Foto på Satu Grünthal

Satu Grünthal

Adjunct professor, Subject teacher, Finnish language and literature, principal investigator

  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Finland

19962019
Om du gjort några ändringar i Pure kommer de visas här snart.

Personlig profil

Utbildning / akademisk kvalifikation

Adjunct professor, Finnish literature

aineenopettaja, äidinkieli ja kirjallisuus

Vetenskapsgrenar

  • 6122 Litteraturforskning
  • 516 Pedagogik

Internationellt och inhemskt samarbete Publikationer och projekt inom de senaste fem åren.

Publikationer 1996 2019

Alakoulun kirjallisuuskasvatusta kartoittamassa: Lukuklaanin opettajakyselyn tuloksia

Grünthal, S., Hiidenmaa, P., Routarinne, S., Satokangas, H. & Tainio, L., feb 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (red.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 161-181 21 s. (Ainedidaktisia tutkimuksia; nr. 15).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång

Alma - nimeämätön näytelmäluonnos

Grünthal, S., 2019, Aleksis Kivi: Yö ja päivä; Lea; Alma; Margareta : kriittinen editio. Paavolainen, P., Katajamäki, S., Kokko, O., Lauerma, P., Niemi, J. & Nummi, J. (red.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, s. 92-117 26 s. (Aleksis Kiven teosten kriittiset editiot)(Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; nr. 1439).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Metrics in Practice: An Overview

Frog, Grünthal, S. E. M., Kallio, K., Niemi, J. & Niemi, J., 2019, (!!In preparation) Versification: Metrics in Practice.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Miksi tutkimusta kannattaa julkaista myös kotimaisilla kielillä?

Grünthal, S., 1 okt 2019, I : Kasvatus & Aika. 13, 3, s. 46-51 6 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragKommentar/debattVetenskaplig

Öppen tillgång
Fil

Primary school pupils’ literary landscapes: What do Finnish- and Swedish-speaking pupils read at school?

Tainio, L., Grünthal, S., Routarinne, S., Satokangas, H. & Hiidenmaa, P., 2019, Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M. & A. W. (red.). Åbo: Åbo Akademis förlag, s. 217-233 17 s.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Öppen tillgång

Projekter 2009 2019

Aktiviteter 2003 2019

Viipurin suomalaisen kirjallisuusseuran toimitteita (Tidskrift)

Satu Grünthal (Redaktör), Kristiina Korjonen-Kuusipuro (Redaktör)
2019 → …

Aktivitet: Typer för peer review av output och redaktionsarbeteRedaktör för forskningsantologi/samlingsverk/konferenspublikation

Lukuklaani-tutkimus kartoittaa alakoulujen kirjallisuuskasvatusta

Satu Grünthal (!!Speaker), Sara Routarinne (!!Speaker), Henri Aleksi Satokangas (!!Speaker)
25 jan 2019

Aktivitet: Typer för tal eller presentation!!Oral presentation

Ponkalan säätiö (Extern organisation)

Satu Grünthal (Styrelsemedlem)
apr 2019 → …

Aktivitet: MedlemskapstyperMedlemskap eller annan roll i organ inom privat företag/organisation

Deutsche Bibliothek Helsinki (Extern organisation)

Satu Grünthal (Styrelsemedlem)
2019 → …

Aktivitet: MedlemskapstyperMedlemskap eller annan roll i organ inom privat företag/organisation

Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys (Extern organisation)

Satu Grünthal (Ordförande)
2019 → …

Aktivitet: MedlemskapstyperMedlemskap eller annan roll i organ inom privat företag/organisation

Press / media

Haastattelu YLE:n aamutv:ssä 10.1.2017

Satu Grünthal

10/01/2017

1 mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

Haastattelu radiossa

Satu Grünthal

10/02/2014

1 mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

haastattelu radio-ohjelmassa

Satu Grünthal

30/10/2013

1 mediabidrag

Press/media: !!Press / Media

Kuka kukin on runossa? Klaus Kurki balladissa Elinan surma

Satu Grünthal

07/12/2011

1 mediabidrag

Press/media: !!Press / Media