Intertekstuaalisuus monilukutaitoa rakentamassa

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelProfessionell

Sammanfattning

Tässä artikkelissa ehdotetaan intertekstuaalista menetelmää rakentamaan monilukutaitoa, jonka perusta on laaja-alaisessa tekstikäsityksessä (OPS 2014, 22). Intertekstuaalinen menetelmä on alkuaan kehitetty taidekasvatukseen, visuaalisen kulttuurin avoimeksi taiteellis-tieteelliseksi tutkimusmenetelmäksi. Sitä on sovellettu käytännön opetukseen ja edelleen kehitetty pedagogiseksi toimintamalliksi ja ajattelutavaksi, jolla voi tutkia kuvan, kuvien ja kulttuurin välisiä muunnos- ja merkityssuhteita ja luoda uusia merkityksiä laajasti tekstien maailmassa. Maailman moninaisuuden ymmärtämiseksi tarvitaan monilukutaitoa, joka on taitoa tulkita, tuottaa ja arvottaa tekstejä (OPS 2014, 22-23). Intertekstuaalinen menetelmä tarjoaa monilukutaitoon tavan tulkita ja arvottaa tekstien välisiä muunnos- ja merkityssuhteita, sekä tuottaa uusia tulkintoja kulttuurien, medioitten ja subjektien välisissä merkitysverkostoissa. Intertekstuaalinen ajattelutapa tuottaa merkitysten moninaisuutta. Tämä antaa mahdollisuuden opetuksessa keskustella ja ymmärtää erilaisia tulkintoja ja voi myötävaikuttaa empatian kokemiseen.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationMonilukutaitoa oppimassa
RedaktörerMinna Harmanen, Mikko Hartikainen
Antal sidor8
UtgivningsortHelsinki
FörlagOpetushallitus
Utgivningsdatum12 dec. 2019
Sidor132-139
ISBN (tryckt)978-952-13-6232-3
StatusPublicerad - 12 dec. 2019
MoE-publikationstypD2 Artikel i professionella manualer eller guider eller professionella informationssystem eller textboksmaterial

Publikationsserier

NamnOppaat ja käsikirjat
FörlagOpetushallitus
Nummer2019:2
ISSN (tryckt)1798-8950

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här