Projekt per år
Organisationsprofil
Centret för universitetspedagogik HYPE erbjuder universitetspedagogisk utbildning vid Helsingfors universitets pedagogiska institution.
Till enhetens uppgifter hör speciellt
- att främja och koordinera universitetspedagogiskt kunnande
- att bedriva både teoretisk forskning och ge praktisk kunskap i hur man främjar universitetsundervisning i ett längre perspektiv
- att utveckla och främja universitetsundervisningen så att undervisningen representerar europeisk toppnivå, liksom forskningen vid Helsingfors universitet
- att utveckla forskningsbaserad undervisning
- att sammankoppla undervisningen och lärandet med den nyaste forskningen som behandlar undervisningsinnehåll och -metoder.
Utgångspunkten för utvecklingen av universitetsundervisningen och utvärderingssystem är en bred syn på den vetenskapliga utvecklingen inom området och de samhälleliga krav som ställs. Utgående från detta utvecklas kvalitetssystemet inom undervisningen. Vi betonar även teknologins betydelse vid lärande och strävar att främja ett pedagogiskt tänkande i samband med användningen av virtuella miljöer.
Universitetspedagogiken är en mångvetenskaplig gren som undersöker pedagogisk verksamhet i universiteten som lärande, studerande, och utvärdering. Universitetspedagogiken utnyttjar särskilt psykologin, pedagogiken och socialpsykologin, men också andra beteende- och socialvetenskaper. I disciplinspecifika frågor samarbetar universitetspedagogiken med disciplinerna som lärs ut vid universitet.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Henrika Anttila
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Henna Asikainen
- Life Science Education
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Anne Haarala-Muhonen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
Utrustning
-
SEE/PLAE Lab: Silmänliikelaitteisto
Ilona Södervik (Chef)
Avdelningen för pedagogikUtrustning/facilitet: Utrustning
-
Eye tracking in perceptual learning of undergraduate dermatology education
Salava, A., Södervik, I. & Salmela, V.
01/08/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
WELLS Research to Business
Asikainen, H., Balla, V., Lampinen, V. S., Muhonen, A. E., Männistö, T., Ukkonen, T. R. K. & Katajavuori, N.
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
01/08/2023 → 31/01/2025
Projekt: Business Finland
-
TEFF: Teacher Education for a Future in Flux
Laherto, A., Södervik, I., Krzywacki, H., Hyyppä, I. M. & Rasa, T.
15/06/2023 → 14/06/2026
Projekt: EU Erasmus+ (EPLUS)
-
OAHOT-2: Oppimisanalytiikan hyödyntäminen itseohjatun oppimisen tukena 2 (OAHOT-2)
01/06/2023 → 31/12/2025
Projekt: Forskningsprojekt
-
Exploring the new landscape of teaching and assessment of learning in higher education
Myyry, L., Haarala-Muhonen, A., Kallunki, V., Katajavuori, N., Kinnunen, P. A. & Pyörälä, E.
01/02/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Conceptualizing socialization, qualification, and subjectification as purposes of education in life in classrooms
Juvonen, S., Huilla, H., Kosunen, S., Thrupp, M. & Toom, A., 2024, (!!Accepted/In press) I: Educational Theory.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Academic and moral obligations in teachers’ work and teacher education
Toom, A. & Husu, J., 2023, (!!Accepted/In press) Religion and Worldviews in Education: The New Watershed. Gearon, L., Kuusisto, A., Poulter, S., Toom, A. & Ubani, M. (red.). RoutledgeForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Acceptance and Commitment Therapy-based intervention in promoting university students' well-being, psychological flexibility, and organized study skills
Kämper, E., 2023, Helsinki: Helsingin yliopisto. 70 s.Forskningsoutput: Avhandling › Magisteruppsats
Öppen tillgång -
ACT-based Intervention Course Participating University Students’ Descriptions of Changes: Psychological Flexibility as a Personal Resource
Räihä, K., Asikainen, H. & Katajavuori, N., 2023.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Konferenspapper
-
Alakoulun oppilaiden sosiaalisen tuen profiilien kehitys ja yhteys opiskeluhyvinvointiin
Ulmanen, S., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K., 9 apr. 2023, I: Psykologia. 2023, 1Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Aktiviteter
-
Learning and Instruction (Tidskrift)
Auli Toom (Referentgranskare)
aug. 2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Educational research review. (Tidskrift)
Auli Toom (Referentgranskare)
apr. 2023 → maj 2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Studies in Higher Education (Tidskrift)
Auli Toom (Referentgranskare)
apr. 2023Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Supervisor of Essi Tammisto's PhD thesis
Auli Toom (Handledare)
jan. 2023 → 2027Aktivitet: Examinationstyper › Handledare eller bihandledare av doktorsavhandling
-
Pre-examiner of Eveliina Stolp's PhD thesis, University of Jyväskylä, Finland
Auli Toom (Handledare)
aug. 2023 → sep. 2023Aktivitet: Examinationstyper › Förhandsgranskare av doktorsavhandling
Priser
-
-
Best educational sciences article 2013: Estonian Ministry of Education and Research
Löfström, Erika (!!Recipient), 2014
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Best Publication Award
Virtanen, Viivi (!!Recipient), Postareff, Liisa (!!Recipient) & Hailikari, Telle Katriina (!!Recipient), 2016
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Best Publication Award
Postareff, Liisa (!!Recipient) & Lindblom-Ylänne, Sari (!!Recipient), 2016
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Dlearn.Helsinki - Helsinki Challenge Science Competition Finalist
Toom, Auli (!!Recipient), Salmela-Aro, Katariina (!!Recipient), Lakkala, Minna (!!Recipient), Tervaniemi, Mari (!!Recipient), Kallunki, Veera (!!Recipient), Männistö, Tomi (!!Recipient), Silander, Pasi (!!Recipient), Harjula, Veli-Matti (!!Recipient) & Lindholm, Niko (!!Recipient), 19 juni 2017
Pris: Pris och hedersbetygelser
Tidningsurklipp
-
-
"Ny forskning ska sporra blivande lärare att inte hoppa av"
Kirsi Wallinheimo, Anu Laine, Päivi Virtanen & Anna Widlund
20/02/2023
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
-
-
YLE, Politiikkaradio
Dragana Cvetanovic
11/11/2021
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media