”It was cool and comfortable!” Akateemisten alkeistason S2-opiskelijoiden kokemuksia tietokoneella suoritettavasta puhumisen kokeesta

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten S2-opiskelijoiden näkemyksiä automaattiseen
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationAinedidaktiikka ajassa : Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat
RedaktörerSara Routarinne, Pilvi Heinonen, Tomi Kärki, Anssi Roiha, Marja-Leena Rönkkö, Arttu Korkeaniemi
Antal sidor19
UtgivningsortRauma
FörlagSuomen Ainedidaktinen tutkimusseura. Turun yliopiston opettajankoultuslaitos
Utgivningsdatum2022
Sidor72-90
ISBN (elektroniskt) 978-952-5993-35-6
StatusPublicerad - 2022
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik
  • 6121 Språkvetenskaper
  • 222 Övrig teknik och teknologi

Citera det här