Forskningsbaserad handledningsutveckling inom följderna av den finländska yrkesutbildningsreformen (2018): Presentation baserad på forskningsplan

Forskningsoutput: KonferensbidragKonferenspapper

Sammanfattning

Pådriven av OECD (2018) förändras yrkesutbildningen mot individualiserat, arbetsautentiskt och kompetensbaserat lärande (L531/2017; AMKE, 2018), vilket förändrar handledningsbehoven (Niemi & Jahnukainen, 2018; Vuorinen & Virolainen, 2017). Den här studien ser på en individualiserad handlednings systemrelaterade förändringar i utvecklande syfte. Med handledning avses pedagogiskt och administrativt agerande för lärande och utveckling (Rosenblad, 2018; Lauvås & Handal, 2015). Syftet med forskningen är att genom fältsamarbete förklara, gestalta ämnesövergripande handledning och att förankra utvecklad forskningsbaserad kunskap tillbaka i handledningspraktiken för personlig tillämpning av lärande (L531/2017; F673/2017). Forskningsfrågorna söker (1) modeller för handledningens agerande inom system för utformande- och uppdaterande av personliga utvecklingsplaner, (2) handledningens gestalt som bindsegment mellan individ, lärande, lärandekontext och sociala praktiker, (3) utveckla handledningens idé och praktik för att stöda studerandes autonomi och karriärplanering (Hooley o.a., 2014) inom ramar av läroplaner, examensgrunder och lagstiftning. Yrkeslärandet äger rum (Rintala o.a., 2015; Jørgensen, 2008, 2015; Virtanen o.a., 2014; Billett, 2009) i en lärandekontextuell diversitet som anpassas individuellt (Rosenblad, 2018) till realism och önskemål (Watts, 2009). För att överbrygga kunskapsdikotomi (Nylund, o.a., 2018) analyseras yrkeslärandet i ett sociokulturellt (Säljö, 2014) och socialkonstruktivistiskt (Vaage, 2003; Ojanen, 2012) perspektiv genom ”verksamhetsteori” som minsta analysenhet utgående från Berglund (2009); Engeström (2001).
Originalspråksvenska
Sidor81-83
Antal sidor3
StatusPublicerad - 13 jun 2019
MoE-publikationstypEj behörig
EvenemangNORDYRK Conference - Arcada UAS, Helsingfors, Finland
Varaktighet: 12 jun 201914 jun 2019
http://nordyrk.net/?page_id=612

Konferens

KonferensNORDYRK Conference
LandFinland
OrtHelsingfors
Period12/06/201914/06/2019
Internetadress

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här