Ajallinen pysyvyys ja sukupuolierot nuorten opiskelumotivaatiossa

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Motivaatiota voidaan tutkia monesta näkökulmasta käsin. Tässä artikkelissa näkökulmana on tavoiteorientaatiot eli oppimiseen ja suoriutumiseen liittyvät suuntautumistavat. Jotkut opiskelijat pyrkivät oppimaan ja ymmärtämään opiskeltavia asioita, toiset pyrkivät menestymään ja olemaan parempia kuin muut, kun taas toiset pyrkivät lähinnä välttelemään opiskeluun liittyvää työtä. Opiskelija voi kuitenkin tavoitella useampia asioita samaan aikaan ja olennaista silloin on se, mikä tai mitkä orientaatiot korostuvat. Kyse ei siis ole motivaation määrästä vaan paremminkin laadusta eli pyrkimysten erilaisista sisällöistä. Opiskelijat voidaan ryhmitellä sen mukaan, miten heidän eri pyrkimyksensä painottuvat, jolloin on mahdollista tarkastella opiskelijoiden motivationaalisia profiileja ja yksilöllisiä eroja kokonaisvaltaisemmin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia nuorten tavoiteorientaatioprofiileja, niiden ajallista pysyvyyttä ja kehitystä sekä sukupuolieroja tavoiteorientaatioissa. Artikkelissa pohditaan myös sitä, miten eri tavoin orientoituneet nuoret eroavat toisistaan motivaation ja hyvinvoinnin suhteen. Artikkeli on julkaistu aikaisemmin Psykologia-lehdessä 45 (5–6), 386–401.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationSamalta viivalta 6 : Valtakunnallisen kasvatusalan valintayhteistyöverkoston (VAKAVA) kirjallisen kokeen aineisto 2012
RedaktörerTuuli Asunmaa, Jorma Vainionpää
Antal sidor28
UtgivningsortJyväskylä
FörlagPS-kustannus
Utgivningsdatum2012
Sidor113-140
ISBN (tryckt)978-952-451-557-3
StatusPublicerad - 2012
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Publikationsserier

NamnOpetus 2000

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här