Organisationsprofil

Organisationsprofil

Centret för universitetspedagogik HYPE erbjuder universitetspedagogisk utbildning vid Helsingfors universitets pedagogiska institution.

Till enhetens uppgifter hör speciellt

  • att främja och koordinera universitetspedagogiskt kunnande
  • att bedriva både teoretisk forskning och ge praktisk kunskap i hur man främjar universitetsundervisning i ett längre perspektiv
  • att utveckla och främja universitetsundervisningen så att undervisningen representerar europeisk toppnivå, liksom forskningen vid Helsingfors universitet
  • att utveckla forskningsbaserad undervisning
  • att sammankoppla undervisningen och lärandet med den nyaste forskningen som behandlar undervisningsinnehåll och -metoder.

Utgångspunkten för utvecklingen av universitetsundervisningen och utvärderingssystem är en bred syn på den vetenskapliga utvecklingen inom området och de samhälleliga krav som ställs. Utgående från detta utvecklas kvalitetssystemet inom undervisningen. Vi betonar även teknologins betydelse vid lärande och strävar att främja ett pedagogiskt tänkande i samband med användningen av virtuella miljöer.

Universitetspedagogiken är en mångvetenskaplig gren som undersöker pedagogisk verksamhet i universiteten som lärande, studerande, och utvärdering. Universitetspedagogiken utnyttjar särskilt psykologin, pedagogiken och socialpsykologin, men också andra beteende- och socialvetenskaper. I disciplinspecifika frågor samarbetar universitetspedagogiken med disciplinerna som lärs ut vid universitet.

 

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Utrustning

Projekt

Publikationer

How research on ethics in doctoral supervision can inform doctoral education policy

Löfström, E. & Pyhältö, K., 2021, The Future of Doctoral Research: Challenges and Opportunities. 1 red. (Routledge).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Anxious girls and laid-back boys: teachers' and study counsellors' gendered perceptions of students

Perander, K., Londen, M. & Holm, G., 2020, I : Cambridge Journal of Education. 50, 2, s. 185-199 15 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Becoming a university student: An emotional rollercoaster

Perander, K., Londen, M., Holm, G. & Tiihonen, S., 18 feb 2020, I : Högre utbildning. 10, 1, s. 1-12 12 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Aktiviteter

WERA Focal Meeting 2020+1

Yanling Cao (Abstract reviewer)

6 jul 20219 jul 2021

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Kun kaikki ei mene kuten pitäisi – virheet ja niistä oppiminen työyhteisössä

Asta Kristiina Toivonen (!!Speaker), , Maarit Nevalainen (!!Speaker), & Eeva Pyörälä (!!Speaker)

9 jan 2020

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Oral presentation

Reflective Practice (Tidskrift)

Auli Toom (Referentgranskare)

jan 2020feb 2020

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

Teachers and Teaching (Tidskrift)

Auli Toom (Referentgranskare)

aug 2020

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

NERA (Extern organisation)

Åsa Mickwitz (Expert)

4 mar 2020 → …

Aktivitet: MedlemskapstyperMedlemskap eller annan role i inhemsk/internationell kommitté, råd, styrelse

Priser

AMEE Fellowship

Pyörälä, Eeva (!!Recipient), 5 jun 2018

Pris: Pris och hedersbetygelser

Best Publication Award

Postareff, Liisa (!!Recipient) & Lindblom, Sari (!!Recipient), 2016

Pris: Pris och hedersbetygelser

Best Publication Award

Virtanen, Viivi (!!Recipient), Postareff, Liisa (!!Recipient) & Hailikari, Telle (!!Recipient), 2016

Pris: Pris och hedersbetygelser

Dlearn.Helsinki - Helsinki Challenge Science Competition Finalist

Toom, Auli (!!Recipient), Salmela-Aro, Katariina (!!Recipient), Lakkala, Minna (!!Recipient), Tervaniemi, Mari (!!Recipient), Kallunki, Veera (!!Recipient), Männistö, Tomi (!!Recipient), Pasi Silander (!!Recipient), Veli-Matti Harjula (!!Recipient) & Niko Lindholm (!!Recipient), 19 jun 2017

Pris: Pris och hedersbetygelser

Tidningsurklipp

Webbevent: Kraft och välbefinnande i coronatider

Åsa Mickwitz

28/04/2020

1 Mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

Asenne ratkaisee - vai ratkaiseeko?

Sami Löfgren

07/01/2020

1 Mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

Tietoisuustaidot vähentävät opiskelijoiden stressiä

Saara Repo

18/11/2019

1 Mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

Asiantuntijakeskustelu itsemyötätunnosta

Saara Repo

14/11/2019

1 Mediabidrag

Press/media: !!Press / Media