemi) (Lärare), Heidi Krzywacki (Lärare), Tapio Juhani Lahtero (Lärare), Jari Lavonen (Lärare), Katriina Maaranen (Lärare), Olli-Pekka Sakari Malinen (Lärare), Sari Muhonen (Lärare), Hannele Niemi (Lärare), Mihaela Nyyssönen (Lärare), Inkeri Ruokonen (Lärare), Riikka Johanna Suhonen (Lärare), Marja Tamm (Lärare), Auli Toom (Lärare) & Sai Väyrynen (Lärare)
2023Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Övrigt
-
Inclusive education in practice: Tools and Resources
Hisayo Katsui (Talare: Inledningsanförande (keynote)), Helena Hinke Dobrochinski Candido (Ordförande i organisationskommitté) & Caitlin Dawson (Medlem i organisationskommitté)
24 maj 2023Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Public Talks
Priser
-
Maikki Friberg-tasa-arvopalkinto
Brunila, Kristiina (!!Recipient), 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
MTV3:n uutisaamun asiantuntijahaastattelu: ADHD - Milloin vilkkaudesta tulee ongelma?
03/10/2022
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Asiantuntijahaastattelu YLE:n Surujen Suomi podcastiin: Ominaisuuksien maa. "ADHD ei tee ihmisestä huonompaa"
26/09/2022
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Hyvä tahto ja kaksi kättä eivät takaa laadukasta varhaiskasvatusta
Nina Sajaniemi, Satu Valkonen & Eeva-Leena Onnismaa
08/12/2021
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Mediaseksikkyys ei saa korvata tutkimusnäyttöä – Koulua pitää kehittää kouluna eikä muotivirtausten mukaan
Janne Säntti
01/09/2021
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Varhaiskasvatuksen opettajapula on ratkaistava kestävästi ja eettisesti
09/04/2021
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media