Projekt per år
Sammanfattning
Tässä artikkelissa raportoidaan ensimmäisen vaihe kehittämistutkimuksesta, jonka tavoitteena on kehittää ratkaisuja, miten molekyylimallinnus saadaan keskeisemmäksi osaksi kemian kouluopetusta. Kehittäminen toteutettiin kahdessa syklissä. Ensimmäinen sykli toteutettiin yritysyhteistyönä ja toisessa syklissä kehitettiin ensimmäisen syklin tuotos suomalaiseen koulukulttuuriin soveltuvaksi. Tutkimusta ohjasi kaksi kysymystä: 1) Millainen molekyylimallinnusympäristö mahdollistaa mallinnuksen siirtymisen kemian kouluopetukseen? ja 2) Millaisia tekijöitä ympäristön kehittämisessä tulee huomioida innovaation diffuusion maksimoimiseksi? Tutkimus koostui teoreettisesta ongelma-analyysistä ja kehittämisvaiheesta. Ongelma-analyysi kohdistui innovaation diffuusioteoriaan, aikaisemman tutkimuskirjallisuuden ja opetussuunnitelmien perusteiden asettamien mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Kehittämistuotoksena saatiin suomenkielinen avoimeen lähdekoodiin ohjautuva mallinnusympäristö, jota koulut voivat käyttää suoraan verkosta käsin ilman koneelle asentamista. Mallinnusympäristön tavoitteet ja sisällöt määriteltiin opetussuunnitelmien perusteiden ja aikaisemman tutkimistiedon avulla.
Mallinnusympäristö rakentuu neljästä osasta: 1. tiedotus, 2. mallinnusharjoitukset, 3. molekyylitietokanta ja 4. linkkilista. Osat kehitettiin yksilötasolla tapahtuvaan innovaation diffuusioon pohjautuen. Jokainen osa on edellisistä osaa teknisesti haastavampi käyttää, mutta tarjoaa samalla monipuolisemmin erilaisia kemian visualisointeja. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että molekyylimallinnusympäristöjen kehittämisessä on tärkeää huomioida innovaatio diffuusioteorian ryhmäluokittelusta aikaisemman enemmistön tarpeet, jos innovaation halutaan diffusioituvan laajalle.
Mallinnusympäristö rakentuu neljästä osasta: 1. tiedotus, 2. mallinnusharjoitukset, 3. molekyylitietokanta ja 4. linkkilista. Osat kehitettiin yksilötasolla tapahtuvaan innovaation diffuusioon pohjautuen. Jokainen osa on edellisistä osaa teknisesti haastavampi käyttää, mutta tarjoaa samalla monipuolisemmin erilaisia kemian visualisointeja. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että molekyylimallinnusympäristöjen kehittämisessä on tärkeää huomioida innovaatio diffuusioteorian ryhmäluokittelusta aikaisemman enemmistön tarpeet, jos innovaation halutaan diffusioituvan laajalle.
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på värdpublikation | Kansainvälinen kemian vuosi: Kemia osaksi hyvää elämää : VI Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät -symposiumkirja |
Redaktörer | Maija Aksela, Johannes Pernaa, Marja Happonen |
Antal sidor | 12 |
Utgivningsort | Helsinki |
Förlag | Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto |
Utgivningsdatum | 2011 |
Sidor | 110–121 |
ISBN (tryckt) | 978-952-10-7419-6 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-10-7420-2 |
Status | Publicerad - 2011 |
MoE-publikationstyp | A4 Artikel i en konferenspublikation |
Evenemang | Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät - Helsinki, Finland Varaktighet: 23 mars 2011 → 24 mars 2011 Konferensnummer: VI |
Publikationsserier
Namn | Kemian opetus |
---|---|
Förlag | Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto |
ISSN (tryckt) | 1797-1517 |
Vetenskapsgrenar
- 116 Kemi
Projekt
- 1 Aktiv
-
Modellering och visualisering i kemiutbildning
Aksela, M. (Projektledare) & Pernaa, J. (Deltagare)
01/01/2002 → …
Projekt: Forskningsprojekt