Projekt per år
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Maija Aksela
- Avdelningen för kemi - professor
- Lärarutbildningen, avdelningen för kemi
- Teachers' Academy
- Vetenskapsfostran
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Handledare för doktorandprogram
- Doctoral Programme in Chemistry and Molecular Sciences - Handledare för doktorandprogram
Person: HU, undervisnings- och forskningspersonal, U4 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Development of future teacher's identity in non-formal learning environments
Aksela, M. & Halonen, J.
01/08/2017 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Integrated science education: science, tehnology and art
Aksela, M., Haatainen, O. M. & Turkka, J. S.
01/01/2017 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Formative Assessment in Science Education
Aksela, M., Tuomisto, M. & Herranen, J.
26/08/2016 → …
Projekt: Annan projekt
-
International StarT project
Aksela, M., Haatainen, O. M. & Markula, A. E.
01/01/2016 → …
Projekt: Annan projekt
-
EU-project: Learning from Innovation and Networking in STEM – science, technology, engineering and mathematicsLINKS
Aksela, M. & Halonen, J.
01/01/2016 → …
Projekt: Annan projekt
-
Lukioiden rehtorien näkemyksiä lukio-korkeakouluyhteistyöstä: Mahdollisuudet, haasteet, ratkaisut ja tuen tarve
Ikävalko, T., Vuorio, E. S. & Aksela, M., 11 maj 2022, Opetushallitus. 33 s. (Raportit ja selvitykset ; vol. 2022, nr. 2)Forskningsoutput: Bok/rapport › Beställd rapport › Professionell
Öppen tillgångFil -
Luonnontieteet nyt ja tulevaisuudessa -ohjelma: Uusia verkkokursseja (MOOC) suomalaisesta osaamisesta ja tutkimuksesta kaikille
Aksela, M., 13 jan. 2022, I: Arkhimedes. 1/2022, s. 27-30 4 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig
-
The key characteristics of project-based learning: how teachers implement projects in K-12 science education
Markula, A. E. & Aksela, M., 6 jan. 2022, I: Disciplinary and interdisciplinary science education research. 4, 17 s., 4:2.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Kansainvälisestä LINKS-hankkeesta oppia LUMA-opettajien jatkuvaan ammatilliseen oppimiseen
Leinonen, R., Kesonen, M. H. P., Hirvonen, P. E., Asikainen, M. A. & Aksela, M., 18 feb. 2021, I: Tiedepolitiikka. 45, 4, s. 30-39 10 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Learning Reaction Kinetics through Sustainable Chemistry of Herbicides: A Case Study of Preservice Chemistry Teachers’ Perceptions of Problem-Based Technology Enhanced Learning
Cáceres-Jensen, L., Rodríguez-Becerra, J., Jorquera-Moreno, B., Escudey, M., Druker-Ibañez, S., Hernández-Ramos, J., Díaz-Arce, T., Pernaa, J. & Aksela, M., 11 maj 2021, I: Journal of Chemical Education. 98, 5, s. 1571–1582 12 s.Bidragets översatta titel :Lärande reaktionskinetik genom hållbar kemi av herbicider: en fallstudie om uppfattningarna hos framtida kemilärare Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
MFK-K202 Kemia elinympäristössä (5 op)
Johannes Pernaa (Lärare)
jan. 2021 → maj 2021Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Extern undervisning och koordinering av ämne
-
International LUMAT Research Summer School 2021
Maija Aksela (Ordförande i organisationskommitté), Jaana Herranen (Sekreterare i organisationskommitté), Johannes Pernaa (Medlem i organisationskommitté), Tommi Kokkonen (Medlem i organisationskommitté) & Anna-Maija Partanen (Medlem i organisationskommitté)
8 juni 2021Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemang › Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
-
MFK-407 Johdatus matematiikan, fysiikan ja kemian opetukseen (2 op)
Johannes Pernaa (Lärare) & Topias Ikävalko (Lärare)
sep. 2021 → maj 2022Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Extern undervisning och koordinering av ämne
-
Lärarutbildningen, avdelningen för kemi (Organisation)
Johannes Pernaa (Styrelsemedlem)
2021Aktivitet: Medlemskapstyper › Medlemskap eller annan role i inhemsk/internationell kommitté, råd, styrelse
-
MFK-411 Kokeelliset työt kemian opetuksessa (5 op)
Johannes Pernaa (Lärare)
jan. 2021 → maj 2021Aktivitet: Andra aktivitetstyper › Typer av övriga aktiviteter - Extern undervisning och koordinering av ämne
Priser
-
Fouding member of Teachers' Academy, University of Helsinki (Opettaja Akatemian perustajajäsen)
Aksela, Maija (!!Recipient), 2013
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Global Best Awards 2008 -kunniamaininta: LUMA-keskustoiminta
Aksela, Maija (!!Recipient), 3 sep. 2008
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
-
J.V.Snellmannin tiedonjulkistamispalkinto
Aksela, Maija (!!Recipient), 26 mars 2010
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Kestävän kehityksen tunnustuspalkinto
Aksela, Maija (!!Recipient), 2003
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
Teachers disseminate the latest climate research around the world
29/08/2019
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
The winners of the international awards of StarT 2018: Jordan, Turkey, Portugal and Finland
05/06/2018
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
Finland and China team up in science education
13/10/2017
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
International science education: partners in China
09/10/2017
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
International LUMA StarT Award 2017 nominees: vote for your favourite!
10/05/2017
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media