Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Centret för universitetspedagogik HYPE erbjuder universitetspedagogisk utbildning vid Helsingfors universitets pedagogiska institution.
Till enhetens uppgifter hör speciellt
- att främja och koordinera universitetspedagogiskt kunnande
- att bedriva både teoretisk forskning och ge praktisk kunskap i hur man främjar universitetsundervisning i ett längre perspektiv
- att utveckla och främja universitetsundervisningen så att undervisningen representerar europeisk toppnivå, liksom forskningen vid Helsingfors universitet
- att utveckla forskningsbaserad undervisning
- att sammankoppla undervisningen och lärandet med den nyaste forskningen som behandlar undervisningsinnehåll och -metoder.
Utgångspunkten för utvecklingen av universitetsundervisningen och utvärderingssystem är en bred syn på den vetenskapliga utvecklingen inom området och de samhälleliga krav som ställs. Utgående från detta utvecklas kvalitetssystemet inom undervisningen. Vi betonar även teknologins betydelse vid lärande och strävar att främja ett pedagogiskt tänkande i samband med användningen av virtuella miljöer.
Universitetspedagogiken är en mångvetenskaplig gren som undersöker pedagogisk verksamhet i universiteten som lärande, studerande, och utvärdering. Universitetspedagogiken utnyttjar särskilt psykologin, pedagogiken och socialpsykologin, men också andra beteende- och socialvetenskaper. I disciplinspecifika frågor samarbetar universitetspedagogiken med disciplinerna som lärs ut vid universitet.
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Internationellt och inhemskt samarbete
Personer
-
Henrika Anttila
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
-
Henna Asikainen
- Life Science Education
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Titeln docent
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Anne Haarala-Muhonen
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal, HU
-
Telle Hailikari, Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori
- Centret för universitetspedagogik HYPE
- Doktorandprogrammet i kognition, inlärning, undervisning och kommunikation - Handledare för doktorandprogram
- Fakultetens gemensamma (Pedagogiska fakulteten) - Docentavtal, Titeln docent
Person
-
Vilhelmiina Harju
- Avdelningen för pedagogik - universitetslektor
- Centret för universitetspedagogik HYPE
Person: U3 Undervisnings- och forskningspersonal
Utrustning
-
SEE/PLAE Lab: Silmänliikelaitteisto
Ilona Södervik (Chef)
Avdelningen för pedagogikUtrustning/facilitet: Utrustning
-
Unlocking Potential: The Power and Challenges of Ungraded Assessment
Pyörälä, E., Kallunki, V., Katajavuori, N., Myyry, L. & Räisänen, M.
05/08/2024 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Opettajankoulutusfoorumi (2024-2027)
Toom, A., Mikkilä-Erdmann, M., Mahlamäki-Kultanen, S., Warinowski, A., Pyhältö, K., Jaakkola, T., Hirsto, L. & Kleemola, K.
01/01/2024 → 31/12/2027
Projekt: Ministerium finansiering
-
FPD-Include: ERASMUS+ Faculty Professional Development for Inclusion in Pharmacy Education
Siven, M., Miettinen, I., Lauren, P. & Katajavuori, N.
01/12/2023 → 30/11/2026
Projekt: EU Erasmus+ (EPLUS)
-
Valmiina työelämään: Ura- ja työllistymisvalmiudet ja työelämään siirtyminen
Tuononen, T., Hyytinen, H., Jämsä, M. E. & Hjort, S. M.
01/11/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
Eye tracking in perceptual learning of undergraduate dermatology education
Salava, A., Södervik, I. & Salmela, V.
01/08/2023 → …
Projekt: Forskningsprojekt
-
A comparative analysis of master’s theses in STEM-related disciplines published in Türkiye and Finland
Oktay, O., Reisoglu, I., Gul, S., Teke, D., Sozbilir, M., Gunes, I., Yildiz, R., Atila, G., Yazar, A., Malmi, L., Kinnunen, P. A., Lampiselkä, J. & Kaasinen, A., maj 2024, I: Scandinavian Journal of Educational Research. 29 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
An exploration of university students’ writing- and language-related conceptions: Self-efficacy for academic writing and related factors in an English as a Medium of Instruction context
Mendoza, L., 14 juni 2024, Helsinki: Helsingin yliopisto. 128 s.Forskningsoutput: Avhandling › Doktorsavhandling › Samling av artiklar
Öppen tillgångFil -
Bilingual aspirations: Students’ language learning practices in bilingual bachelor’s degrees at the University of Helsinki
Cvetanovic, D., Lehtonen, H., Mickwitz, Å. & Toom, A., 2024, (!!Accepted/In press) I: Apples : Journal of Applied Language Studies.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
-
Conceptualizing socialization, qualification, and subjectification as purposes of education
Juvonen, S., Huilla, H., Kosunen, S., Thrupp, M. & Toom, A., 12 juni 2024, I: Educational Theory. 74, 3, 22 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil -
Does professional support from colleagues influence supervisory competencies and experienced burnout among doctoral supervisors?
Pyhältö, K., Tikkanen, L., Van Lill, M. & Frick, B. L., juni 2024, I: Africa Education Review. 21 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Opponent of the PhD thesis of Hanna Alaniska
Auli Toom (Opponent)
12 jan. 2024Aktivitet: Examinationstyper › Opponent i doktorsavhandling
-
European Journal of Education (Tidskrift)
Auli Toom (Referentgranskare)
apr. 2024Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Teaching and Teacher Education (Tidskrift)
Auli Toom (Referentgranskare)
apr. 2024Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
-
Universidad Autonoma, Barcelona
Auli Toom (Besökande forskare)
17 apr. 2024 → 19 apr. 2024Aktivitet: Typer för besök till extern institution › Akademisk besök på annan institution
-
Social sciences (Tidskrift)
Liisa Myyry (Referentgranskare)
2024Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbete › Referentgranskning av manuskript
Priser
-
-
Best educational sciences article 2013: Estonian Ministry of Education and Research
Löfström, Erika (!!Recipient), 2014
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Best Publication Award
Virtanen, Viivi (!!Recipient), Postareff, Liisa (!!Recipient) & Hailikari, Telle (!!Recipient), 2016
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Best Publication Award
Postareff, Liisa (!!Recipient) & Lindblom, Sari (!!Recipient), 2016
Pris: Pris och hedersbetygelser
-
Tidningsurklipp
-
Haastattelu Yliopisto-lehteen opiskelijoiden työssäkäynnistä
03/09/2024
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media
-
-
Hallitus kaavailee lopettavansa aikuiskoulutustuen – järkevää säästöä vai elinikäisen oppimisen tavoitteen kampittamista?
16/10/2023
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: !!Press / Media
-
-
"Ny forskning ska sporra blivande lärare att inte hoppa av"
Kirsi Wallinheimo, Anu Laine, Päivi Virtanen & Anna Widlund
20/02/2023
1 Mediabidrag
Press/media: !!Press / Media