Luentojen vuorovaikutteisuus motivoi opiskelijoita ja luennoitsijoita

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

JOHDANTO: Perinteinen luento-opetus on yksisuuntaista, opettajalta oppilaille suunnattua tiedonjakoa. Jos luentoon tietoisesti lisätään vuorovaikutteinen, opiskelijoiden aktiivisuutta lisäävä elementti, puhutaan vuorovaikutteisesta luennosta.

MENETELMÄT: Selvitimme Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden ja luennoitsijoiden suhtautumista vuorovaikutteiseen luentoon havainnoimalla sekä luennoitsijoiden että opiskelijoiden toimintaa Helsingin biolääketieteellisen tutkijakoulun (HBGS) järjestämällä vuorovaikutteisella immunologian luentokurssilla. Opetustapahtumaa arvioitiin myös luennoitsijoiden ja opiskelijoiden palautelomakkeiden perusteella.

TULOKSET:Enemmistö opiskelijoista ja luennoitsijat pitivät vuorovaikutteista luentoa hyvänä ja motivoivana opetusmuotona. Havainnoinnit osoittivat, että vain pieni osa opiskelijoista osallistui aktiivisesti keskusteluun mutta hiljaisetkin seurasivat tilaisuutta keskittyneesti. Opiskelijoiden mielestä vuorovaikutteisuus paransi opetetun asian sisäistämistä ja oppimista.

PÄÄTELMÄT:Tulostemme perusteella luennoitsijoiden kannattaa lisätä perinteiseen luento-opetukseensa vuorovaikutteisia osuuksia, joiden avulla opiskelijoita motivoidaan osallistumaan opetustapahtumaan ja siten kehitetään heidän taitojaan oppia aktiivisesti.
Originalspråkfinska
TidskriftDuodecim
Volym125
Utgåva20
Sidor (från-till)2199-2205
Antal sidor7
ISSN0012-7183
StatusPublicerad - 2009
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 311 Basmedicin

Citera det här

@article{d16d12872ca446149f66b3a8a6746475,
title = "Luentojen vuorovaikutteisuus motivoi opiskelijoita ja luennoitsijoita",
abstract = "JOHDANTO: Perinteinen luento-opetus on yksisuuntaista, opettajalta oppilaille suunnattua tiedonjakoa. Jos luentoon tietoisesti lis{\"a}t{\"a}{\"a}n vuorovaikutteinen, opiskelijoiden aktiivisuutta lis{\"a}{\"a}v{\"a} elementti, puhutaan vuorovaikutteisesta luennosta. MENETELM{\"A}T: Selvitimme Helsingin yliopiston l{\"a}{\"a}ketieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden ja luennoitsijoiden suhtautumista vuorovaikutteiseen luentoon havainnoimalla sek{\"a} luennoitsijoiden ett{\"a} opiskelijoiden toimintaa Helsingin biol{\"a}{\"a}ketieteellisen tutkijakoulun (HBGS) j{\"a}rjest{\"a}m{\"a}ll{\"a} vuorovaikutteisella immunologian luentokurssilla. Opetustapahtumaa arvioitiin my{\"o}s luennoitsijoiden ja opiskelijoiden palautelomakkeiden perusteella. TULOKSET:Enemmist{\"o} opiskelijoista ja luennoitsijat pitiv{\"a}t vuorovaikutteista luentoa hyv{\"a}n{\"a} ja motivoivana opetusmuotona. Havainnoinnit osoittivat, ett{\"a} vain pieni osa opiskelijoista osallistui aktiivisesti keskusteluun mutta hiljaisetkin seurasivat tilaisuutta keskittyneesti. Opiskelijoiden mielest{\"a} vuorovaikutteisuus paransi opetetun asian sis{\"a}ist{\"a}mist{\"a} ja oppimista. P{\"A}{\"A}TELM{\"A}T:Tulostemme perusteella luennoitsijoiden kannattaa lis{\"a}t{\"a} perinteiseen luento-opetukseensa vuorovaikutteisia osuuksia, joiden avulla opiskelijoita motivoidaan osallistumaan opetustapahtumaan ja siten kehitet{\"a}{\"a}n heid{\"a}n taitojaan oppia aktiivisesti.",
keywords = "311 Perusl{\"a}{\"a}ketieteet",
author = "Sanna Lehtonen and Anni-Maija Linden and Ojala, {P{\"a}ivi M.} and Anne Polvi and Ville Sallinen and Suvi Viranta",
year = "2009",
language = "suomi",
volume = "125",
pages = "2199--2205",
journal = "Duodecim",
issn = "0012-7183",
publisher = "Kustannus Oy Duodecim",
number = "20",

}

Luentojen vuorovaikutteisuus motivoi opiskelijoita ja luennoitsijoita. / Lehtonen, Sanna; Linden, Anni-Maija; Ojala, Päivi M.; Polvi, Anne; Sallinen, Ville; Viranta, Suvi.

I: Duodecim, Vol. 125, Nr. 20, 2009, s. 2199-2205.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

TY - JOUR

T1 - Luentojen vuorovaikutteisuus motivoi opiskelijoita ja luennoitsijoita

AU - Lehtonen, Sanna

AU - Linden, Anni-Maija

AU - Ojala, Päivi M.

AU - Polvi, Anne

AU - Sallinen, Ville

AU - Viranta, Suvi

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - JOHDANTO: Perinteinen luento-opetus on yksisuuntaista, opettajalta oppilaille suunnattua tiedonjakoa. Jos luentoon tietoisesti lisätään vuorovaikutteinen, opiskelijoiden aktiivisuutta lisäävä elementti, puhutaan vuorovaikutteisesta luennosta. MENETELMÄT: Selvitimme Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden ja luennoitsijoiden suhtautumista vuorovaikutteiseen luentoon havainnoimalla sekä luennoitsijoiden että opiskelijoiden toimintaa Helsingin biolääketieteellisen tutkijakoulun (HBGS) järjestämällä vuorovaikutteisella immunologian luentokurssilla. Opetustapahtumaa arvioitiin myös luennoitsijoiden ja opiskelijoiden palautelomakkeiden perusteella. TULOKSET:Enemmistö opiskelijoista ja luennoitsijat pitivät vuorovaikutteista luentoa hyvänä ja motivoivana opetusmuotona. Havainnoinnit osoittivat, että vain pieni osa opiskelijoista osallistui aktiivisesti keskusteluun mutta hiljaisetkin seurasivat tilaisuutta keskittyneesti. Opiskelijoiden mielestä vuorovaikutteisuus paransi opetetun asian sisäistämistä ja oppimista. PÄÄTELMÄT:Tulostemme perusteella luennoitsijoiden kannattaa lisätä perinteiseen luento-opetukseensa vuorovaikutteisia osuuksia, joiden avulla opiskelijoita motivoidaan osallistumaan opetustapahtumaan ja siten kehitetään heidän taitojaan oppia aktiivisesti.

AB - JOHDANTO: Perinteinen luento-opetus on yksisuuntaista, opettajalta oppilaille suunnattua tiedonjakoa. Jos luentoon tietoisesti lisätään vuorovaikutteinen, opiskelijoiden aktiivisuutta lisäävä elementti, puhutaan vuorovaikutteisesta luennosta. MENETELMÄT: Selvitimme Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden ja luennoitsijoiden suhtautumista vuorovaikutteiseen luentoon havainnoimalla sekä luennoitsijoiden että opiskelijoiden toimintaa Helsingin biolääketieteellisen tutkijakoulun (HBGS) järjestämällä vuorovaikutteisella immunologian luentokurssilla. Opetustapahtumaa arvioitiin myös luennoitsijoiden ja opiskelijoiden palautelomakkeiden perusteella. TULOKSET:Enemmistö opiskelijoista ja luennoitsijat pitivät vuorovaikutteista luentoa hyvänä ja motivoivana opetusmuotona. Havainnoinnit osoittivat, että vain pieni osa opiskelijoista osallistui aktiivisesti keskusteluun mutta hiljaisetkin seurasivat tilaisuutta keskittyneesti. Opiskelijoiden mielestä vuorovaikutteisuus paransi opetetun asian sisäistämistä ja oppimista. PÄÄTELMÄT:Tulostemme perusteella luennoitsijoiden kannattaa lisätä perinteiseen luento-opetukseensa vuorovaikutteisia osuuksia, joiden avulla opiskelijoita motivoidaan osallistumaan opetustapahtumaan ja siten kehitetään heidän taitojaan oppia aktiivisesti.

KW - 311 Peruslääketieteet

M3 - Artikkeli

VL - 125

SP - 2199

EP - 2205

JO - Duodecim

JF - Duodecim

SN - 0012-7183

IS - 20

ER -