Projekt per år
Projektinformation
Beskrivning (abstrakt)
KUPERA arviointi- ja tutkimushankkeessa kartoitetaan eri oppiaineiden oppi- ja arviointimateriaalien kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuutta ja toteutetaan kyselytutkimus rehtoreiden ja opettajien näkemysten selvittämiseen näihin liittyen. Hanke tuottaa tutkimuspohjaiset ohjeistukset kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuuden huomiomiseen oppimateriaalin laatijoille ja opettajille eri oppiaineissa.
KUPERA verkkoportaali, materiaali ja MOOC -hankkeessa tuotetaan suomenkielen
taitotason mukaan eriyttävää oppimateriaalia S2-oppilaille ja materiaalia perusopetuksen kulttuuri- ja katsomusdialogin tueksi eri vuosiluokille, MOOC kurssi opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja verkkoportaali kulttuuri ja katsomusdialogin vahvistamiseen.
KUPERA toteutetaan Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA:n ja kasvatustieteellisen tiedekunnan muiden tutkimusryhmien välisenä yhteistyönä. KUPERA toteutetaan yhteistyössä Opetushallituksen, FOKUS ry:n ja UNESCO:n kanssa.
Kort titel | KUPERA |
---|---|
Akronym | KUPERA |
Status | Slutfört |
Gällande start-/slutdatum | 15/12/2018 → 30/06/2021 |
Projekt
- 1 Slutfört
-
KUPERA: Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen oppiminen ja opetus -täydennyskoulutushanke
Tamm, M. (Projektledare), Kallioniemi, A. (Principal Investigator), Jantunen, A. (Deltagare), Suuriniemi, S.-M. (Deltagare), Satokangas, H. (Deltagare) & Kavonius, M. (Deltagare)
01/08/2020 → 31/12/2021
Projekt: Forskningsprojekt
-
Moninaisuuden kuva perusopetuksen oppikirjoissa
Satokangas, H., Suuriniemi, S.-M. & Jantunen, A., dec. 2023, Superdiversiteetti: Näkökulmia maahanmuuton monimuotoisuuteen. Martikainen, T. & Pöyhönen, S. (red.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, s. 153-179 27 s. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; nr. 1489).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgång -
Kuinka kirja katsoo käsitteitä? Kulttuurin, katsomuksen ja kielen käsitteiden hierarkiat ja diskurssit oppikirjoissa
Satokangas, H. & Suuriniemi, S.-M., sep. 2022, Katso kuule koulua : Kehollisuus, materiaalisuus ja tekstit koulun vuorovaikutuksessa. Heinonen, P. & Karvonen, U. (red.). Tampere: Vastapaino, s. 241-272 32 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandling › Kapitel › Vetenskaplig › Peer review
-
Demokratian käsite peruskoulun oppikirjoissa
Satokangas, H., nov. 2021, I: Kasvatus & Aika. 15, 3-4, s. 192-209 18 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Vetenskaplig › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Moninaistuva moninaisuus perusopetuksen oppikirjoissa
Satokangas, H. (!!Speaker)
10 dec. 2021Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Miten katsomuskäsitteitä käytetään?
Satokangas, H. (!!Speaker) & Jantunen, A. (!!Speaker)
12 feb. 2021Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Vaeltavat käsitteet oppikirjoissa: esimerkkeinä kulttuuri, demokratia ja katsomus
Satokangas, H. (!!Speaker)
6 maj 2021Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation