Projekt per år
Organisationsprofil
Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har forskat om finsk utbildning och inlärningsfärdigheter redan sedan 1996. Vi är en del av Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, där vår expertgrupp bedriver högklassig och internationell forskning. Vi publicerar aktivt i renommerade publikationsserier och tidskrifter inom vårt område både i hemlandet och utomlands. Vår forskning fokuserar på undervisning, lärande, bedömning och utbildningssystem samt att utveckla dessa. Vi samarbetar aktivt med de andra forskningsgrupperna vid Pedagogiska fakulteten.
Vid Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har vi ett starkt metodiskt kunnande, och det adaptiva bedömningssystemet vi byggt upp utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen.
Utöver Finland verkar vi även utomlands och med internationella partner. Vi har medverkat och kommer att medverka bland annat i att utarbeta och genomföra OECD-ländernas PISA-undersökning (Programme for International Student Assessment) 2006, 2015 och 2018.
Helsingfors universitets centrum för utbildningsevalueringmedverkar i flera forskningsprojekt och bedömningar som finansieras av Utbildningsstyrelsen och Finlands Akademi. Regionförvaltningsverk, utbildningsanordnare samt andra samarbetspartner kan dra nytta av vårt gedigna kunnande inom beställningsbedömningar och gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt.
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Ahtiainen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Lauri Heikonen
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Ninja Hienonen
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Risto Hotulainen
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: HU, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Kari Kantasalmi
- Fakultetens gemensamma (Statsvetenskapliga fakulteten) - Titeln docent
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in Social Sciences - Handledare för doktorandprogram
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Docentavtal
Person: HU
-
MångSam, Mångfald och samarbete
Slotte, A., Ahtiainen, R., Bergroth, M. A., Bäckblom, M., Corner, S., Danielsbacka, I. A., Gullstrand, N. A. T., Haliseva, V. M. J., Hummelstedt, I., Kaihovirta, H., Mikander, P., Savijärvi, M., Schaffar-Kronqvist, B., Viitala, H. L. & Wallinheimo, K.
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
14/03/2023 → 31/12/2024
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Näkökulmia osittain yhdistettyyn katsomusopetukseen ja katsomusdialogikasvatukseen oppilaiden ja huoltajien kokemana
Kavonius, M., Kallioniemi, A., Rautionmaa, H. & Poulter, S.
01/01/2022 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Erasmus+ Cooperation partnerships in school education: Co-creating inclusive school communities
Ahtiainen, R., Heikonen, L., Jantunen, A., Rämä, I. & Hotulainen, R.
01/11/2021 → 31/10/2024
Projekt: Annan projekt
-
INCLEAD: Leadership in inclusive early childhood education and school cultures
Ahtiainen, R., Lahtero, T. J., Loukomies, A. & Sormunen, K.
25/10/2021 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
INCLUSIVE. The cognitive and non-cognitive outcomes of inclusive versus special education placement: a quasi-experimental follow-up study
Jahnukainen, M., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Oinas, S. & Vainikainen, M.
01/09/2020 → 31/08/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
Koulujen johtaminen muutoksessa – havaintoja yhteiskunnallisten, koulutuspoliittisten ja paikallisten muutosten vaikutuksista johtamiseen
Kola-Torvinen, P. K., Ahtiainen, R., Varjo, J. & Jahnukainen, M., jan. 2024, (!!Accepted/In press) I: Kasvatus. 55, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Brain criticality predicts individual levels of inter-areal synchronization in human electrophysiological data
Fusca, M., Siebenhühner, F., Wang, S. H., Myrov, V., Arnulfo, G., Nobili, L., Palva, J. M. & Palva, S., 7 aug. 2023, I: Nature Communications. 14, 1, 13 s., 4736.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Challenges and reflections for developing leadership in educational contexts
Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund, A-S., 2023, (!!Accepted/In press) Leadership in educational contexts in Finland : Theoretical and empirical perspectives. Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund, A-S. (red.). Springer Nature Switzerland AGForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Changes in the Sleep and Circadian Pattern of Sleep During the COVID-19 Pandemic
Kortesoja, L. & Merikanto, I., 20 apr. 2023, COVID-19 and Sleep: A Global Outlook. BaHammam, A., Pandi-Perumal, S. R. & Jahrami, H. (red.). Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd., s. 27–39 ( Progress in Sleep Research ).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Comparing Contact Education and Digital Distant Pedagogy Strategies: Lockdown Lessons Learnt for University-Level Teacher Education
Salmi, H., Hienonen, N., Nyman, L., Kaasinen, A. & Thuneberg, H., 13 feb. 2023, I: Education Sciences. 13, 196, 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång
Aktiviteter
-
Reimagining Teachers and Teacher Education for our Futures
Sai Väyrynen (Medlem i organisationskommitté), Arto Kallioniemi (Ordförande i organisationskommitté), Hannele Niemi (Ordförande för vetenskaplig kommitté), Raisa Ahtiainen (Medlem i organisationskommitté), Tuija Turunen (Medlem i organisationskommitté) & Maaria Anna Sylvia Manyando (Medlem i organisationskommitté)
18 juni 2024 → 20 dec. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Yhteisten asioiden hoivaaminen - oppilasdemokratiaa kuljeskellen
Selja Kaarina Koponen (!!Speaker)
15 juni 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
After COVID-19: Principal Efficacy for Leadership, Turnover Intentions, and factors that make their work meaningful
Lauri Heikonen (!!Speaker) & Raisa Ahtiainen (!!Speaker)
22 aug. 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Riittääkö rauhantyö - webinaari
Marjaana Kavonius (!!Speaker), Janne Aaltonen (!!Invited speaker), Arto Kallioniemi (!!Speaker), Ville Päivänsalo (!!Speaker), Heidi Zitting (!!Speaker), Selja Kaarina Koponen (!!Speaker) & Heidi Rautionmaa (!!Speaker)
8 feb. 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
YK.N uskontojen ja katsomusten välisen Harmoniviikon tilaisuus UN Inter-Faith Harmony Week
Marjaana Kavonius (Talare: Presentation), Arto Kallioniemi (Talare: Presentation), Saila Poulter (Talare: Presentation), Heidi Rautionmaa (Talare: Presentation), Hanna Karoliina Hallikas (Talare: Presentation), Emmi Ruohonen (Talare: Presentation) & Heikki Ruismäki (Talare: Presentation)
1 feb. 2023Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
Priser
-
A Member of Academy of Educational and Social Sciences, Russia: Akateemikko
Hautamäki, Jarkko (!!Recipient), 1996
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
A member of Finnish Academy of Science and Letters: Jäsenyys tiedeakatemiassa, Finnish Academy of Science and Letters
Hautamäki, Jarkko (!!Recipient), 2006
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
A teacher of the year in adult education: Kunnianosoitus
Hautamäki, Jarkko (!!Recipient), 1996
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
E. A. Saarimaan rahaston artikkelipalkinto
Satokangas, Henri (!!Recipient), 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
E. A. Saarimaan rahaston palkinto
Suuriniemi, Salla-Maaria (!!Recipient), 17 apr. 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
Forskningsdatauppsättningar
-
Final assessment data using the new platform
Vainikainen, M. (Skapad av), Restricted access upon request, 2021
Datauppsättning
-
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M. (Skapad av), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
Samaan luokkaan? Yliopisto-lehti
Markku Jahnukainen, Meri Lintuvuori, Joseph Calvin Gagnon & Paju Birgit
18/11/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Matematiikka opettaa ongelmanratkaisutaitoja
Sirkku Kupiainen, Najat Ouakrim-Soivio & Jukka Marjanen
09/06/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Jopa sadan oppilaan jättiluokat hämmentävät – kolme asiaa, jotka niistä on hyvä tietää
24/11/2019
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Peruskoulun arviointiin halutaan lisää ryhtiä – nyt samalla osaamisella voi saada jopa 2–4 numeroa heittävän arvosanan
Najat Ouakrim-Soivio & Sirkku Annamaija Kupiainen
11/03/2019
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-