Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Rekar Abdulhamed
- Research Group for Educational Psychology
- Avdelningen för pedagogik - Stipendieforskare, doktorand
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation
Person: gästforskare, U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand
-
Lauri Hietajärvi, PhD
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Minds Hub
- Research Group for Educational Psychology
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, U2 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Liisa Karlsson, Adjunct Professor, Principal Investigator
- Avdelningen för pedagogik - äldre universitetslektor
- Kasvatus, opetus ja opettajankoulutus
- Teachers' Academy
- Research Group for Educational Psychology
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Elina E. Ketonen, PhD
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Research Group for Educational Psychology
- Centret för universitetspedagogik HYPE
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
Person: gästforskare, U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
DigiConsum: Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa? (DigiConsumers)
Lonka, K. (Projektledare), Abdulhamed, R. (deltagare), Halonen, N. (deltagare), Kruskopf, M. (deltagare), Lammassaari, H. M. W. (deltagare), Leiman, K. (deltagare), Loehr, J. (deltagare), Nissinen, T. S. (deltagare), Ranta, M. (deltagare) & Vedenpää, I. E. A. (deltagare)
01/09/2022 → 31/08/2025
Projekt: Finlands Akademi: Rådet för strategisk forskning (RSF) finansierad
-
-
-
EWE: Helsinki Challenge Accelerator Programme, semifinalist
Lonka, K. (Projektledare), Hakkarainen, K. (Deltagare), Krokfors, L. (Deltagare), Nenonen, S. (Deltagare), Salmela-Aro, K. (Deltagare), Sandström, N. (Deltagare), Suominen, J. (Deltagare) & Vaara, L. (Deltagare)
20/11/2014 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Studies of Child perspectives
Karlsson, L. (Principal Investigator), Stenius, T. H. (deltagare), Vasenius, S. K. (Deltagare), Holmikari, J. M. (Deltagare), Hirvonen, T. A. (Deltagare), Peltola, A. I. S. (Deltagare), Hohti, R. (Deltagare), Tammi, T. (Deltagare), Lähteenmäki, M. (Deltagare), Hakomäki, H. (Deltagare), Olli, J. (Deltagare), Ortju, L. (Deltagare), Piipponen, O. (Deltagare), Weckström, E. (Deltagare), Honkanen, K. (Deltagare) & Perkinen, A. T. (Deltagare)
01/01/2010 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
A Whole-Population Comparative Study of the School Experience and Its Association With Depressive Symptoms Among Immigrant-Origin and Native Preadolescents
Abdulhamed, R., Hietajärvi, L., Klemetti, R. & Lonka, K., 2025, I: Psychology in the Schools.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Entrepreneurial Intentions Among Immigrant-Origin and Native Youth: Exploring the Roles of a Sense of Belonging, Acculturation Attitudes, and Self-Esteem
Abdulhamed, R., Lonka, K. & Ranta, M., jan. 2025, I: Education Sciences. 15, 1, s. 8 19 s., 8.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång -
Evaluating Twelve Media Literacy and Digital Skills Interventions
Martinez, D., Helsper, E. J., d'Haenens, L., Vissenberg, J., Donoso, V., Edisherashvili, N., Puusepp, M., Kasemets, M.-L., Martínez, G., Larranaga, N., Garmendia, M., Tomczyk, Ł., Kielar, I., Tiihonen, S., Sormanen, N., Wilska, T.-A., Irani, F., Maksniemi, E., Hietajärvi, L. & salmela-aro, K., 1 jan. 2025, Zenodo.Forskningsoutput: Bok/rapport › Beställd rapport
-
The importance of socio-emotional skills obtained before the COVID-19 pandemic in supporting study engagement during the pandemic and transition to higher education
Mädamürk, K., Upadyaya, K., Hietajärvi, L., Lonka, K. & Salmela-Aro, K., mars 2025, I: European Journal of Psychology of Education. 40, 1, 20 s., 8.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Acculturation Orientations Among Immigrant-Origin Youth: How is Acculturation Associated with Self-Esteem, Sense of Belonging, and Discrimination?
Abdulhamed, R. & Lonka, K., 5 okt. 2024, I: Journal of International Migration and Integration. 29 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Supervisor for Ph.D., Kati Honkanen: The meanings of places for subjective well-being
Karlsson, L. (Handledare)
aug. 2024Aktivitet: Examinationstyper › Handledare eller bihandledare av doktorsavhandling
-
Miten estää ruutukaappaus? Kännykän säätelyn ongelmat
Lonka, K. (!!Speaker)
26 jan. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
ICEEPSY 2024
Lonka, K. (Ordförande)
4 nov. 2024 → 7 nov. 2024Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Paneelikeskustelu: Tuhoaako some sivistyksen ja säästäväisyyden? Nuorten ajan- ja rahankäytön haasteet digitaalisissa ympäristöissä
Ruuskanen, O.-P. (!!Speaker), Ahonen, A. K. (!!Speaker), Kalmi, P. (!!Speaker), Lonka, K. (!!Speaker) & Wilska, T.-A. (!!Speaker)
25 jan. 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Phenomenon based learning in Finland
Talvio, M. (!!Speaker)
18 juli 2024Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
Priser
-
-
Global Education award to the Storycrafting method
Karlsson, L. (!!Recipient), 2000
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Jacqui Briggs EPS Prize 2021
Kruskopf, M. (!!Recipient), Ketonen, E. E. (!!Recipient) & Mattlin, M. (!!Recipient), 13 apr. 2022
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
-
Forskningsdatauppsättningar
-
FSD2104 Tales and Stories Told by Children 1995-2005
Karlsson, L. (Skapad av), Riihelä, M. (Skapad av) & Kemppainen, K. (Skapad av), Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (FSD), 24 okt. 2023
DOI: 10.60686/t-fsd2104
Datauppsättning
Tidningsurklipp
-
-
Lukiolainen saa kirjan vain poikkeustapauksessa – professori ärähtää: pallo heitetään kuormittuneille opettajaparoille
11/08/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Professori luopuisi "puhelimeen addiktoituneiden" nuorten demonisoinnista – "Tuntuu järjettömältä"
19/04/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
Professori Kirsti Lonka: ”Jos opettaja kiusaa, oppilaat oppivat vain, että on ok kiusata pienempiä ja heikompia”
20/03/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media