Sammanfattning
Tämä pilottitutkimus on osa tutkimushanketta, jossa pyritään kehittämään ajo-opetusta ennakointitaitojen oppimisen nopeuttamiseksi. Tavoitteena on kehittää uudenlaisiin älykkäisiin apuvälineisiin perustuvia palautteenantomenetelmiä, jotka hyödyntävät silmänliikemittausta ja moderneja ajonseurantamenetelmiä, automatisoituja visualisointityökaluja ja simulaattoriympäristöjä.
Silmänliikemittaus on tärkeä tekniikka tutkittaessa tulevien tapahtumien tehokasta ennakointia, ts. sitä mistä kuljettajat hakevat mahdollisten vaarojen vihjeitä, ja miten ja missä vaiheessa heidän tarkkaavaisuutensa kohdistuu kehittyvästä vaaratilanteesta kertoviin muutoksiin liikenneympäristössä. Erityisesti yhdistettynä liikenneympäristön ja kuljettajakäyttäytymisen laskennallisiin malleihin, silmänliiketutkimus avaa mahdollisuudet uudenlaisille innovatiivisille opetusmuodoille.
Tätä tavoitetta varten tutkittiin pilottitutkimuksena ajo-oppilaiden ennakointia ja opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta. Viiden autokoululaisen ajokäyttäytymistä ja silmänliikkeitä sekä kommunikaatiota opettajan kanssa rekisteröitiin pitkittäistutkimuksena koko autokoulun ajan. Aineistosta suoritettiin laadullisia ja määrällisiä analyysejä, joilla demonstroitiin silmänliikemittauksen ja vuorovaikutusanalyysin mahdollisuuksia ennakoinnin tutkimisessa ja palautejärjestelmien kehittämisessä.
Toistomittaukset samoilla reiteillä samoissa tien kohdissa ja tilanteissa osoittivat, että silmänliikemittaus paljastaa virheellisten rutiinien syntymisen, jota vieressä istuvan liikenneopettajan on mahdoton havaita. Oppilas voi esimerkiksi noudattaa kirjaimellisesti opettajan ohjetta ja kiinnittää katseensa yhteen vaaran lähteeseen (näköesteen rajapintaan) niin pitkäksi aikaa että jättää muut ilmeiset vaaran lähteet huomiotta. Tutkimuksessa sovellettiin myös uusia määrällisiä silmänliikeanalyysitekniikoita. Ne osoittivat, että aloittavilla kuljettajilla etenemistä ohjaavien, tiehen kohdistuvien katseiden osuus on suurempi kuin kokeneilla kontrollikuljettajilla. Opettajan ja oppilaan kommunikaatiota tutkittiin otoksella toistuvasta risteys- ja kaistanvaihtotilanteesta. Yksityiskohtainen toiminnan ja kommunikaation analyysi antaa mahdollisuuden tutkia tarkasti, miten tieto kehittyy ja välittyy opetuksessa, ja millä keinoin opettaja ja oppilas arvioivat ajamisen osaamista.
Tämän tutkimuksen kuluessa kehitettiin myös uuden sukupolven mittaus-, visualisointi- ja palautejärjestelmä. Se on kevyt, mihin tahansa autoon helposti asennettava, kustannuksiltaan erittäin kohtuullinen järjestelmä joka kerää monipuolisesti ajokäyttäytymistietoa ja mahdollistaa sen esittämisen palautteena eri tavoin, myös esim. verkossa oppilaiden omaehtoisessa opiskelussa.
Silmänliikemittaus on tärkeä tekniikka tutkittaessa tulevien tapahtumien tehokasta ennakointia, ts. sitä mistä kuljettajat hakevat mahdollisten vaarojen vihjeitä, ja miten ja missä vaiheessa heidän tarkkaavaisuutensa kohdistuu kehittyvästä vaaratilanteesta kertoviin muutoksiin liikenneympäristössä. Erityisesti yhdistettynä liikenneympäristön ja kuljettajakäyttäytymisen laskennallisiin malleihin, silmänliiketutkimus avaa mahdollisuudet uudenlaisille innovatiivisille opetusmuodoille.
Tätä tavoitetta varten tutkittiin pilottitutkimuksena ajo-oppilaiden ennakointia ja opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta. Viiden autokoululaisen ajokäyttäytymistä ja silmänliikkeitä sekä kommunikaatiota opettajan kanssa rekisteröitiin pitkittäistutkimuksena koko autokoulun ajan. Aineistosta suoritettiin laadullisia ja määrällisiä analyysejä, joilla demonstroitiin silmänliikemittauksen ja vuorovaikutusanalyysin mahdollisuuksia ennakoinnin tutkimisessa ja palautejärjestelmien kehittämisessä.
Toistomittaukset samoilla reiteillä samoissa tien kohdissa ja tilanteissa osoittivat, että silmänliikemittaus paljastaa virheellisten rutiinien syntymisen, jota vieressä istuvan liikenneopettajan on mahdoton havaita. Oppilas voi esimerkiksi noudattaa kirjaimellisesti opettajan ohjetta ja kiinnittää katseensa yhteen vaaran lähteeseen (näköesteen rajapintaan) niin pitkäksi aikaa että jättää muut ilmeiset vaaran lähteet huomiotta. Tutkimuksessa sovellettiin myös uusia määrällisiä silmänliikeanalyysitekniikoita. Ne osoittivat, että aloittavilla kuljettajilla etenemistä ohjaavien, tiehen kohdistuvien katseiden osuus on suurempi kuin kokeneilla kontrollikuljettajilla. Opettajan ja oppilaan kommunikaatiota tutkittiin otoksella toistuvasta risteys- ja kaistanvaihtotilanteesta. Yksityiskohtainen toiminnan ja kommunikaation analyysi antaa mahdollisuuden tutkia tarkasti, miten tieto kehittyy ja välittyy opetuksessa, ja millä keinoin opettaja ja oppilas arvioivat ajamisen osaamista.
Tämän tutkimuksen kuluessa kehitettiin myös uuden sukupolven mittaus-, visualisointi- ja palautejärjestelmä. Se on kevyt, mihin tahansa autoon helposti asennettava, kustannuksiltaan erittäin kohtuullinen järjestelmä joka kerää monipuolisesti ajokäyttäytymistietoa ja mahdollistaa sen esittämisen palautteena eri tavoin, myös esim. verkossa oppilaiden omaehtoisessa opiskelussa.
Originalspråk | finska |
---|
Utgivningsort | Helsinki |
---|---|
Förlag | Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi |
Antal sidor | 33 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-5893-91-5 |
Status | Publicerad - 2013 |
MoE-publikationstyp | D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller studie |
Publikationsserier
Namn | Trafin julkaisuja |
---|---|
Förlag | Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi |
Nr. | 27/2013 |
ISSN (elektroniskt) | 1799-0157 |
Vetenskapsgrenar
- 515 Psykologi
- 516 Pedagogik
Utrustning
-
TRUlab instrumented vehicles
Otto Lappi (Chef)
Avdelningen för digital humanioraUtrustning/facilitet: Utrustning