Projekt per år
Organisationsprofil
Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund fokuserar särskilt på att främja inkludering, akademisk framgång och välbefinnande bland barn, unga och vuxna i risk för svårigheter med lärande.
Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund fokuserar särskilt på att stödja barn, ungdomar och unga vuxna som har eller är i risk för att drabbas av olika utmaningar och svårigheter i relation till lärande. Genom att erbjuda stöd vill vi främja inkludering i skolan och samhället och stödja akademisk framgång och välbefinnande. För att uppnå våra mål engagerar vi oss i lärarutbildning, bedriver tvärvetenskaplig forskning där vi utnyttjar flera olika forskningsmetoder och tar hänsyn till en mängd samhälleliga faktorer som bidrar till att forma barn och ungas utveckling och välbefinnande. Dessutom ansöker vi om forskningsfinansiering, sprider kunskap, utbildar nästa generations forskare och främjar både nationellt och internationellt samarbete mellan forskare, utbildare och andra samhällsaktörer.
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Ahtiainen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Pirjo Aunio
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Active Numeracy
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Joseph Calvin Gagnon, Professor
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: undervisnings- och forskningspersonal, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Nina Ursula Heräjärvi, University Teacher
- Avdelningen för pedagogik - universitetslärare
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
Person: U2 Undervisnings- och forskningspersonal
Forskningsenheter
-
Active Numeracy
Avdelningen för pedagogik, Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
Organisation: Forskningsgrupper
-
Vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen
Katsui, H., Mietola, R., Honkasilta, J. & Laitinen, M.
17/04/2023 → 31/12/2023
Projekt: Forskningsprojekt
-
MångSam, Mångfald och samarbete
Slotte, A., Ahtiainen, R., Bergroth, M. A., Bäckblom, M., Corner, S., Danielsbacka, I. A., Gullstrand, N. A. T., Haliseva, V. M. J., Hummelstedt, I., Kaihovirta, H., Mikander, P., Savijärvi, M., Schaffar-Kronqvist, B., Viitala, H. L. & Wallinheimo, K.
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
14/03/2023 → 31/12/2024
Projekt: Stiftelser och fonder
-
eTale Africa learning environment
Ahonen, T., Ketonen, R. & Lerkkanen, M.
01/01/2023 → 31/12/2026
Projekt: Ministerium finansiering
-
KOTOPE: Kouluhyvinvointi, oppimisen tuki ja opettajasegregaatio
Kosunen, S., Huilla, H., Pylkkö, M. & Hienonen, N.
01/01/2022 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
INCLEAD: Leadership in inclusive early childhood education and school cultures
Ahtiainen, R., Lahtero, T. J., Loukomies, A. & Sormunen, K.
25/10/2021 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
Koulujen johtaminen muutoksessa – havaintoja yhteiskunnallisten, koulutuspoliittisten ja paikallisten muutosten vaikutuksista johtamiseen
Kola-Torvinen, P. K., Ahtiainen, R., Varjo, J. & Jahnukainen, M., jan. 2024, (!!Accepted/In press) I: Kasvatus. 55, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
A comparative analysis of Finnish and German primary grade teachers’ problem-solving teaching practices
Kuzle, A., Sturm, N., Gebel, I. & Laine, A., 2023, PROBLEM SOLVING & PROBLEM POSING: PERSPECTIVES AND POTENTIALITIES IN RESEARCH AND PRACTICE: Proceedings of the 22th ProMath conference from August 22-24, 2022 in Thessaloniki. Papadopoulos, I. & Patsiala, N. (red.). Aristotle University of Thessaloniki Faculty of Education, s. 21-36 16 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Konferensbidrag › Vetenskaplig › Peer review
-
ADHD in the DSM-5-TR: What has changed and what has not
Koutsoklenis, A. & Honkasilta, J., 10 jan. 2023, I: Frontiers in psychiatry. 13, 6 s., 1064141.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
A systematic review of functional numeracy measures for 9–12-year-olds: Validity and reliability evidence
Hakkarainen, A., Cordier, R., Parsons, L., Yoon, S., Laine, A., Aunio, P. & Speyer, R., 28 mars 2023, I: International Journal of Educational Research. 119, 23 s., 102172.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Översiktsartikel › Peer review
Öppen tillgångFil -
Comparing Contact Education and Digital Distant Pedagogy Strategies: Lockdown Lessons Learnt for University-Level Teacher Education
Salmi, H., Hienonen, N., Nyman, L., Kaasinen, A. & Thuneberg, H., 13 feb. 2023, I: Education Sciences. 13, 196, 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång
Aktiviteter
-
Reimagining Teachers and Teacher Education for our Futures
Sai Väyrynen (Medlem i organisationskommitté), Arto Kallioniemi (Ordförande i organisationskommitté), Hannele Niemi (Ordförande för vetenskaplig kommitté), Raisa Ahtiainen (Medlem i organisationskommitté), Tuija Turunen (Medlem i organisationskommitté) & Maaria Anna Sylvia Manyando (Medlem i organisationskommitté)
18 juni 2024 → 20 dec. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
ProMath conference 2022 (Evenemang)
Anu Laine (Referentgranskare)
2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Education Sciences (Tidskrift)
Sai Väyrynen (Referentgranskare)
2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Luennoitsija
Markku Jahnukainen (!!Keynote speaker)
17 feb. 2023Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Education Sciences (Tidskrift)
Sai Väyrynen (Referentgranskare)
2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
Priser
-
Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki
Laine, Anu (!!Recipient), 6 dec. 2020
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
-
-
-
"Ny forskning ska sporra blivande lärare att inte hoppa av"
Kirsi Wallinheimo, Anu Laine, Päivi Virtanen & Anna Widlund
20/02/2023
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Professori haluaa lopettaa puheet koulujen inkluusiosta – "Siitä on tullut hyvä vihollinen"
21/11/2022
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media