Om du gjort några ändringar i Pure kommer de visas här snart.

Personlig profil

Information om forskning och undervisning

In my PhD project, I study how Finnish L2 speakers of French and native speakers of Finnish and French make requests. I have two approaches to the topic: an acquisitional (request strategies in L2) and a contrastive (Finnish vs. French) perspective. The data consist of L2 French, L1 Finnish and L1 French requests elicited via an Oral Discourse Completion Test, a metapragmatic interview and naturally-occurring service encounters (Finnish and French convenience stores; data collected by the Institute for the Languages of Finland and ICAR laboratory, University Lyon 2). I employ both qualitative and quantitative methods in the analysis. The objective of the project is to compare request strategies in L1 and L2 with regard to their (in)directness and addressing, among other things, and to compare Finnish and French requests.

I am a qualified subject teacher of French and English. At the University of Helsinki, I have been involved in teaching the following courses: a course on topics in second language acquisition (BA level, summer 2018, Open University), a phenomenon-based project learning course for future subject teachers (spring 2017, together with Outi Haatainen), a course on oral proficiency for future language teachers (MA level, spring 2016, with several other teachers), research methods for MA students in Romance languages (a single lecture, fall 2016).

Information om forskning och undervisning

Vetenskapsgrenar

  • 6121 Språkvetenskaper

Publikationer 2013 2019

Forms of address choices among Finnish and French university students and native French teachers

Holttinen, T. E. & Isosävi, J. M., 23 jan 2019, (!!Accepted/In press) Address forms across cultures in educational settings . Bayyurt, Y., Hatipoğlu, Ç. & Marti, L. (red.). John Benjamins Publishing Company

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Kohtelias ilman fraaseja

Holttinen, T. E., 12 maj 2018, I : Aamulehti.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelAllmänheten

« Passe-moi le sel » vs « Pourriez-vous me passer le sel, s’il vous plaît ? » ‒ Le développement des stratégies de requête chez les apprenants finnophones de FLE

Holttinen, T. E., 1 dec 2017, Connaissances et Usages en L2. Granget, C., Dat, M-A., Guedat-Bittighoffer, D. & Cuet, C. (red.). Les Ulis: EDP sciences, 24 s. 00004. (SHS Web of Conferences; nr. 38).

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKonferensbidragVetenskapligPeer review

Öppen tillgång
Fil

Projekti opettaa - opettaja ohjaa

Holttinen, T. E. & Haatainen, O. M., 2017, I : Tempus. 2017, 4, s. 16-17 2 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelProfessionell

Stratégies de requête dans un bureau de tabac et dans son équivalent finlandais R-kioski

Holttinen, T., 2016, I : SHS Web of Conferences. 27, 17 s.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragKonferensartikelProfessionell

Öppen tillgång
Fil

Projekter 2013 2019

Hur tilltalar vi varandra? Tilltalets utveckling och variation

Lappalainen, H., Rouhikoski, A., Nuolijärvi, P., Havu, E., Tuomarla, U., Isosävi, J., Pajusalu, R., Tiittula, L., Mononen, K., Fremer, M., Arppe, E., Holttinen, T., Piippo, I., Vecsernyes, I., Eskola, K., Peterson, E. & Vehkanen, M.

Unknown funder

01/01/201431/12/2018

Projekt: Helsingfors Universitetets treåriga forskningsprojekt

Aktiviteter 2015 2018

  • 13 Public Talks
  • 9 Arrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium
  • 1 !!Oral presentation
  • 1 Akademisk besök på annan institution

Sinä vai te? Puhuttelu meillä ja muualla

Tuuli Emilia Holttinen (Talare: Presentation), Johanna Isosävi (Talare: Presentation)
3 okt 2018

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangPublic Talks

Comparative Approaches to Pragmatics

Tuuli Holttinen (Medlem i organisationskommitté)
22 mar 201823 mar 2018

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Exploring and Assessing Pragmatic Aspects of L1 and L2 Communication: From Needs Analysis through Monitoring to Feedback

Tuuli Holttinen (Talare: Presentation)
25 jul 201827 jul 2018

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Comparative Approaches to Pragmatics

Tuuli Holttinen (Talare: Presentation)
22 mar 201823 mar 2018

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Sociolinguistics Symposium 22

Johanna Isosävi (Talare: Presentation), Tuuli Emilia Holttinen (Talare: Presentation)
27 jun 201830 jun 2018

Aktivitet: Typer för deltagande i eller organisering av evenemangArrangemang av och deltagande i konferens/workshop/kurs/seminarium

Press / media

Kohteliaisuus on kuulijan korvassa

Tuuli Emilia Holttinen & Johanna Isosävi

25/02/2019

1 objekt av mediabevakning

Press/media: !!Press / Media