Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelProfessionell

Sammanfattning

Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.
Bidragets översatta titelEducational design research approach in PhD research
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationKehittämistutkimus opetusalalla
RedaktörerJohannes Pernaa
Antal sidor22
UtgivningsortJyväskylä
FörlagPS-kustannus
Utgivningsdatum2013
Sidor201-222
ISBN (tryckt)978-952-451-580-1
StatusPublicerad - 2013
MoE-publikationstypD2 Artikel i professionella manualer eller guider eller professionella informationssystem eller textboksmaterial

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik
  • 116 Kemi

Citera det här