Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta

Maiju Tuomisto, Maija Aksela

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006)

Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.

Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella.


Asiasanat:
alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin : IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät
RedaktörerMaija Aksela, Johannes Pernaa
Antal sidor16
UtgivningsortHelsinki
Förlag Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Utgivningsdatum2009
Sidor95-110
ISBN (tryckt)978-952-10-6007-6
StatusPublicerad - 2009
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Vetenskapsgrenar

  • 116 Kemi
  • 516 Pedagogik

Citera det här