Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har forskat om finsk utbildning och inlärningsfärdigheter redan sedan 1996. Vi är en del av Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, där vår expertgrupp bedriver högklassig och internationell forskning. Vi publicerar aktivt i renommerade publikationsserier och tidskrifter inom vårt område både i hemlandet och utomlands. Vår forskning fokuserar på undervisning, lärande, bedömning och utbildningssystem samt att utveckla dessa. Vi samarbetar aktivt med de andra forskningsgrupperna vid Pedagogiska fakulteten.
Vid Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering har vi ett starkt metodiskt kunnande, och det adaptiva bedömningssystemet vi byggt upp utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen.
Utöver Finland verkar vi även utomlands och med internationella partner. Vi har medverkat och kommer att medverka bland annat i att utarbeta och genomföra OECD-ländernas PISA-undersökning (Programme for International Student Assessment) 2006, 2015 och 2018.
Helsingfors universitets centrum för utbildningsevalueringmedverkar i flera forskningsprojekt och bedömningar som finansieras av Utbildningsstyrelsen och Finlands Akademi. Regionförvaltningsverk, utbildningsanordnare samt andra samarbetspartner kan dra nytta av vårt gedigna kunnande inom beställningsbedömningar och gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt.
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Carpelan
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Lauri Heikonen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Ninja Hienonen
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Risto Hotulainen
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: HU, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Kari Kantasalmi
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in Social Sciences - Handledare för doktorandprogram
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Fakultetens gemensamma (Statsvetenskapliga fakulteten) - Titeln docent
Person: HU
-
Empowering pre- and in-service teachers to harness the potential of AI for designing creative and ethical digital education ecosystems
Juuti, K. (Principal Investigator), Oinas, S. (Co-Principal Investigator) & Harju, V. (Co-Principal Investigator)
01/04/2025 → 31/03/2028
Projekt: Forskningsprojekt
-
Co-teaching teachers’ visual attention in elementary math instruction
Haataja, E. (Projektledare), Salonen, R. (kollaboratör), Södervik, I. (kollaboratör), Kervinen, A. (kollaboratör) & Chaudhuri, S. (kollaboratör)
Univ Helsinki, University of Helsinki, Helsinki Inst Social Sci & Humanities HSSH
01/01/2025 → 31/12/2025
Projekt: Forskningsprojekt
-
Vastasaapuneen oppilaan tiedonalakohtaisten lukutaitojen arviointityökalu (Valu2)
Marjokorpi, J. (Projektledare), Asikainen, M. S. (deltagare), Lindgren, E. P. (deltagare) & Väätäinen, E. (deltagare)
Helsingin Kaupunki Kulttuuri ja vapaa-aika/ Hallinto- ja tukipalvelut/Ostolasku
01/08/2024 → 31/12/2025
Projekt: Annan finansiär
Fil -
HY TAU kehittämishanke OPIOPI2024
Hotulainen, R. (Projektledare), Asikainen, M. S. (deltagare), Gustavson, N. (deltagare), Kanerva, S. E. (deltagare), Lindgren, E. P. (deltagare), Mikkola, J. E. A. (deltagare), Mikkola, P. (deltagare) & Nyman, L. (deltagare)
01/05/2024 → 31/05/2025
Projekt: Ministerium finansiering
-
Cornér Solveig: SFV 23672 SkolForsk
Corner, S. (Projektledare), Carpelan, R. (deltagare), Carpelan, R. (deltagare), Ducander, S. (deltagare), Heikonen, L. (deltagare), Löfström, E. (deltagare) & Tallqvist, C. H. (Deltagare)
Svenska Folkskolans Vänner R.f.
01/04/2024 → 30/06/2025
Projekt: Stiftelser och fonder
Fil
-
Kielitiedostumisia: havaintoja vastasaapuneen oppilaan opetus- ja arviointikäytänteistä Ruotsissa
Marjokorpi, J. & Väätäinen, E. E., 12 feb. 2025, I: Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti. 16, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Professionell
Öppen tillgång -
Leading education for inclusion
Ahtiainen, R. & Lahtero, T. J., 2025, (!!Accepted/In press) Education over all: Evidence-based development of inclusive schools. Wicki, M. & Törmänen, M. (red.). Verlag Julius KlinkhardtForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig
-
Navigating the Landscape of Diversity Leadership: Experiences of Finnish Comprehensive School Principals in the Helsinki Area
Jantunen, A., Sormunen, K., Loukomies, A., Kallioniemi, A. & Ahtiainen, R., 8 jan. 2025, I: Frontiers in education. 9, 10 s., 1405481.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Subtle direction or collegial support? A mathematics teacher’s visual attention to teaching partners
Haataja, E. & Salonen, R. V., 2025, I: LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 13, 1, 20 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Advancing mechanistic biomarkers to differentiate infra- clinical paroxysmal discharges from seizures in FCD2 patients
Belforte, C., Burlando, G., Wang, S. H., Siebenhuhner, F., Di Tullio, L., Chiarella, L., Roascio, M., Myrov, V., Zubler, F., Cardinale, F., Palva, S., Nobili, L., Palva, J. M. & Arnulfo, G., nov. 2024, I: Epilepsia. 65, s. 14-15 2 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Mötesabstrakt › Peer review
Aktiviteter
-
Powerful grammatical knowledge and socialization into the language(s) of school
Marjokorpi, J. (!!Speaker)
31 jan. 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Arbetsgemenskapen som drivkraft – vad kan vi kolleger göra för att bättre bemöta vardagen i daghemmet?
Ahtiainen, R. (!!Invited speaker)
25 jan. 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Turvattomat aiheet turvallisessa tilassa: Miten käsitellä vaikeita aiheita oppitunnilla?
Mikkola, J. E. A. (!!Speaker)
5 apr. 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Tosiat ja mielipiteet lukion filosofiassa
Mikkola, J. E. A. (!!Speaker)
14 feb. 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Pedagogical interventions are not interventions
Mikkola, J. E. A. (!!Speaker)
7 mars 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
Priser
-
A Member of Academy of Educational and Social Sciences, Russia: Akateemikko
Hautamäki, J. (!!Recipient), 1996
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
A member of Finnish Academy of Science and Letters: Jäsenyys tiedeakatemiassa, Finnish Academy of Science and Letters
Hautamäki, J. (!!Recipient), 2006
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
A teacher of the year in adult education: Kunnianosoitus
Hautamäki, J. (!!Recipient), 1996
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
E. A. Saarimaan rahaston artikkelipalkinto
Satokangas, H. (!!Recipient), 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
E. A. Saarimaan rahaston palkinto
Suuriniemi, S.-M. (!!Recipient), 17 apr. 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
Forskningsdatauppsättningar
-
Final assessment data using the new platform
Vainikainen, M.-P. (Skapad av), Restricted access upon request, 2021
Datauppsättning
-
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M.-P. (Skapad av), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
Samaan luokkaan? Yliopisto-lehti
Jahnukainen, M., Lintuvuori, M., Gagnon, J. C. & Birgit, P.
18/11/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Matematiikka opettaa ongelmanratkaisutaitoja
Kupiainen, S., Ouakrim-Soivio, N. & Marjanen, J.
09/06/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Jopa sadan oppilaan jättiluokat hämmentävät – kolme asiaa, jotka niistä on hyvä tietää
24/11/2019
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Peruskoulun arviointiin halutaan lisää ryhtiä – nyt samalla osaamisella voi saada jopa 2–4 numeroa heittävän arvosanan
Ouakrim-Soivio, N. & Kupiainen, S. A.
11/03/2019
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-