Sammanfattning
Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006)
Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.
Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella.
Asiasanat:
alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus
Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.
Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella.
Asiasanat:
alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på gästpublikation | Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin : IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät |
Redaktörer | Maija Aksela, Johannes Pernaa |
Antal sidor | 16 |
Utgivningsort | Helsinki |
Förlag | Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos |
Utgivningsdatum | 2009 |
Sidor | 95-110 |
ISBN (tryckt) | 978-952-10-6007-6 |
Status | Publicerad - 2009 |
MoE-publikationstyp | A3 Del av bok eller annan forskningsbok |
Vetenskapsgrenar
- 116 Kemi
- 516 Pedagogik