Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Inom Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning (DIMISO) bedriver vi forskning fokuserad på mångfald, flerspråkighet, minoritetsfrågor och social rättvisa i relation till pedagogik och lärarutbildning. Rasificering, etnicitet, genus, social klass, specialbehov och hållbarhet utgör centrala forskningsområden inom gruppen. Forskningen omspänner allt från småbarnspedagogik till ungdomar och vuxenpedagogik, och har en stark nordisk inriktning.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Mari Annikki Bergroth
- Avdelningen för pedagogik - äldre universitetslektor
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Raisa Carpelan
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Solveig Corner, Universitetslektor i pedagogik
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Tuuli From
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Mitä on pakko oppia? Tekstitaitojen minimistä neuvottelu ja eriarvoisuus oppivelvollisuuskoulussa
Lappalainen, S. (Projektledare), Juvonen, R. (Deltagare), Leino, J. (Deltagare), Lakka, L. (Deltagare), Mikander, P. (Deltagare), Pietilä, P. (Deltagare), Satokangas, H. (Deltagare) & Tiermas, A. M. (Deltagare)
01/03/2025 → 31/07/2028
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Tänka framåt och satsa på framtiden inom småbarnspedagogik och skola
Lundkvist, M. (Projektledare), Heilala, C. (deltagare) & Kalland, M. (deltagare)
01/08/2024 → 31/07/2026
Projekt: Forskningsprojekt
-
NORDVAL : Nordiska skolan i politiska diskurser, pedagogiska planer och familjernas skolval – SKF 2024–26
From, T. (Projektledare) & Sahlström, F. (deltagare)
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
01/07/2024 → 30/06/2026
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Demokratiskt aktörskap, identitetspositioneringar och politiska imaginärer bland unga i Svenskfinland
Mikander, P. (Principal Investigator), Lehtinen, M. (deltagare) & Harju, O. (deltagare)
01/04/2024 → 31/03/2026
Projekt: Forskningsprojekt
-
Praktikbryggan (WP) in Mångsam
Corner, S. (Projektledare), Lindström, L. A. (deltagare), Elmvik, E. E. (deltagare), Ducander, S. (deltagare) & Kaihovirta, H. (Co-Principal Investigator)
01/04/2024 → 31/12/2027
Projekt: Forskningsprojekt
-
Anti-pluralist parties in Nordic classrooms: Negotiating the boundaries between us and them in social studies education
Mikander, P., Aashamar, P. N. & Högström, J., 7 apr. 2025, I: Acta Didactica Norden. 19, 1, 23 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Arts-Based Visual Research
Holm, G., Sahlström, F. & Zilliacus, H., 2025, Handbook of Arts-Based Research. Leavy, P. (red.). 2. red. Guilford PressForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Aspects of quality teaching for L2 students in Nordic lower secondary classrooms
Gunnþórsdóttir , H., Ahlholm, M., Lindholm, A., Krogager Andersen, L., Pesková, R. E. & Slotte, A., 2025, (Insänt) I: Teaching and Teacher Education.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Brown researcher, white schools: Racialized positionality in ethnographic research on (anti)racism
Matikainen-Soreau, M., Loukola, S. & Hummelstedt, I., 12 maj 2025, I: Reconceptualizing Educational Research Methodology. 16, 1, s. 16-38 24 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Challenges and prospects for antiracism pedagogy in Finnish upper secondary schools: an examination of teacher guides
Jones, M. S., Mikander, P., Helakorpi, J. & Löfström, E., 13 feb. 2025, I: Human Rights Education Review. 8, 1, s. 107-120 14 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Revisiting the Nordic Basic Schools of the 1970s as Meeting Places for Pupils with Diverse Social Backgrounds
From, T. (!!Speaker)
5 mars 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
MångSam - Diversity and co-operation in schools
Mikander, P. (!!Speaker), Ducander, S. (!!Speaker) & Karlgren, I. J. C. (!!Speaker)
5 mars 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Presentation of the DIMISO research group at the Faculty of Educational Sciences
Zilliacus, H. (!!Speaker)
28 feb. 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Hur kan vi kämpa mot orättvisor och rasism?
Loukola, S. (!!Invited speaker) & Hummelstedt, I. (!!Invited speaker)
15 mars 2025Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Examinator of Master thesis
Zilliacus, H. (Deltagare)
5 maj 2025Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Annan
Priser
-
Honorable mention by the Nordic Journal of Migration Research Editorial Board for the Best Article Award 2022-2024
Masoud, A. (!!Recipient), Kurki, T. (!!Recipient), Brunila, K. (!!Recipient) & Holm, G. (!!Recipient), 2024
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
-
Forskningsdatauppsättningar
-
Kypsyysnäyteaineisto
Mäntynen, A. (Skapad av) & Savijärvi, M. (Skapad av), Fairdata.fi, 2024
DOI: 10.23729/99a4e14b-8038-41e6-8225-d219dde59e71, https://etsin.fairdata.fi/dataset/2a949821-ce45-42e1-a20c-2decb80886c1#0
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
Rehtorien on vaikea puhua julkisesti ammatillisen koulutuksen epäkohdista
Pietilä, P., Seitamaa, A. J. & Rosenblad, N. H.
02/06/2025
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
-
-
-