Projekt per år
Sammanfattning
Tarkastelemme tässä artikkelissa demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen toteutumista opettajankoulutuksessa Suomessa ja viitteitä yhteiskunnallisen ilmapiirin muutoksesta ihmisoikeuksien ja demokratian kannalta negatiiviseen suuntaan. Tuomme esiin näkökulmia yhteiskunnallisiin osallistumismahdollisuuksiin kielellisten oikeuksien ja erilaisten taustatekijöiden suhteen. Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ydinsisältöihin kuuluu edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä inklusiivista ja moniäänistä kasvatusta sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Tutkimuksemme mukaan demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ei tällä hetkellä toteudu opettajankoulutuksessa eksplisiittisesti, vaikka opettajaksi opiskelevat kokevat demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ajankohtaisena ja tärkeänä. Voidaankin kysyä, onko aiheen käsittely siis riittävää?
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Volym | 11 |
Utgåva | 6 |
ISSN | 1799-0181 |
Status | Publicerad - 21 okt 2020 |
MoE-publikationstyp | B1 Artikel i en vetenskaplig tidskrift |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Aktiv
-
Mänskliga rättigheter, demokrati, värderingar och dialog inom fostran - Utveckling av demokrati- och människorättsfostran i lärarutbildningen 2018–2019
Kallioniemi, A., Kasa, T., Löfström, J., Salminen, J., Salmenkivi, E., Salo, U., Korhonen, T., Jokisalo, J., Rautiainen, M., Hiljanen, M., Moisio, O., Männistö, P., Isosomppi, L., Leivo, K. M., Izadi, P., Lampinen, J., Alenius, P., Seppälä, T., Rosqvist, L., Björklund, M., Vanhanen-Nuutinen, L., Kaukinen, R., Lemechkova-Toivonen, A., Eskola, S., Halonen, L., Vartiainen, P. & Malama (former Matilainen), M.
01/08/2018 → 31/07/2021
Projekt: Annan projekt