Universitetspedagogiska forsknings- och utvecklingsenheten

  • Finland

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Universitetspedagogiska forsknings- och utvecklingsenheten erbjuder universitetspedagogisk utbildning vid Helsingfors universitets pedagogiska institution.

Till enhetens uppgifter hör speciellt

  • att främja och koordinera universitetspedagogiskt kunnande
  • att bedriva både teoretisk forskning och ge praktisk kunskap i hur man främjar universitetsundervisning i ett längre perspektiv
  • att utveckla och främja universitetsundervisningen så att undervisningen representerar europeisk toppnivå, liksom forskningen vid Helsingfors universitet
  • att utveckla forskningsbaserad undervisning
  • att sammankoppla undervisningen och lärandet med den nyaste forskningen som behandlar undervisningsinnehåll och -metoder.

Utgångspunkten för utvecklingen av universitetsundervisningen och utvärderingssystem är en bred syn på den vetenskapliga utvecklingen inom området och de samhälleliga krav som ställs. Utgående från detta utvecklas kvalitetssystemet inom undervisningen. Vi betonar även teknologins betydelse vid lärande och strävar att främja ett pedagogiskt tänkande i samband med användningen av virtuella miljöer.

Universitetspedagogiken är en mångvetenskaplig gren som undersöker pedagogisk verksamhet i universiteten som lärande, studerande, och utvärdering. Universitetspedagogiken utnyttjar särskilt psykologin, pedagogiken och socialpsykologin, men också andra beteende- och socialvetenskaper. I disciplinspecifika frågor samarbetar universitetspedagogiken med disciplinerna som lärs ut vid universitet.

 

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Projekt 2004 2025

Aineenopettajan asiantuntijuus

Hahl, K., Hilden, R., Huhtala, A. & Vesalainen, M.

01/06/2019 → …

Projekt: Forskningsprojekt

CELLS: Cultivating Expertise in Learning of Life Sciences - Advancing Learning and Teaching in Higher Education

Södervik, I., Katajavuori, N., Hanski, L., Kettunen, H., Heinonen, N. & Boshuizen, P. H. P. A.

01/01/201931/12/2021

Projekt: Helsingfors Universitetets treåriga forskningsprojekt

KAPPAS!: Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten arviointi

Hyytinen, H. & Toom, A.

01/10/201831/12/2020

Projekt: Forskningsprojekt

Publikationer 1990 2019

Öppen tillgång

Breikkaaja Ukko Niemi Porvoosta: Young b-boy Ukko Niemi from POrvoo

Cvetanovic, D., 22 maj 2019, Hiphop Suomessa. Puheenvuoroja tutkijoilta ja tekijöiltä. Sykäri, V., Rantakallio, I., Westinen, E. & Cvetanovic, D. (red.). Keuruu/Helsinki: Nuorisotutkimusseura Nuorisotutkimusverkosto, s. 48-50 2 s.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelProfessionell

Changes of hands-on-strategies of shared sense-making in large-scale curriculum reform in school districts

Pyhältö, K. M., Soini, T. & Pietarinen, J., 2019, (!!Accepted/In press) I : European Journal of Curriculum Studies.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Curriculum coherence as perceived by district-level stakeholders in large-scale national curriculum reform in Finland

Sullanmaa, J. S., Pyhältö, K. M., Pietarinen, J. & Soini, T., 2019, (!!Accepted/In press) I : The Curriculum journal.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Aktiviteter 1993 2019

Attitudes towards using digital systems in teaching and studying - national Exam user survey

Liisa Myyry (!!Speaker)
1 feb 2019

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Oral presentation

Pre-examination of doctoral thesis

Liisa Myyry (Förhandsgranskare)
2019

Aktivitet: ExaminationstyperFörhandsgranskare av doktorsavhandling

Social Development (Tidskrift)

Liisa Myyry (Referentgranskare)
2019

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

Higher Education (Tidskrift)

Anne Nevgi (Referentgranskare)
8 mar 20199 apr 2019

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

Peda-forum -päivät 2019

Anni Rytkönen (Talare: Presentation), Päivi Maarit Heino (Talare: Presentation), Liisa Myyry (Talare: Presentation), Lauri Malmi (Talare: Presentation)
6 jun 2019

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Priser

AMEE Fellowship

Eeva Pyörälä (!!Recipient), 5 jun 2018

Pris: Pris och hedersbetygelser

Best Publication Award

Viivi Virtanen (!!Recipient), Liisa Postareff (!!Recipient) & Telle Hailikari (!!Recipient), 2016

Pris: Pris och hedersbetygelser

Best Publication Award

Liisa Postareff (!!Recipient) & Sari Lindblom (!!Recipient), 2016

Pris: Pris och hedersbetygelser

Dlearn.Helsinki - Helsinki Challenge Science Competition Finalist

Auli Toom (!!Recipient), Katariina Salmela-Aro (!!Recipient), Minna Lakkala (!!Recipient), Mari Tervaniemi (!!Recipient), Veera Kallunki (!!Recipient), Tomi Männistö (!!Recipient), Pasi Silander (!!Recipient), Veli-Matti Harjula (!!Recipient) & Niko Lindholm (!!Recipient), 19 jun 2017

Pris: Pris och hedersbetygelser