Sammanfattning
Kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen liittyvää osaamista on kasvatuksen kentillä lähestytty eri käsitteiden kautta ja eri näkökulmista, esimerkiksi inter-kulttuurinen sensitiivisyys ja katsomuksellinen sensitiivisyys, kulttuurinen lukutaito ja uskonto-/katsomuslukutaito sekä kulttuurinen ja katsomuksellinen vastuullisuus (esimerkiksi Gay 2010; Räsänen ym. 2018). Erilaiset tulokulmat vastaavat samaan kysymykseen: Kuinka kohdata moninaisuus myönteisellä tavalla ja nähdä se voimavarana? Tässä artikkelissa tarkastelemme uskontojen ja katsomusten moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä valmiuksia kasvatuksen kontekstissa, erityisesti katsomustietoisuuden näkökulmasta.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Volym | 11 |
Nummer | 3 |
ISSN | 1799-0181 |
Status | Publicerad - 13 maj 2020 |
MoE-publikationstyp | D1 Artikel i en branschtidskrift |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik