Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund fokuserar särskilt på att främja inkludering, akademisk framgång och välbefinnande bland barn, unga och vuxna i risk för svårigheter med lärande.
Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund fokuserar särskilt på att stödja barn, ungdomar och unga vuxna som har eller är i risk för att drabbas av olika utmaningar och svårigheter i relation till lärande. Genom att erbjuda stöd vill vi främja inkludering i skolan och samhället och stödja akademisk framgång och välbefinnande. För att uppnå våra mål engagerar vi oss i lärarutbildning, bedriver tvärvetenskaplig forskning där vi utnyttjar flera olika forskningsmetoder och tar hänsyn till en mängd samhälleliga faktorer som bidrar till att forma barn och ungas utveckling och välbefinnande. Dessutom ansöker vi om forskningsfinansiering, sprider kunskap, utbildar nästa generations forskare och främjar både nationellt och internationellt samarbete mellan forskare, utbildare och andra samhällsaktörer.
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Ahtiainen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Pirjo Aunio
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Active Numeracy
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Ninja Hienonen
- Avdelningen för pedagogik - forskardoktor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Minna Hietamäki
- Teologiska fakultetens gemensamma - Docentavtal, Titeln docent
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Doktorandprogrammet i teologi och religionsforskning - Handledare för doktorandprogram
Person
-
Juho Honkasilta
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- AGORA for the study of social justice and equality in education -research centre
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
Forskningsenheter
-
Active Numeracy
Avdelningen för pedagogik, Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
Organisation: Forskningsgrupper
-
Elevating Teacher Training Programs in the UAE
Ellis, V., Toom, A., Howson, J., Scull, J., Kleemola, K., Cooper, R., Newton, R., Ahtiainen, R., Heikonen, L. & Lahtero, T. J.
04/12/2023 → 30/09/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
INCO: Inclusive education in co-teaching teams: collaborative teaching practicum byFinnish and Southeast Asian teacher education students
Malinen, O. S., Uusitalo, L., Äikäs, A., Rasmitadila & Che Mustafa, M.
01/08/2023 → 31/12/2025
Projekt: Annan projekt
-
MångSam, Mångfald och samarbete
Mikander, P., Ahtiainen, R., Ahtiainen, R., Bergroth, M. A., Bäckblom, M., Corner, S., Danielsbacka, I. A., Ducander, S., Eklund, T. M., Elmvik, E. E., Gullstrand, N. A. T., Haliseva, V. M. J., Hummelstedt, I., Kaihovirta, H., Kaihovirta, H., Mikander, P., Nirho, J. M., Savijärvi, M., Schaffar-Kronqvist, B., Schaffar-Kronqvist, B., Slotte, A., Viitala, H., Wallinheimo, K. & Wallinheimo, K.
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
14/03/2023 → 31/08/2027
Projekt: Stiftelser och fonder
-
FinTED / Kirsi Wallinheimo
Turun yliopisto Turun Kauppakorkeakoulu
01/01/2023 → 31/12/2025
Projekt: Externa finansiering
-
INSPECT, Societal Security after COVID 19 - Inquiring Nordic Strategies, Practices, Educational Consequences and Trajectories
Slotte, A., Ahtiainen, R., Haliseva, V. M. J. & Salovaara, V.
01/01/2023 → 31/12/2025
Projekt: Externa finansiering
-
A comparative study of early childhood education and care national documents between China and Finland
Niu, S. J., Malinen, O-P. S., Ruokonen, I., Melasalmi, A., Siklander, S., Wang, X., Zhang, H., Hurme, T-R., Moilanen, J., Li, X. & Wang, L., 23 juli 2024, I: Frontiers in education. 2024, 9, 12 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Arithmetic fluency and number processing skills in identifying students with mathematical learning disabilities
Hellstrand, H., Holopainen, S., Korhonen, J., Räsänen, P., Hakkarainen, A., Laakso, M-J., Laine, A. & Aunio, P., 2024, I: Research in Developmental Disabilities. 151, 14 s., 104795.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Chinese Early Childhood Education National document: Notice of the Ministry of Education on the Issuance of the Kindergarten Education Guideline (for Trial Implementation)
Niu, S. J. & Malinen, O-P. S., 28 feb. 2024, 11 s.Forskningsoutput: Övriga bidrag
Fil -
Chinese Early Childhood Education national document for children under the age of 3: Childcare institution care guidance outline (for trial implementation) for children under the age of 3
Niu, S. J. & Malinen, O-P. S., 28 feb. 2024, 9 s.Forskningsoutput: Övriga bidrag
Fil -
Collective teacher efficacy, perceived preparedness for future school closures and work-related stress in the teacher community during the COVID-19 pandemic
Heikonen, L., Ahtiainen, R., Hotulainen, R., Oinas, S., Rimpelä, A. & Koivuhovi, S., jan. 2024, I: Teaching and Teacher Education. 137, 10 s., 104399.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Brill (Förlag)
Sai Väyrynen (Referentgranskare)
2024Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Avaimia onnistuneeseen yhteisopettajuuteen
Olli-Pekka Sakari Malinen (!!Speaker) & Juha Kontinen (!!Speaker)
8 feb. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Työsuojelurahasto (Extern organisation)
Markku Jahnukainen (Expert)
apr. 2024Aktivitet: Medlemskapstyper › Medlemskap eller annan roll i granskningskommitté
-
Reimagining Teachers and Teacher Education for our Futures
Arto Kallioniemi (Ordförande i organisationskommitté), Hannele Niemi (Ordförande för vetenskaplig kommitté), Sai Väyrynen (Medlem i organisationskommitté), Raisa Ahtiainen (Medlem i organisationskommitté), Tuija Turunen (Medlem i organisationskommitté) & Maaria Anna Sylvia Manyando (Medlem i organisationskommitté)
18 juni 2024 → 20 juni 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Sospro Seminar 2024
Christine Namdar (!!Keynote speaker), Soili Poijula (!!Keynote speaker), Ida Nevalainen (!!Keynote speaker) & Kaisa Vuorinen (!!Keynote speaker)
21 mars 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
Priser
-
Campus Awards 2015, Kunniamaininta hienosta ja innostavasta työstä.
Lampi, Hanna Marjaana (!!Recipient), 17 sep. 2015
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Erityispalkkio ansiokkaasta työnteosta
Lampi, Hanna Marjaana (!!Recipient), 25 nov. 2003
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki
Laine, Anu (!!Recipient), 6 dec. 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
Media näkyvyys Rapportin tiedekolumnissa "ADHD:n lääkintä on villi länsi — näin löyhillä kriteereillä lapset saavat diagnooseja"
25/06/2024
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
HS Lukijan mielipide 9.6.2024 Ruokakäyttäytymisen opetus ei lopu Helsingin yliopistossa
07/06/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Haastattelu, Sivista 16.5.2024: Varhaiskasvatuksessa osaamisen kehittäminen on jatkuvaa verkostoyhteistyötä
16/05/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Haastattelu, Flamma-uutinen 3.5.2024: Kannustinkampanja sai kandipalautteen määrän nousuun - kiitos, tiedekunnat!
03/05/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Haastattelu, Flamma-uutinen 26.4.2924: Maisterintutkielman arvostelupäätös siirtyy dekaaneille ensi lukuvuoden alusta lähtien
26/04/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media