Projekt per år
Organisationsprofil
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Martina Aaltonen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Rekar Abdulhamed
- Research Group for Educational Psychology
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand
-
Maria Ahlholm
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Humanities and Social Sciences Education (HuSoEd)
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU, undervisnings- och forskningspersonal
-
Lauri Valtteri Ahonen
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- High Performance Cognition group
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal
Forskningsenheter
-
Active Numeracy
Avdelningen för pedagogik, Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
Organisation: Forskningsgrupper
-
AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
Organisation: Forskningsgrupper
-
-
Caledonia - Campus Learning and Development Initiatives Hub
Organisation: Forskningsgrupper
-
Utrustning
-
Cognitive Brain Research Unit
Teija Kujala (Chef) & Mari Tervaniemi (Chef)
Utrustning/facilitet: Utrustning
-
Helsinki Term Bank for the Arts and Sciences, former Bank of Finnish Terminology in Arts and Sciences
Tiina Onikki-Rantajääskö (Chef), Antti Olavi Kanner (Operatör), Niklas Mikael Laxström (Operatör) & Eeva Johanna Enqvist (Annat)
Finskugriska och nordiska avdelningenUtrustning/facilitet: Utrustning
-
-
NO
Mariam E. Talal Elsaghir D Elhalabi Aljabaly (Chef)
Avdelningen för pedagogikUtrustning/facilitet: Central servicefacilitet
-
Playful Learning Center
Kristiina Kumpulainen (Chef)
Learning, Culture & Interventions (LECI)Utrustning/facilitet: Forsknings-laboratorium
-
Osaava varhaiskasvatus
Valkonen, S., Ahola, R., Chydenius, H. I., Mikkola, A., Pesonen, J. & Stranden, E.
19/04/2022 → 19/04/2023
Projekt: Forskningsprojekt
-
SmartDairy: Climate-smart dairy: Assessing challenges, innovations, and solutions
Niva, M., Gaiani, S., Ala-Karvia, U., Lindblom, T. S. & Koponen, S.
01/04/2022 → 31/03/2025
Projekt: Forskningsprojekt
-
HSSH catalyst funding for the newly founded Africa Research Forum in Social Sciences and Humanities
Lüpke, F. K. E. M., Wayessa, G., Väyrynen, S., Posti-Ahokas, H., Vähäkangas, A., Oinas, E., Pietilä, T., Al-Sharmani, M. & Pohjonen, M.
21/01/2022 → 31/12/2022
Projekt: Forskningsprojekt
-
Building blocks for planning language-sensitive teacher education
Bleichenbacher, L., Rossner, R., Schröder-Sura, A., Pirih Svetina, N. & Bergroth, M. A.
03/01/2022 → 29/12/2023
Projekt: Forskningsprojekt
-
-
(Re)Thinking Time: Materializing More-Than-Human Empathy in Student Teachers’ Video Artworks
Sinquefield-Kangas, R., Ojala, A. & Niinistö, H., 3 mars 2022, I: Studies in Art Education. 63, 1, s. 39-54 16 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
4. Koronaepidemian vaikutukset eri väestöryhmien hyvinvointiin ja palveluihin: 4.3. Korkeakouluopiskelijat
Parikka, S., Koskela, T., Hietajärvi, L., Ikonen, J. & Salmela-Aro, K., apr. 2022, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Forskningsoutput: Övriga bidrag
-
A Comparative study of Upper Secondary School Biology Curricula in Two Countries: Finland and Nigeria
Nwoke, E. S., Uitto, A. & Lavonen, J., feb. 2022, I: Science Education International. 33, 1, s. 38-49 12 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång -
Adjusting the coordination of parental foodwork practices
Torkkeli, K., Mäkelä, J. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 2022, (!!Accepted/In press) I: Cultural Sociology.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Adoption of pedagogical documentation in Finnish ECEC settings
Lindh, M. C. & Mansikka, J-E., 2022, (!!Accepted/In press) I: Early Childhood Education Journal.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Aktiviteter
-
Sustainable eating and food consumption now and in the future.
Mari Niva (!!Invited speaker)
11 sep. 2929Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Opponent of Terhi Ek'sPhD thesis, University of Jyväskylä, Finland
Auli Toom (Handledare)
19 feb. 2022Aktivitet: Examinationstyper › Opponent i doktorsavhandling
-
No uskaltaako tästä edes puhua?
Marja Laine (Ordförande i organisationskommitté), Saija Benjamin (Medlem i organisationskommitté) & Arto Kallioniemi (Medlem i organisationskommitté)
15 mars 2022Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Svenska litteratursällskapets vetenskapliga råd (Extern organisation)
Anna Slotte (Styrelsemedlem)
8 apr. 2022 → apr. 2025Aktivitet: Medlemskapstyper › Medlemskap eller annan role i inhemsk/internationell kommitté, råd, styrelse
-
Supervisor of Iina Pousi's PhD thesis
Auli Toom (Handledare)
jan. 2022 → …Aktivitet: Examinationstyper › Handledare eller bihandledare av doktorsavhandling
Priser
-
2006 Statsrådet Mauritz Hallbergs pris
Slotte, Anna (!!Recipient), maj 2006
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2010 Helsingin kaupungin tiedepäivä, Vanha Raatihuone, Helsinki. Puheenvuoro kaupunkitutkimuksesta Reko Niemelä: Kohti monikulttuurista koulua - Mitkä asiat tukevat ja mitkä estävät inkluusiota?
Niemelä, R. (!!Recipient), 25 maj 2010
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2018 Best Practice-Oriented Paper Award, given by the Strategizing Activities and Practices interest group at the 2018 Academy of Management Annual Meeting (AOM), Chicago, Illinois, US
Kajamaa, Anu (!!Recipient) & Tuunainen, J. (!!Recipient), 13 aug. 2018
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2020 Editor's Choice Award (the most impactful and high quality paper in 2020), award given by The British Educational Research Association (BEFA) and the British Journal of Educational Technology (BJET), UK
Kajamaa, Anu (!!Recipient), Kumpulainen, Kristiina (!!Recipient) & Olkinuora, H. (!!Recipient), jan. 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
2021 The Clinical Teacher Journal Impact Award, given by Wiley and the Association for the Study of Medical Education (ASME).
Kajamaa, Anu (!!Recipient), Stenfors, T. (!!Recipient) & Bennett, D. (!!Recipient), aug. 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
Forskningsdatauppsättningar
-
Vastaantulo-hankkeen materiaalipankki
Suuriniemi, S. (!!Editor), Lankinen, N. (!!Editor) & Ratilainen, A. (!!Editor), Vastaantulo-hanke, Helsingin yliopisto, 1 aug. 2019
https://blogs.helsinki.fi/vastaantulo/materiaalipankki/
Datauppsättning
-
Yks, kaks toimimaan! – Työkaluja yhteiskunnallisten teemojen opettamiseen
Kesler, M. (!!Editor), Kehittämiskeskus Opinkirjo, 2014
https://prezi.com/9hn2gvckx1it/yks-kaks-toimimaan/
Datauppsättning
-
Final assessment data using the new platform
Vainikainen, M. (Skapad av), Restricted access upon request, 2021
Datauppsättning
-
Meriveden kemiaa
Kesler, M. (Skapad av) & Oliver, I. (Skapad av), Helsingin yliopisto, 2004
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/merivesi/
Datauppsättning
-
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M. (Skapad av), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
Innovatiivinen, kehittyvä koulu digiteknologian keinoin
02/07/2914
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Kolmekymmentä äitä sai kunniamerkin presidentti Niinistöltä
08/05/2022
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
-
-