Projekt per år
Organisationsprofil
Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation (CLIC) är ett mångvetenskapligt, translationellt och internationellt doktorandprogram. Programmet främjar forskning inom pedagogik, lärande, kognitionsvetenskap, psykologi, logopedi och fonetik. Vi forskar bland annat i lärande och undervisning, universitetspedagogik, arbetsvetenskap, utvecklingspsykologi, personlighetspsykologi och kognitiv hjärnforskning.
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Rekar Abdulhamed
- Research Group for Educational Psychology
- Avdelningen för pedagogik - Stipendieforskare
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: gästforskare, Doktorand
-
Kimmo Alho
- Avdelningen för psykologi och logopedi - professor
- Mind and Matter
- Attention and Memory Networks Research Group
- Doktorandprogrammet i mänskligt beteende - Handledare för doktorandprogram
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme Brain & Mind - Handledare för doktorandprogram
Person: HU, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Lotta Kristiina Allemand
- Avdelningen för pedagogik - Stipendieforskare
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: gästforskare, Doktorand
-
Pirjo Aunio
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Active Numeracy
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U4 Undervisnings- och forskningspersonal
Utrustning
-
Cognitive Brain Research Unit
Teija Kujala (Chef) & Mari Tervaniemi (Chef)
Utrustning/facilitet: Utrustning
-
Playful Learning Center
Kristiina Kumpulainen (Chef)
Learning, Culture & Interventions (LECI)Utrustning/facilitet: Forskningslaboratorium
-
Research Infrastructure for Psychology and Logopedics (RIPL)
Laura Hokkanen (Chef), Laura Hokkanen (Operatör), Tommi Makkonen (Operatör) & Jaakko Kauramäki (Operatör)
Avdelningen för psykologi och logopediUtrustning/facilitet: Forskningslaboratorium
-
TEFF: Teacher Education for a Future in Flux
Laherto, A., Södervik, I., Krzywacki, H., Hyyppä, I. M. & Rasa, T.
15/06/2023 → 14/06/2026
Projekt: EU Erasmus+ (EPLUS)
-
-
Exploring the new landscape of teaching and assessment of learning in higher education
Myyry, L., Haarala-Muhonen, A., Kallunki, V., Katajavuori, N., Kinnunen, P. A. & Pyörälä, E.
01/02/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
KAPPAS2: Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten arviointi
Hyytinen, H., Kleemola, K. & Tuononen, T.
01/01/2023 → 31/12/2025
Projekt: Forskningsprojekt
-
Telling about problematic situations of interaction, reported speech and Autism Spectrum Disorder
21/11/2022 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Association between parental reading in home environment and language development of preschool-aged children: Poster presentation
Mustonen, R. H., Torppa, R. & Stolt, S., 2023, (!!Accepted/In press).Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
-
Associations between early pre-reading and phonological skills in the light of auditory word recognition and lexical ability
Aalto, E., Saaristo-Helin, K. & Stolt, S., 2023, I: First Language. 43, 3, s. 237–252 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Birth cohort changes in fertility ideals: evidence from repeated cross-sectional surveys in Finland
Golovina (née Savelieva), K., Nitsche, N., Berg, V. E., Miettinen, A., Rotkirch, A. & Jokela, M., 9 aug. 2023, I: European Sociological Review. s. 1-16 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Building shared and coherent theory of change – Lessons learned from Finnish Core Curriculum reform
Sullanmaa, J., Tikkanen, L., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K., 2023, (!!Accepted/In press) Springer International Handbooks of Education: Handbook of Curriculum Theory and Research.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Child temperament is associated with energy intake and its day-to-day variability among preschoolers—Results from a cross-sectional DAGIS study
Pajulahti, R. E., Ray, C., Korkalo, L., Lehto, R., Vepsäläinen, H., Nissinen, K. M., Roos, E., Sajaniemi, N., Salmela-Aro, K. & Erkkola, M., aug. 2023, I: Pediatric obesity. 18, 8, 9 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Reimagining Teachers and Teacher Education for our Futures
Sai Väyrynen (Medlem i organisationskommitté), Arto Kallioniemi (Ordförande i organisationskommitté), Hannele Niemi (Ordförande för vetenskaplig kommitté), Raisa Ahtiainen (Medlem i organisationskommitté), Tuija Turunen (Medlem i organisationskommitté) & Maaria Anna Sylvia Manyando (Medlem i organisationskommitté)
18 juni 2024 → 20 dec. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Studies in Higher Education (Tidskrift)
Anne Nevgi (Referentgranskare)
23 jan. 2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Kielitaidon kehittymisen polkuja lapsuusvuosien aikana (Developmental paths in language development during childhood years)
Suvi Stolt (!!Invited speaker)
30 mars 2023 → 31 mars 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Language Teaching Research (Tidskrift)
Tuula Lehtonen (Referentgranskare)
21 mars 2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Jolanta Kowalska Zapasek
Tuula Lehtonen (Värd) & Roy Siddall (Värd)
20 mars 2023 → 31 mars 2023Aktivitet: Typer för att vara värd för en besökare › Akademiskt besök på HU
Priser
-
2020 Editor's Choice Award (the most impactful and high quality paper in 2020), award given by The British Educational Research Association (BEFA) and the British Journal of Educational Technology (BJET), UK
Kajamaa, Anu (!!Recipient), Kumpulainen, Kristiina (!!Recipient) & Olkinuora, Helmi-Riikka (!!Recipient), jan. 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2021 The Clinical Teacher Journal Impact Award, given by Wiley and the Association for the Study of Medical Education (ASME).
Kajamaa, Anu (!!Recipient), Stenfors, Terese (!!Recipient) & Bennett, Deirdre (!!Recipient), aug. 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2022 Early Career Award, The American Educational Research Association (AERA), Cultural-Historical SIG
Kajamaa, Anu (!!Recipient), 23 apr. 2022
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
ACM Computing Reviews’ Best of 2013
Helminen, Juha (!!Recipient), Ihantola, Petri (!!Recipient) & Karavirta, Ville (!!Recipient), 2013
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Ammattikasvatuksen aikakauskirjan vuoden 2021 tiedeartikkeli
Miettinen, Reijo (!!Recipient), Pehkonen, Leila (!!Recipient), Kaisa, Pihlainen (!!Recipient) & Lang, Tarja (!!Recipient), 2022
Pris: Pris och hedersbetygelser
Forskningsdatauppsättningar
-
CVD2014 - A database for evaluating no-reference video quality assessment algorithms
Nuutinen, M. S. J. (Skapad av), Virtanen, T. I. O. (Skapad av), Vaahteranoksa, M. (Medverkande), Vuori, T. (Medverkande), Oittinen, P. (Medverkande) & Häkkinen, J. (Medverkande), Zenodo, 22 apr. 2019
Datauppsättning
-
VQone MATLAB toolbox: A graphical experiment builder for image and video quality evaluations
Nuutinen, M. S. J. (Skapad av), Virtanen, T. I. O. (Medverkande), Rummukainen, O. (Medverkande) & Häkkinen, J. (Medverkande), Zenodo, 22 apr. 2019
Datauppsättning
-
CID2013: A Database for Evaluating No-Reference Image Quality Assessment Algorithms
Virtanen, T. I. O. (Skapad av), Nuutinen, M. S. J. (Medverkande), Vaahteranoksa, M. (Medverkande), Oittinen, P. (Medverkande) & Häkkinen, J. (Medverkande), Zenodo, 22 apr. 2019
DOI: zenodo.2647033
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
-
-
-
-
Nämä hoidot eivät ole sallittuja terveydenhuollossa – Tekijät selviävät silti ilman seuraamuksia, sanoo psykiatri
21/08/2023
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media