Projekt per år
Sammanfattning
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten S2-opiskelijoiden näkemyksiä automaattiseen
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på värdpublikation | Ainedidaktiikka ajassa : Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat |
Redaktörer | Sara Routarinne, Pilvi Heinonen, Tomi Kärki, Anssi Roiha, Marja-Leena Rönkkö, Arttu Korkeaniemi |
Antal sidor | 19 |
Utgivningsort | Rauma |
Förlag | Suomen Ainedidaktinen tutkimusseura. Turun yliopiston opettajankoultuslaitos |
Utgivningsdatum | 2022 |
Sidor | 72-90 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-5993-35-6 |
Status | Publicerad - 2022 |
MoE-publikationstyp | A3 Del av bok eller annan forskningsbok |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
- 6121 Språkvetenskaper
- 222 Övrig teknik och teknologi
Projekt
- 1 Slutfört
-
DigiTala: iTala - Digital support for training and assessing second language speaking
Hilden, R. (Projektledare), Hilden, R. (Principal Investigator), Kurimo, M. (Principal Investigator), Kuronen, M. (Principal Investigator), Heijala, M. (deltagare), Huhta, A. (deltagare), Lehtovuori, K. M. R. (deltagare), Tarvainen-Li, L. L. E. (deltagare), von Zansen, A. K. (deltagare), von Zansen, A. K. (Deltagare) & Laihanen, E. A. (Annan)
Suomen Akatemia Projektilaskutus
01/09/2019 → 31/08/2023
Projekt: Finlands Akademi: Akademiprojektsbidrag