Projekt per år
Organisationsprofil
Inom Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning (DIMISO) bedriver vi forskning fokuserad på mångfald, flerspråkighet, minoritetsfrågor och social rättvisa i relation till pedagogik och lärarutbildning. Rasificering, etnicitet, genus, social klass, specialbehov och hållbarhet utgör centrala forskningsområden inom gruppen. Forskningen omspänner allt från småbarnspedagogik till ungdomar och vuxenpedagogik, och har en stark nordisk inriktning.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Ahtiainen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Mari Annikki Bergroth
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Solveig Corner, Universitetslektor i pedagogik
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Ellinor Elisabeth Elmvik
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand
-
DeSmå: Delaktig i språklig mångfald
Bergroth, M. A. & Sopanen, R. P.
Stiftelsen för utbildning och kultur på svenska i Finland sr
01/04/2023 → 31/07/2024
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Cornér: SFV FRAMÅT Nr. 22785
Svenska Folkskolans Vänner R.f.
01/04/2023 → 31/12/2024
Projekt: Stiftelser och fonder
-
MångSam, Mångfald och samarbete
Slotte, A., Ahtiainen, R., Bergroth, M. A., Bäckblom, M., Corner, S., Danielsbacka, I. A., Gullstrand, N. A. T., Haliseva, V. M. J., Hummelstedt, I., Kaihovirta, H., Mikander, P., Savijärvi, M., Schaffar-Kronqvist, B., Viitala, H. L. & Wallinheimo, K.
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
14/03/2023 → 31/12/2024
Projekt: Stiftelser och fonder
-
-
Exploring Imagination and Creativity through Play in Nordic Early Literacy Education
Jusslin, S., Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Alatalo, T., Norling, M., Næss Hjetland, H., Nordström, A., Tjäru, S., Wijnbladh, C. & Høyland, R.
02/01/2023 → 31/12/2024
Projekt: Annan finansiär
-
Conceptualizing socialization, qualification, and subjectification as purposes of education in life in classrooms
Juvonen, S., Huilla, H., Kosunen, S., Thrupp, M. & Toom, A., 2024, (!!Accepted/In press) I: Educational Theory.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Koulujen johtaminen muutoksessa – havaintoja yhteiskunnallisten, koulutuspoliittisten ja paikallisten muutosten vaikutuksista johtamiseen
Kola-Torvinen, P. K., Ahtiainen, R., Varjo, J. & Jahnukainen, M., jan. 2024, (!!Accepted/In press) I: Kasvatus. 55, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Analysing competency-based VET: critical perspectives
Rosenblad, N., 6 juni 2023. 3 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning
Öppen tillgångFil -
Associations between social-emotional and language development in preschool children. Results from a study testing the rationale for an intervention
Kalland, M. & Linnavalli, T., 29 juli 2023, I: Scandinavian Journal of Educational Research. 67, 5, s. 791-804 14 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Barnets eget modersmål i pedagogernas beskrivningar av goda praktiker för att utveckla språk i finländsk småbarnspedagogik
Bergroth, M. & Alisaari, J., 30 maj 2023, I: Nordand. 18, 1, s. 50-65 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Reimagining Teachers and Teacher Education for our Futures
Sai Väyrynen (Medlem i organisationskommitté), Arto Kallioniemi (Ordförande i organisationskommitté), Hannele Niemi (Ordförande för vetenskaplig kommitté), Raisa Ahtiainen (Medlem i organisationskommitté), Tuija Turunen (Medlem i organisationskommitté) & Maaria Anna Sylvia Manyando (Medlem i organisationskommitté)
18 juni 2024 → 20 dec. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Kasvatus, opetus ja koulutus murroksessa -seminaari
Janne Varjo (!!Speaker), Mirjam Kalland (!!Speaker) & Petri Virtanen (!!Speaker)
13 mars 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Kuntien puuttuva ja muuttuva väestö varhaiskasvatuksessa jaesi- ja perusopetuksessa
Mirjam Kalland (Talare: Presentation)
8 feb. 2023Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Sivistyksen tulevaisuus
Mirjam Kalland (!!Speaker)
28 jan. 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Tracing democracy's decolonial potential
Pia Mikander (!!Speaker)
4 maj 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
Tidningsurklipp
-
-
-
Marked Suomi nämner Christine Namdar
03/09/2023
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
-