Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Educational institutions must be able to answer to the challenges set by a changing society, increasingly diverse student groups, and the need to develop learning environments. Leadership in Educational Contexts research group (LeadEd) conducts research to support the development of leadership in the field of education. The group consists of researchers and trainers with shared aims for developing leadership in educational contexts.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Raisa Ahtiainen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Helsingfors specialpedagogiska forskningssamfund
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Mångfald, flerspråkighet och social rättvisa i utbildning
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Kirsi-Marja Elina Heikkinen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslärare
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: Doktorand, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Lauri Heikonen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Risto Hotulainen
- Avdelningen för pedagogik - professor
- Leadership in Educational Contexts research group, LeadEd
- Centret för Utbildningsevaluering HEA
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: HU, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
The Oral History Project of the Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki
Rantala, J. (Principal Investigator), Kallioniemi, A. (Principal Investigator) & Österberg, I. (Deltagare)
01/08/2024 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Cornér Solveig: SFV 23672 SkolForsk
Corner, S. (Projektledare), Ahtiainen, R. (deltagare), Ducander, S. (deltagare), Heikonen, L. (deltagare) & Löfström, E. (deltagare)
Svenska Folkskolans Vänner R.f.
01/04/2024 → 30/06/2025
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Ahtiainen: OPH VEPO voimaa johtamiseen
Lahtero, T. J. (Projektledare), Ahtiainen, R. (Principal Investigator), Heikkinen, K.-M. E. (deltagare), Heikonen, L. (deltagare), Kallioniemi, A. (deltagare), Kuitunen, H. S. (deltagare), Kuitunen, H. S. (deltagare), Lindfors, T. (deltagare), Lindfors, T. (deltagare), Luumi, L. T. (deltagare), Luumi, L. T. (deltagare) & Sormunen, K. (deltagare)
30/11/2023 → 31/12/2025
Projekt: Ministerium finansiering
-
ODYSSEUS (Osittain yhdistetyn katsomusaineiden opetuksen kehittämishanke HY:n Normaalikouluissa)
Kavonius, M. (Projektledare), Poulter, S. (Deltagare), Lipiäinen, T. (Deltagare), Salmenkivi, E. (Deltagare) & Kallioniemi, A. (Deltagare)
01/09/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
MångSam, Mångfald och samarbete
Mikander, P. (Projektledare), Ahtiainen, R. (deltagare), Ahtiainen, R. (deltagare), Bergroth, M. A. (deltagare), Bäckblom, M. (deltagare), Corner, S. (deltagare), Danielsbacka, I. A. (deltagare), Ducander, S. (deltagare), Eklund, T. M. (deltagare), Elmvik, E. E. (deltagare), Gullstrand, N. A. T. (deltagare), Haliseva, V. M. J. (deltagare), Hummelstedt, I. (deltagare), Kaihovirta, H. (deltagare), Kaihovirta, H. (deltagare), Karlgren, I. J. C. (deltagare), Mikander, P. (deltagare), Nirho, J. M. (deltagare), Savijärvi, M. (deltagare), Schaffar-Kronqvist, B. (deltagare), Schaffar-Kronqvist, B. (deltagare), Slotte, A. (deltagare), Viitala, H. (deltagare), Wallinheimo, K. (deltagare), Wallinheimo, K. (deltagare) & Wikström, A. V. A. (deltagare)
Utdelningsstiftelsen för Svenska kulturfonden sr
14/03/2023 → 31/08/2027
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Leading education for inclusion
Ahtiainen, R. & Lahtero, T. J., jan. 2025, Education over all: Evidence-based development of inclusive schools. Wicki, M. & Törmänen, M. (red.). Verlag Julius KlinkhardtForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig
-
Navigating the Landscape of Diversity Leadership: Experiences of Finnish Comprehensive School Principals in the Helsinki Area
Jantunen, A., Sormunen, K., Loukomies, A., Kallioniemi, A. & Ahtiainen, R., 2025, I: Frontiers in education.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Reframing the Human–Nature Relationship in Worldview Education: The Case of Finnish Lutheran and Orthodox Textbooks
Zilliacus, H., Wolff, L.-A., Mikander, P. & Kallioniemi, A., feb. 2025, Intersections of Religion, Education, and a Sustainable World. Windsor, S. & Franck, O. (red.). SpringerForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Searching for the ‘Educational’ in Religious and Worldview Education
Poulter, S. & Kallioniemi, A., 2025, (!!Accepted/In press) The Oxford Handbook of Religion and Education. Oxford University PressForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Bildning och utbildning för personer med synnedsättning i Svenskfinland
Ahtiainen, R., Gestrin, U. T. & Selenius, B.-M. C., okt. 2024, Finlands svenska tankesmedja Magma. 120 s. (Magma studie)Forskningsoutput: Bok/rapport › Beställd rapport
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Yhdessä ja/vai erikseen? Tulevaisuuden katsomusopetus ainedidaktisesta näkökulmasta
Lipiäinen, T. (!!Speaker), Kallioniemi, A. (!!Speaker), Poulter, S. (!!Speaker) & Kavonius, M. (!!Speaker)
20 nov. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Kasvatus & Aika (Tidskrift)
Heikonen, L. (Referentgranskare)
1 jan. 2024 → …Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
International Leadership Research Forum: ILRF EC Conference 2024
Fonsén, E. (Ordförande i organisationskommitté), Ahtiainen, R. (Medlem i organisationskommitté), Heikkinen, K.-M. E. (Medlem i organisationskommitté), Roponen, H. (Medlem i organisationskommitté), Hanhimäki, E. (Medlem i organisationskommitté), Mikayilova, U. (Medlem i organisationskommitté) & Strehmel, P. (Medlem i organisationskommitté)
9 sep. 2024 → 11 sep. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Vetenskapsrådet (Extern organisation)
Ahtiainen, R. (Medlem)
2024 → …Aktivitet: Medlemskapstyper › Medlemskap eller annan roll i granskningskommitté
-
Opettajan ammatti-identiteetti muutoksessa
Lahtero, T. J. (!!Speaker)
7 nov. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
Priser
-
"Article of the year 2022" award from the Finnish academic journal focusing on vocational education and training (Ammattikasvatuksen aikakauskirja)
Suhonen, R. J. (!!Recipient), Cantell, H. (!!Recipient), Rajala, A. (!!Recipient) & Kallioniemi, A. (!!Recipient), 2 nov. 2023
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Seurakuntatyön kultainen ansiomerkki erityisistä ansioista
Kallioniemi, A. (!!Recipient), 19 sep. 2022
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
Uskontoa ajetaan yksityiseen tilaan -Syvempää uskontojen välistä vuoropuhelua toivova uskonnon didaktiikan professori Arto Kallioniemi ihmettelee suomalaisten uskontoallergiaa.
05/06/2023
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Varhaiskasvatuksessa on pulaa jo sijaisistakin – Asiantuntijat listasivat viisi keinoa, joilla työvoimapulaa voisi helpottaa
Fonsen, E.
01/11/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Kaksivuotiseen eskariin. Esiopetus on pitenemässä tasa-arvosyistä.
Fonsen, E.
01/04/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Worse times are the test of human rights and emphasize the importance of human rights and democracy education – perspectives from Finland
14/05/2020
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media