Foto på Elina Harjunen

Elina Harjunen

1987 …2018
Om du gjort några ändringar i Pure kommer de visas här snart.

Personlig profil

Information om forskning och undervisning

Research interests

  • Pedagogical authority

  • Writing (teaching and assessing writing, own voice)

Topics of recent papers and guest lectures 

  • Patterns of control over the TSL process and classrooms as complex dynamic environments: A theoretical framework
  • Students consent to a teacher's pedagogial authority
  • How do teachers view their pedagogical authority?
  • Reading research on Finnish schooling and school context through the lenses of ethics and values

Previous research interests

  • Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? – Otteita opettajan arjesta [How does a teacher construct pedagogical authority? – Extracts from a teacher’s everyday life]. (PhD thesis)
  • PISA 2006 (a member of Finnish leading group, an expert of reading literacy)

 

 

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Publikationer 1987 2018

Depressive symptoms and emotion regulation strategies in children with and without developmental language disorder: a longitudinal study

van den Bedem, N. P., Dockrell, J. E., van Alphen, P. M., de Rooij, M., Samson, A. C., Harjunen, E. L. & Rieffe, C., 2018, I : International Journal of Language and Communication Disorders. 53, 6, s. 1110-1123 14 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Reviewing Finnish studies on writing in basic education: towards pedagogy for diversity

Kulju, P., Kauppinen, M., Hankala, M., Harjunen, E., Pentikäinen, J. & Routarinne, S., 2017, Changing subjects, changing pedagogies: diversities in school and education. Pyyry, N., Tainio, L., Juuti, K., Vasquez, R. & Paananen, M. (red.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 110-127 18 s. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; nr. 13).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång

Mikä ihmeen oma ääni?

Harjunen, E. & Juvonen, R., 2013, Kuinka teksti kirjoitetaan omaksi?. Harjunen, E. & Arvilommi, R. (red.). Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, s. 9-23 15 s. (Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja; vol. 2013).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskaplig

Projekter 2005 2013

Aktiviteter 1999 2012

10 opiskelijaa viidestä eri maasta

Elina Harjunen (Värd)
16 apr 201229 apr 2012

Aktivitet: Typer för att vara värd för en besökareAkademiskt besök på HU

Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. (Extern organisation)

Elina Harjunen (Sekreterare)
2012 → …

Aktivitet: MedlemskapstyperMedlemskap eller annan role i inhemsk/internationell kommitté, råd, styrelse

Kasvatustieteen päivät

Elina Harjunen (Talare: Presentation)
22 nov 2012

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Scandinavian Journal of Educational Research (Tidskrift)

Elina Harjunen (Referentgranskare)
aug 2012 → …

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

Karadeniz Technical University

Elina Harjunen (Annan roll)
4 okt 20126 okt 2012

Aktivitet: Typer för besök till extern institutionAkademisk besök på annan institution