Foto på Raisa Ahtiainen
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A), 317

    HELSINGIN YLIOPISTO

    Finland

  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Finland

20072021
Om du gjort några ändringar i Pure kommer de visas här snart.

Personlig profil

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Publikationer 2007 2019

Finnish Principals: Leadership Training and Views on Distributed Leadership

Lahtero, T. J., Ahtiainen, R. & Lång, N., 2019, I : Educational Research and Reviews. 14, 10, s. 340-348 9 s., 58B895460956.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Johtaminen perusopetuksessa — katsaus koulujen johtamisjärjestelmiin ja rehtoreiden näkemyksiin johtajuuden jakamisesta

Ahtiainen, R., Lahtero, T. & Lång, N., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (red.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 235-254 20 s. (Helsinki Studies in Education; nr. 52).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Koulujen monet kielet ja uskonnot: Selvitys vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen tilanteesta eri koulutusasteilla

Tainio, L., Kallioniemi, A., Hotulainen, R., Ahlholm, M., Ahtiainen, R., Asikainen, M., Avelin, L., Grym, I., Ikkala, J., Laine, M., Lankinen, N., Lehtola, K., Lindgren, E., Rämä, I., Sarkkinen, T., Tamm, M., Tuovila, E. & Virkkala, N., 24 jan 2019, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 205 s. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nr. 11/2019)

Forskningsoutput: Bok/rapportBeställd rapportProfessionell

Öppen tillgång
Fil

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Bejerot, E., Lampi, L., Forsberg, T., Ahtiainen, R., Björk, L., Hotulainen, R., Parding, K., Sehlstedt, T. & Westensson, G., 20 feb 2019, I : Arbetsmarknad och Arbetsliv. 24 (2018), 3-4, s. 66-84 19 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (red.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 207-233 27 s. (Helsinki Studies in Education; nr. 52).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Projekter 2008 2021

Aktiviteter 2010 2019

American Educational Research Association Annual Meeting, AERA 2019, Toronto

Raisa Ahtiainen (!!Speaker)
5 apr 20199 apr 2019

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Oral presentation

International Journal of Leadership in Education (Tidskrift)

Raisa Ahtiainen (Referentgranskare)
25 jun 2019

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

ET 2020 Working Group on Schools. Peer Learning Activity: How can leadership support teachers development and careers? Antwerp, Belgium.

Raisa Ahtiainen (Deltagare)
13 maj 201916 maj 2019

Aktivitet: Andra aktivitetstyperTyper av övriga aktiviteter - Övrigt

International Journal of Leadership in Education (Tidskrift)

Raisa Ahtiainen (Referentgranskare)
13 feb 2018

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteReferentgranskning av manuskript

Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto, Canada

Raisa Ahtiainen (Besökande forskare)
22 okt 201816 nov 2018

Aktivitet: Typer för besök till extern institutionAkademisk besök på annan institution