Organisationsprofil

Organisationsprofil

Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har forskat om finsk utbildning och inlärningsfärdigheter redan sedan 1996. Vi är en del av Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, där vår expertgrupp bedriver högklassig och internationell forskning. Vi publicerar aktivt i renommerade publikationsserier och tidskrifter inom vårt område både i hemlandet och utomlands. Vår forskning fokuserar på undervisning, lärande, bedömning och utbildningssystem samt att utveckla dessa. Vi samarbetar aktivt med de andra forskningsgrupperna vid Pedagogiska fakulteten.

Vid Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har vi ett starkt metodiskt kunnande, och det adaptiva bedömningssystemet vi byggt upp utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen.

Utöver Finland verkar vi även utomlands och med internationella partner. Vi har medverkat och kommer att medverka bland annat i att utarbeta och genomföra OECD-ländernas PISA-undersökning (Programme for International Student Assessment) 2006, 2015 och 2018.

Helsingfors universitets centrum för utbildningsevalueringmedverkar i flera forskningsprojekt och bedömningar som finansieras av Utbildningsstyrelsen och Finlands Akademi. Regionförvaltningsverk, utbildningsanordnare samt andra samarbetspartner kan dra nytta av vårt gedigna kunnande inom beställningsbedömningar och gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt.

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Projekt 1999 2021

Publikationer 1981 2020

Bidirectional Relationship of Sleep with Emotional and Behavioral Difficulties: A Five-year Follow-up of Finnish Adolescents

Kortesoja, L., Vainikainen, M-P., Hotulainen, R., Rimpelä, A., Dobewall, H., Lindfors, P., Karvonen, S. & Merikanto, I., 23 jan 2020, (!!Accepted/In press) I : Journal of Youth and Adolescence.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Educational Assessment in Finland

Vainikainen, M-P. & Harju-Luukkainen, H., 2020, (!!Accepted/In press) Monitoring Student Achievement in the 21st Century. Harju-Luukkainen, H., McElvany, N. & Stang, J. (red.). Springer

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Finland SE Transitions

Kupiainen, S. A. & Ouakrim-Soivio, N., jan 2020, (!!Accepted/In press) Bloomsbury Education and Childhood Studies . London: Bloomsbury Publishing, 6 s.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Kolmas sektori koulumaailmassa: Yläkoulun nuorten näkemyksiä työpajatoiminnassa käytetyistä työtavoista

Ahtiainen, R., Hienonen, N., Lintuvuori, M. & Hotulainen, R., 2020, (!!Accepted/In press) I : NMI-bulletin. 30

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Praktiken i den svenska och finska lärarutbildningen

Morberg, Å., Ahtiainen, R., Hasselbladh, H. & Bejerot, E., 2020, (!!Accepted/In press) Lärarutbildning – reformer och profession. Bejerot, E., Hasselbladh, H. & Forsberg, T. (red.). Studentlitteratur

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Aktiviteter 1986 2020

Educa 2020

Marja Tamm (Ordförande i organisationskommitté), Lotta Helinä Avelin (Medlem i organisationskommitté), Risto Hotulainen (Närvarande), Inkeri Ruokonen (Närvarande), Päivi Ruotsalainen (Närvarande), Sanna Vänskä (Närvarande)
24 jan 202025 jan 2020

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Assessment as a pedagogical tool MOOC (5 credits)

Marja Tamm (Talare: Presentation), Risto Hotulainen (Talare: Presentation), Päivi Atjonen (Talare: Presentation), Sari Harmoinen (Talare: Presentation), Anniina Koivurova (Talare: Presentation), Lotta Helinä Avelin (Medlem i organisationskommitté)
30 jan 202030 apr 2020

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Educa-messut

Laura Kiuru (Deltagare), Raisa Ahtiainen (Deltagare), Elina Fonsen (Deltagare)
24 jan 2020

Aktivitet: Andra aktivitetstyperAnnan

How to support and enable Growth Mindset with assessment?

Marja Tamm (!!Invited speaker)
24 jan 2020

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Invited talk

Educa 2020

Niina Elisa Putkonen (Ordförande i organisationskommitté), Riina Hirvonen (Närvarande), Arto Kallioniemi (Närvarande), Marjaana Kavonius (Närvarande), Marja Helena Laine (Närvarande), Heidi Rautionmaa (Närvarande), Salla-Maaria Suuriniemi (Närvarande), Marja Tamm (Närvarande), Henri Satokangas (Närvarande), Tanja Maria Viinikainen (Närvarande)
24 jan 202025 jan 2020

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Datauppsättningar

Calibration data for the new assessment tools

Vainikainen, M. (Skapad av), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018

Datauppsättning