Ilmari Hannikainen ja pianokonsertto 1917-1920.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskaplig

Sammanfattning

Suomalainen pianisti ja säveltäjä Ilmari Hannikainen kirjoitti pianokonserttonsa sävellystyylillisesti erittäin vaihtelevan ja mielenkiintoisen ilmapiirin vallitessa vuonna 1917. Tuolloin Venäjän vallankumouksen ja ensimmäisen maailmansodan aikoihin oli eri musiikkiteoreettisia suuntauksia, ideoita ja hahmotelmia, mitkä sekä vastustivat että myötäilivät perinteisiä niin sanottuja klassisromanttisia tonaalisia, duuri-molli-asteikkojärjestelmään pohjautuvia musiikillisia tyylejä ja säveltämistekniikoita. Vanha tonaalisvaikutteinen säveltämisjärjestelmä vaikutti Hannikaiseen herooisen venäläis-ranskalaisen virtuoosipianistitradition myötä, minkä ihanteiden mukaan hän loi pianokonserttona ja aloitti uransa kansainvälisesti tunnettuna suomalaisena esiintyvänä taiteilijana.

Ilmari Hannikainen and piano concerto 1917–1920
The Finnish pianist and composer Ilmari Hannikainen, wrote his piano concerto within a period of an extremely variable and interesting musical atmosphere in 1917. There were different musical theoretical trends, ideas and outlines prevailing at the time of the Russian revolution and WWI, both according to, and against the traditional ways of the so called “classical-romantic”, tonal major-minor scale based system of musical style and composing. The old system of composing by the tonality influenced on Hannikainen via the Russian-French heroic virtuoso pianistic tradition, within which ideals he created his piano concerto and was starting his career as an international known Finnish performing artist.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationFINLAND SUOMI 100 language, culture, history
RedaktörerUlla Tuomarla, Iwona Piechnik , Bernadett Biró
Antal sidor14
UtgivningsortKraków & Helsinki
FörlagJagiellonian Library & University of Helsinki
Utgivningsdatum2017
Sidor268-282
ISBN (tryckt)978-83-949716-2-5
ISBN (elektroniskt)978-83-949716-3-2
StatusPublicerad - 2017
MoE-publikationstypB2 Del av bok eller annan forskningsbok

Vetenskapsgrenar

  • 6131 Teater, dans, musik, övrig scenkonst

Citera det här