Feministinen etnografia

Tietämistä ja tutkimista kasvatuksen kentillä

    Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

    Sammanfattning

    In this methodological article we examine how knowledge is shaped in the ethnographical fieldwork that is being conducted in educational institutions. We are especially interested in how language and writing are engaged in the production of knowledge. We analyse the encounters between the researcher and her field, and see these as emerging in the processes of listening and observing. Hence, we explore how observations and speech turn into writing. Writing also mediates knowledge of the field, but not all of the observations and remarks of the ethnographer captured in the writing. Ethnographical research in the field of education, with the participants being young people and children, deciphers the questions concerning the power-relations between the researcher and the participants and their positionings in relation to each other, both being central issues in feminist methodology. Following the tradition of feminist research, we also concentrate on ethical issues throughout the article.
    Originalspråkfinska
    TidskriftSukupuolentutkimus
    Volym27
    Utgåva4
    Sidor (från-till)30-41
    Antal sidor12
    ISSN2342-0634
    StatusPublicerad - dec 2014
    MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

    Vetenskapsgrenar

    • 516 Pedagogik

    Citera det här

    @article{f79e85f48ab04814b3fa1c158d4c3a1d,
    title = "Feministinen etnografia: Tiet{\"a}mist{\"a} ja tutkimista kasvatuksen kentill{\"a}",
    abstract = "Tutkimme artikkelissamme, miten tiet{\"a}minen muotoutuu kasvatusinstituutioissateht{\"a}v{\"a}ss{\"a} etnografisessa kentt{\"a}ty{\"o}ss{\"a}. Esit{\"a}mme, ett{\"a} sanat, kieli ja kielenk{\"a}ytt{\"o} ohjaavat olennaisesti sit{\"a}, millaiseksi tieto muotoutuu. K{\"a}sittelemme kielt{\"a} tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien v{\"a}lisen{\"a} kohtaamisen v{\"a}lineen{\"a}, osallistujien kuulemista ja heid{\"a}n {\"a}{\"a}nens{\"a} v{\"a}litt{\"a}mist{\"a} eteenp{\"a}in. Analysoimme, miten ruumiillinen havainto muuttuu kentt{\"a}muistiinpanojen kirjoitukseksi ja miten kirjoitus sek{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} tutkijan kokemaa ett{\"a} eroaa siit{\"a}. N{\"a}k{\"o}kulmamme on metodologinen ja erityisesti feministiseen etnografiaan tarkentuva. Analysoimme, miten havainnot ja puhe muuttuvat kirjoitukseksi. Kasvatuksen instituutioiden etnografinen tutkimus valottaa feministisess{\"a} keskustelussa keskeisi{\"a} kysymyksi{\"a} tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien v{\"a}lisist{\"a} valtasuhteista sek{\"a} tutkijan kokemuksen vaikutuksesta tutkimuksessasyntyv{\"a}{\"a}n tietoon. Feministiselle tutkimukselle ominaisesti kuljetammekysymyst{\"a} eettisyydest{\"a} tarkastelumme l{\"a}pi.",
    keywords = "516 Kasvatustieteet",
    author = "Elina Paju and Ulla-Maija Salo and Hanna Guttorm and Riikka Hohti and Sirpa Lappalainen and Reetta Mietola and Anna-Maija Niemi",
    year = "2014",
    month = "12",
    language = "suomi",
    volume = "27",
    pages = "30--41",
    journal = "Sukupuolentutkimus",
    issn = "2342-0634",
    publisher = "Sukupuolentutkimuksen seura ry",
    number = "4",

    }

    Feministinen etnografia : Tietämistä ja tutkimista kasvatuksen kentillä. / Paju, Elina; Salo, Ulla-Maija; Guttorm, Hanna ; Hohti, Riikka; Lappalainen, Sirpa; Mietola, Reetta; Niemi, Anna-Maija.

    I: Sukupuolentutkimus, Vol. 27, Nr. 4, 12.2014, s. 30-41.

    Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

    TY - JOUR

    T1 - Feministinen etnografia

    T2 - Tietämistä ja tutkimista kasvatuksen kentillä

    AU - Paju, Elina

    AU - Salo, Ulla-Maija

    AU - Guttorm, Hanna

    AU - Hohti, Riikka

    AU - Lappalainen, Sirpa

    AU - Mietola, Reetta

    AU - Niemi, Anna-Maija

    PY - 2014/12

    Y1 - 2014/12

    N2 - Tutkimme artikkelissamme, miten tietäminen muotoutuu kasvatusinstituutioissatehtävässä etnografisessa kenttätyössä. Esitämme, että sanat, kieli ja kielenkäyttö ohjaavat olennaisesti sitä, millaiseksi tieto muotoutuu. Käsittelemme kieltä tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien välisenä kohtaamisen välineenä, osallistujien kuulemista ja heidän äänensä välittämistä eteenpäin. Analysoimme, miten ruumiillinen havainto muuttuu kenttämuistiinpanojen kirjoitukseksi ja miten kirjoitus sekä sisältää tutkijan kokemaa että eroaa siitä. Näkökulmamme on metodologinen ja erityisesti feministiseen etnografiaan tarkentuva. Analysoimme, miten havainnot ja puhe muuttuvat kirjoitukseksi. Kasvatuksen instituutioiden etnografinen tutkimus valottaa feministisessä keskustelussa keskeisiä kysymyksiä tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien välisistä valtasuhteista sekä tutkijan kokemuksen vaikutuksesta tutkimuksessasyntyvään tietoon. Feministiselle tutkimukselle ominaisesti kuljetammekysymystä eettisyydestä tarkastelumme läpi.

    AB - Tutkimme artikkelissamme, miten tietäminen muotoutuu kasvatusinstituutioissatehtävässä etnografisessa kenttätyössä. Esitämme, että sanat, kieli ja kielenkäyttö ohjaavat olennaisesti sitä, millaiseksi tieto muotoutuu. Käsittelemme kieltä tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien välisenä kohtaamisen välineenä, osallistujien kuulemista ja heidän äänensä välittämistä eteenpäin. Analysoimme, miten ruumiillinen havainto muuttuu kenttämuistiinpanojen kirjoitukseksi ja miten kirjoitus sekä sisältää tutkijan kokemaa että eroaa siitä. Näkökulmamme on metodologinen ja erityisesti feministiseen etnografiaan tarkentuva. Analysoimme, miten havainnot ja puhe muuttuvat kirjoitukseksi. Kasvatuksen instituutioiden etnografinen tutkimus valottaa feministisessä keskustelussa keskeisiä kysymyksiä tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien välisistä valtasuhteista sekä tutkijan kokemuksen vaikutuksesta tutkimuksessasyntyvään tietoon. Feministiselle tutkimukselle ominaisesti kuljetammekysymystä eettisyydestä tarkastelumme läpi.

    KW - 516 Kasvatustieteet

    M3 - Artikkeli

    VL - 27

    SP - 30

    EP - 41

    JO - Sukupuolentutkimus

    JF - Sukupuolentutkimus

    SN - 2342-0634

    IS - 4

    ER -