Projekt per år
Organisationsprofil
https://www.helsinki.fi/en/researchgroups/social-studies-in-urban-education
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
- 5141 Sociologi
- 1171 Geovetenskaper
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Venla Bernelius
- Avdelningen för geovetenskaper och geografi - biträdande professor, Titeln docent
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Social studies in Urban Education (SURE)
- Helsinki Institute of Urban and Regional Studies (Urbaria)
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
-
Heidi Huilla
- Social studies in Urban Education (SURE)
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand, undervisnings- och forskningspersonal
-
Sara Juvonen
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Social studies in Urban Education (SURE)
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand, undervisnings- och forskningspersonal
-
Sonja Kosunen
- Avdelningen för pedagogik - biträdande professor
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Social studies in Urban Education (SURE) - direktör
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, undervisnings- och forskningspersonal
-
Linda Maria Laaksonen
- Social studies in Urban Education (SURE)
- Avdelningen för pedagogik - doktorand
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: U1 Undervisnings- och forskningspersonal, Doktorand, undervisnings- och forskningspersonal
-
KOTOPE: Kouluhyvinvointi, oppimisen tuki ja opettajasegregaatio
Kosunen, S., Huilla, H., Pylkkö, M. & Hienonen, N.
01/01/2022 → 31/12/2024
Projekt: Forskningsprojekt
-
DILE: Diverse paths to adulthood. Life-historical study on young adults entering higher education and employment
01/08/2019 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
SURE: Social studies in Urban Education (SURE)
Kosunen, S., Bernelius, V., Haltia, N., Hautala, T. H., Inkinen, A. A., Jokila, S., Juvonen, S., Laaksonen, L. M., Lappalainen, S., Luoma, T., Niemi, A., Oittinen, R., Peltola, M., Pitkänen, H., Saari, E. J., Seppänen, P., Huilla, H., Ikävalko, E., da Silva Gonçalves, J., Ramos Lobato, I., Hummelstedt, I., Lüttge, A. P. F., Mikander, P., Schaffar-Kronqvist, B. & Holm, G.
14/05/2019 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Oppilasvalikointi kaupunkikouluissa
Seppänen, P., Kosunen, S., Pasu, T. & Lempinen, S.
01/11/2020 → 31/12/2021
Projekt: Forskningsprojekt
-
PAHE: Privatization and Access to Higher Education: relations of power, guidance devices, and private capital in the transition to higher education (PAHE)
Kosunen, S., Haltia, N., Jokila, S., Saari, E. J., Laaksonen, L. M., Niemi, A., Inkinen, A. A., Lappalainen, S., Isopahkala-Bouret, U., Ahtiainen, H., Töyrylä, M. & Halmkrona, E.
Suomen Akatemia, Koneen Säätiö
01/09/2014 → 31/08/2021
Projekt: Forskningsprojekt
-
Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus
Huilla, H., 1 apr. 2022, Helsinki: Helsingin yliopisto. 216 s.Forskningsoutput: Avhandling › Doktorsavhandling › Samling av artiklar
Öppen tillgång -
Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus: alueiden tukeminen tukee kouluja
Huilla, H., 2022, I: Urbaria summaries series. 2022, 6Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig
-
Tarjonta ja kysyntä valmennuskurssimarkkinoilla opiskelijavalintauudistuksen aikana
Kosunen, S., Inkinen, A., Haltia, N. & Jokila, S., 2022, (!!Accepted/In press) I: Kasvatus.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Teachers’ expectations and expectations of teachers: understanding teachers’ societal role
Juvonen, S. & Toom, A., 2022, (!!Accepted/In press) Finland’s Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling. Thrupp, M., Seppänen, P., Kauko, J. & Kosunen, S. (red.). SpringerForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Tensions between diverse schools and inclusive educational practices: pedagogues’ perspectives in Iceland, Finland and the Netherlands
Huilla, H., Lay, E. & Tzaninis, Y., 14 apr. 2022, (!!E-pub ahead of print) I: Compare. 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång
Aktiviteter
-
Panelisti Tiedekulma Pinnalla-paneelissa (HS live-stream)
Heidi Vartiainen Huilla (!!Speaker)
17 maj 2022Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Kasvatustieteen päivät 2021, Jyväskylän yliopisto
Heidi Vartiainen Huilla (Ordförande), Sara Juvonen (Ordförande) & Raisa Ahtiainen (Ordförande)
25 nov. 2021 → 26 nov. 2021Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
Varhaiskasvatuksen ja koulujen toimintakulttuuri monikulttuurisemmaksi
Heidi Vartiainen Huilla (!!Speaker)
18 mars 2021Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Haasteita ja ratkaisuja koulutuksellisen tasa-arvon tukemiseen
Heidi Vartiainen Huilla (!!Speaker)
22 apr. 2021Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
-
Inclusive education in (pre-)primary schools: challenges and intersections in urban education in Helsinki, Amsterdam and Reykjavík
Heidi Vartiainen Huilla (Talare: Inledningsanförande (keynote))
5 dec. 2021Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
Priser
-
Helsingin kaupungin tutkimusapurahat 2021
Oittinen, Riikka (!!Recipient), 12 juni 2021
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
-
-
Blog: The role of private tutoring in access to higher education in Finland
Suvi Jokila, Eero Juhani Saari & Anna Alina Inkinen
01/02/2021
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media