Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

Veli-Matti Vesterinen, Maija Aksela

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelProfessionell

Sammanfattning

Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationKehittämistutkimus opetusalalla
RedaktörerJohannes Pernaa
Antal sidor22
UtgivningsortJyväskylä
FörlagPS-kustannus
Utgivningsdatum2013
Sidor201-222
ISBN (tryckt)978-952-451-580-1
StatusPublicerad - 2013
MoE-publikationstypD2 Artikel i professionella manualer eller guider eller professionella informationssystem eller textboksmaterial

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik
  • 116 Kemi

Citera det här

Vesterinen, V-M., & Aksela, M. (2013). Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. I J. Pernaa (Red.), Kehittämistutkimus opetusalalla (s. 201-222). Jyväskylä: PS-kustannus.
Vesterinen, Veli-Matti ; Aksela, Maija. / Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. Kehittämistutkimus opetusalalla. redaktör / Johannes Pernaa. Jyväskylä : PS-kustannus, 2013. s. 201-222
@inbook{d96325a3d6224761b1ed7c4317230842,
title = "Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus v{\"a}it{\"o}skirjatutkimuksen l{\"a}hestymistapana",
abstract = "Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus on tieteellinen l{\"a}hestymistapa, jossa yhdistyy sek{\"a} teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteis{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteis{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ett{\"a} merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetusty{\"o}n kannalta. Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus sopii erityisen hyvin k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa v{\"a}it{\"o}skirjaa tehd{\"a}{\"a}n usein oman opetusty{\"o}n rinnalla. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa pohdiskellaan kysymyksi{\"a}, jotka liittyv{\"a}t opetuksellisen kehitt{\"a}mistutkimuksen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n v{\"a}it{\"o}skirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sit{\"a}, millaisia kehitt{\"a}mistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sek{\"a} miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan my{\"o}s tutkimusstrategisia haasteita, joita v{\"a}it{\"o}skirjaty{\"o}ntekij{\"a} usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyv{\"a}n tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lis{\"a}ksi k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kehitt{\"a}mistutkimusten tieteellist{\"a} julkaisemista ja esitet{\"a}{\"a}n kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisiss{\"a} aikakauslehdiss{\"a} julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliv{\"a}it{\"o}skirjalle. Esimerkkin{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n v{\"a}it{\"o}skirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen h{\"a}nen ohjaajanaan.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, kehitt{\"a}mistutkimus, v{\"a}it{\"o}skirjat, kemian opetus, 116 Kemia, kemian opetus, kehitt{\"a}mistutkimus, v{\"a}it{\"o}skirjat, opetus",
author = "Veli-Matti Vesterinen and Maija Aksela",
year = "2013",
language = "suomi",
isbn = "978-952-451-580-1",
pages = "201--222",
editor = "Johannes Pernaa",
booktitle = "Kehitt{\"a}mistutkimus opetusalalla",
publisher = "PS-kustannus",
address = "Suomi",

}

Vesterinen, V-M & Aksela, M 2013, Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. i J Pernaa (red.), Kehittämistutkimus opetusalalla. PS-kustannus, Jyväskylä, s. 201-222.

Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. / Vesterinen, Veli-Matti; Aksela, Maija.

Kehittämistutkimus opetusalalla. red. / Johannes Pernaa. Jyväskylä : PS-kustannus, 2013. s. 201-222.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelProfessionell

TY - CHAP

T1 - Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

AU - Vesterinen, Veli-Matti

AU - Aksela, Maija

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.

AB - Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - kehittämistutkimus

KW - väitöskirjat

KW - kemian opetus

KW - 116 Kemia

KW - kemian opetus

KW - kehittämistutkimus

KW - väitöskirjat

KW - opetus

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-451-580-1

SP - 201

EP - 222

BT - Kehittämistutkimus opetusalalla

A2 - Pernaa, Johannes

PB - PS-kustannus

CY - Jyväskylä

ER -

Vesterinen V-M, Aksela M. Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. I Pernaa J, redaktör, Kehittämistutkimus opetusalalla. Jyväskylä: PS-kustannus. 2013. s. 201-222