Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Minds Hub Research Group at the University of Helsinki study motivation, learning and well-being in changing global context. We investigate students' school careers and development across compulsory comprehensive education to higher education and subsequent transition to working life. Our aim is to understand how digitalization, diversity, inequality and stress affect youth development at large. We are responsible for four Academy of Finland funded research projects and promoting new data collection methods. We collect and integrate longitudinal, physiological and situational data.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
- 515 Psykologi
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Hansika Piyumali Ambahelagedara
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Minds Hub
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand
-
Marguerite Beattie
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Minds Hub
- Avdelningen för pedagogik - forskningskoordinator
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
-
Yirou Fang
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Minds Hub
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand
-
FLUX: Family Formation in Flux - Causes, Consequences and Possible Futures
Salmela-Aro, K. (Projektledare) & Sortheix, F. (deltagare)
01/10/2024 → 30/09/2027
Projekt: Finlands Akademi: Rådet för strategisk forskning (RSF) finansierad
-
TeensGoGreen - Emotional, cognitive, behavioral and social consequences of climate change for youth development Emotional, cognitive, behavioral and social consequences of climate change for youth development
Salmela-Aro, K. (Projektledare) & Toyama, H. (deltagare)
01/09/2024 → 31/08/2026
Projekt: Finlands Akademi: Akademiprofessorens forskningskostnader
-
Suuri kouluooppera! Kuinka koulu korjataan - Stora skoloperan! Hur fixas skolan
Svanberg, T. K. (Projektledare), Salmela-Aro, K. (Annan), Huttunen, I. E. (Annan) & Upadyaya, K. M. (Annan)
01/01/2024 → 12/10/2025
Projekt: Stiftelser och fonder
-
Niemi: DAIA 2023-2025 VETURI
Mäkelä, J. (Projektledare), Ahonen, L. V. (deltagare), Eta, E. A. (deltagare), Gorr, N. (deltagare), Karkkulainen, E. (deltagare), Lavonen, J. (deltagare), Myllyviita, A. (deltagare), Niu, J. (deltagare), Rasa, T. (deltagare), Terence Yong, Y. (deltagare), Turkkila, M. V. P. (deltagare) & Vivitsou, M. (deltagare)
01/11/2023 → 30/11/2025
Projekt: Business Finland
-
Crafting learning environments to cultivate students' growth mindset
Yu, J. (Principal Investigator) & Gale, J. (deltagare)
01/09/2023 → 31/08/2027
Projekt: Finlands Akademi: Akademiforskare
-
Achievement Goals as Mediators of the Links Between Self-Esteem and Depressive Symptoms From Mid-Adolescence to Early Adulthood
Gilbert, W., Eltanoukhi, R., Morin, A. J. S. & Salmela-Aro, K., jan. 2025, I: Journal of Youth and Adolescence. 54, 1, s. 103-120 18 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
A Whole-Population Comparative Study of the School Experience and Its Association With Depressive Symptoms Among Immigrant-Origin and Native Preadolescents
Abdulhamed, R., Hietajärvi, L., Klemetti, R. & Lonka, K., apr. 2025, I: Psychology in the Schools. 62, 4, s. 1196-1216 21 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Evaluating Twelve Media Literacy and Digital Skills Interventions
Martinez, D., Helsper, E. J., d'Haenens, L., Vissenberg, J., Donoso, V., Edisherashvili, N., Puusepp, M., Kasemets, M.-L., Martínez, G., Larranaga, N., Garmendia, M., Tomczyk, Ł., Kielar, I., Tiihonen, S., Sormanen, N., Wilska, T.-A., Irani, F., Maksniemi, E., Hietajärvi, L. & Salmela-Aro, K., 6 jan. 2025, Zenodo. 95 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Beställd rapport
Öppen tillgångFil -
Instruction and task appraisals as antecedents of momentary engagement and disaffection
Järvinen, J., Hietajärvi, L., Ketonen, E. E. & Salmela-Aro, K., maj 2025, I: Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology .Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Longitudinal Associations between Personal Identity and Parenthood Among Finnish Young Adults
Mannerström, R., Sortheix, F. M., Hietajärvi, L. & Salmela-Aro, K., juni 2025, I: Advances in Life Course Research. 64, s. 100662 8 s., 100662.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Evaluation of doctoral thesis
Yu, J. (Förhandsgranskare)
2025Aktivitet: Examinationstyper › Förhandsgranskare av doktorsavhandling
-
DAIA WORKSHOP: Training Development and Future Proofing
Turkkila, M. V. P. (Lärare)
16 jan. 2025Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Extern undervisning och koordinering av ämne
-
NERA 2025 The Nordic Educational Research Association
Turkkila, M. V. P. (Närvarande)
5 mars 2025 → 7 mars 2025Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Matematiikan ja luonnontieteen opetuksen tutkimuspäivät
Vilhunen, E. (Talare: Presentation)
31 okt. 2024 → 1 nov. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
University College Dublin
Yu, J. (Besökande forskare)
11 nov. 2024 → 29 nov. 2024Aktivitet: Typer för besök till extern institution › Akademisk besök på annan institution
Priser
-
Työyhteisöteko 2024: Henkilökunnan yhteisöllinen keramiikkapaja
Ahola, R. J. P. (!!Recipient) & Vinni-Laakso, J. (!!Recipient), dec. 2024
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
Nuorten ilmastoahdistus ja denialismi
11/12/2023 → 15/02/2024
4 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
SUOMIAREENA 2023 - Så att varje ung människa har en chans att lyckas i livet
Namdar, C., Salmela-Aro, K. & Maksniemi, E.
27/06/2023
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
-
Sosiaalinen media: "Mietin millaista fiilistä haluan ympärilleni"
25/03/2022
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Concordia study: Problematic Internet Use Links To Teen Depression
10/03/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media