Sammanfattning
Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksen myötä koulutyön eheyttäminen on noussut jälleen koulukeskustelun keskiöön. Tällä hetkellä suomalaiset peruskoulut rakentavat uuden opetussuunnitelman edellyttämiä monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja ilmiöoppiminen herättää laajasti keskustelua. Artik-kelin tavoitteena on selkeyttää ja avata eheyttämisen käsitettä koulutyössä sekä siten lisätä ymmärrystä, joka voi auttaa erittelemään eheyttämisen eri muotoja ja arvioimaan niitä kriittisesti. Tähän tavoitteeseen vastataan 1) tekemällä katsaus suomalaisen eheyttämisen historiaan, 2) kuvailemalla, mitä eri puolia eheyttämisestä tulee esille, kun sitä tarkastellaan opiskelijan, opettajan ja oppisisältöjen näkökulmista, ja 3) tuottaa eheyttämisestä kokoava malli suomalaisiin opetussuunnitelmiin ja didaktiikan perusteoksiin nojaten.
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på gästpublikation | Tutkimuksesta luokkahuoneisiin |
Redaktörer | Matti Rautiainen, Mirja Tarnanen |
Antal sidor | 17 |
Utgivningsort | Jyväskylä |
Förlag | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura |
Utgivningsdatum | 2019 |
Sidor | 465-481 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-5993-26-4 |
Status | Publicerad - 2019 |
MoE-publikationstyp | A3 Del av bok eller annan forskningsbok |
Evenemang | Ainedidaktinen symposium 2018: Tutkimuksesta luokkahuonekontekstiin - Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä, Finland Varaktighet: 8 feb 2018 → 9 feb 2018 https://symposium2018blog.wordpress.com/ |
Publikationsserier
Namn | Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja |
---|---|
Nummer | 15 |
ISSN (tryckt) | 1799-9596 |
ISSN (elektroniskt) | 1799-960X |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik