Kemian mallit ja visualisointi -kurssin yhteisöllinen uudistaminen malliteoriaan pohjautuvalla kehittämistutkimuksella

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKonferensbidragVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä artikkelissa raportoidaan ensimmäinen osa tutkimuksesta, jonka päätavoitteina on kehittää sekä Kemian mallit ja visualisointi -kurssia että kehittämistutkimusta tutkimusmenetelmänä. Kehittämisestä vastasivat kolme tutkijaa, jotka toimivat myös kurssin opettajina. Tutkimus sisälsi kaikkia kehittämistutkimuksen ydinosa-alueita, joita ovat ongelma-analyysi, kehittämisprosessi ja kehittämistuotos. Kehittäminen koostui malliteorian neljästä vaiheesta: 1) historiallisen kurssimallin analysointi itsenäisesti, 2) sisäisen mallin rakentaminen itsenäisesti, 3) sisäisen mallin julkistaminen pienryhmässä ja 4) yhteisymmärrysmallin rakentaminen yhteisöllisesti.
Ensimmäisessä ongelma-analyysissä kurssiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet kartoitettiin tutkimalla edellisiä kurssikertoja. Ongelma-analyysin pohjalta tutkijat muodostivat kehittämisprosessista ja -tuotoksesta sisäiset mallit, jotka julkistettiin tutkijoiden kesken pienryhmässä. Julkisia malleja testattiin ja jatkojalostettiin kohti tutkijoiden välistä yhteisymmärrystä. Tutkimuksesta saatiin kolme päätulosta. Kurssin mahdollisuuksia ovat
tutkimukseen pohjautuvat sisällöt ja käytäntöä tukevat työskentelytavat, kun taas haasteita ovat ohjaajien suuri työtaakka, opiskelijoiden ohjaaminen sekä tavoitteiden ja toiminnan välinen vuorovaikutus. Kehittämisen tuloksena kurssin mahdollisuuksia pyrittiin tukemaan ja haasteisiin vastaamaan tekemällä kurssiin sisällöllisiä, tavoitteellisia ja rakenteellisia muutoksia, joiden
tavoitteena oli antaa opiskelijoille valmiuksia tukea kemian oppimista mallinnuksen avulla valtakunnallisten opetussuunnitelmien tavoitteiden mukaisesti. Kolmantena päätuloksena kehitettiin uusi opetuksen kehittämiseen soveltuva tutkimusmenetelmä, jossa kehittäminen
tapahtuu yhteisöllisesti malliteoriaan pohjautuen.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationTutkiva lähestymistapa kemian opetukseen : V valtakunnalliset kemian opetuksen päivät -symposiumkirja
RedaktörerMaija Aksela, Johannes Pernaa, Maija Rukajärvi-Saarela
Antal sidor19
UtgivningsortHelsinki
FörlagKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
Utgivningsdatum7 dec. 2010
Sidor96–114
ISBN (tryckt)978-952-10-6747-1
ISBN (elektroniskt)978-952-10-6748-8
StatusPublicerad - 7 dec. 2010
MoE-publikationstypA4 Artikel i en konferenspublikation
EvenemangValtakunnalliset kemian opetuksen päivät -symposium - Kokkola, Finland
Varaktighet: 8 apr. 20109 apr. 2010
Konferensnummer: V

Publikationsserier

NamnKemian opetus
FörlagKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
ISSN (tryckt)1797-1517

Vetenskapsgrenar

  • 116 Kemi

Citera det här