Organisationsprofil

Organisationsprofil

Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har forskat om finsk utbildning och inlärningsfärdigheter redan sedan 1996. Vi är en del av Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, där vår expertgrupp bedriver högklassig och internationell forskning. Vi publicerar aktivt i renommerade publikationsserier och tidskrifter inom vårt område både i hemlandet och utomlands. Vår forskning fokuserar på undervisning, lärande, bedömning och utbildningssystem samt att utveckla dessa. Vi samarbetar aktivt med de andra forskningsgrupperna vid Pedagogiska fakulteten.

Vid Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har vi ett starkt metodiskt kunnande, och det adaptiva bedömningssystemet vi byggt upp utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen.

Utöver Finland verkar vi även utomlands och med internationella partner. Vi har medverkat och kommer att medverka bland annat i att utarbeta och genomföra OECD-ländernas PISA-undersökning (Programme for International Student Assessment) 2006, 2015 och 2018.

Helsingfors universitets centrum för utbildningsevalueringmedverkar i flera forskningsprojekt och bedömningar som finansieras av Utbildningsstyrelsen och Finlands Akademi. Regionförvaltningsverk, utbildningsanordnare samt andra samarbetspartner kan dra nytta av vårt gedigna kunnande inom beställningsbedömningar och gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt.

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Projekt 1999 2021

Publikationer 1981 2019

A need for cognition scale for children and adolescents: Structural analysis and measurement invariance

Keller, U., Strobel, A., Wollschläger, R., Greiff, S., Martin, R., Vainikainen, M-P. & Preckel, F., jan 2019, I : European Journal of Psychological Assessment. 35, 1, s. 137-149 13 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Complex problem solving: Profiles and developmental paths revealed via latent transition analysis

Mustafic, M., Yu, J., Stadler, M., Vainikainen, M-P., Bornstein, M., Putnick, D. & Greiff, S., 2019, I : Developmental Psychology.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Doctoral students' writing profiles and their relations to well-being and perceptions of the academic environment

Lonka, K., Ketonen, E., Vekkaila, J., Lara, M. C. & Pyhältö, K., apr 2019, I : Higher Education. 77, 4, s. 587-602 16 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Aktiviteter 1986 2019

ABC of Assessment Literacy | Arviointiosaamisen ABC

Marja Tamm (Talare: Presentation), Risto Heikki Eemeli Hotulainen (Talare: Presentation), Pekka Peura (Talare: Presentation), Lotta Helinä Avelin (Talare: Presentation)
14 mar 20193 apr 2019

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Arviointiosaaminen kuntoon NYT! | Let's Develop Assessment Literacy NOW!

Marja Tamm (Ordförande i organisationskommitté), Risto Heikki Eemeli Hotulainen (Talare: Presentation), Anna-Maria Inkeri Ruokonen (Talare: Presentation), Lotta Helinä Avelin (Medlem i organisationskommitté), Marja-Liisa Kieksi (Medlem i organisationskommitté)
30 jan 20191 feb 2019

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Arviointiosaaminen kuntoon NYT! | Let's Develop Assessment Literacy NOW!

Marja Tamm (Talare: Presentation), Lotta Helinä Avelin (Talare: Presentation)
30 jan 20191 feb 2019

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

ABC of Assessment Literacy | Arviointiosaamisen ABC

Marja Tamm (Talare: Presentation), Mirjam Johanna Kalland (Talare: Presentation), Jyrki Tapani Reunamo (Talare: Presentation), Jenni Linnea Vartiainen (Talare: Presentation), Jonna Kangas (Talare: Presentation), Lotta Helinä Avelin (Talare: Presentation)
29 mar 201926 apr 2019

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Datauppsättningar

Calibration data for the new assessment tools

Vainikainen, M. (Skapad av), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018

Datauppsättning