Sammanfattning
Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.
Bidragets översatta titel | Educational design research approach in PhD research |
---|---|
Originalspråk | finska |
Titel på värdpublikation | Kehittämistutkimus opetusalalla |
Redaktörer | Johannes Pernaa |
Antal sidor | 22 |
Utgivningsort | Jyväskylä |
Förlag | PS-kustannus |
Utgivningsdatum | 2013 |
Sidor | 201-222 |
ISBN (tryckt) | 978-952-451-580-1 |
Status | Publicerad - 2013 |
MoE-publikationstyp | D2 Artikel i professionella manualer eller guider eller professionella informationssystem eller textboksmaterial |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
- 116 Kemi