Kemian opettajien käsityksiä molekyylimallinnuksen käytöstä opetuksessa

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKonferensbidragVetenskapligPeer review

    Sammanfattning

    Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin kemian aineenopettajien käsityksiä tietokoneavusteisen molekyylimallinnuksen roolista opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteiden mukaisessa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin Mielekästä molekyylimallinnusta kouluopetukseen -mentorikoulutushankkeen yhteydessä. Siihen osallistui 17 molekyylimallinnusta opetuksessa soveltavaa kemian aineenopettajaa perusopetuksesta ja lukiosta eri puolilta Suomea. Tutkimusta ohjasivat seuraavat kysymykset: 1) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia tavoitteita molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? ja 2) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia sisältöjä molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? Tutkimusaineistona käytettiin etätehtävän raportteja (N=16) sekä hankkeen yhden lähitapaamisen muistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kemian opettajien mielestä molekyylimallinnus tukee opetuksen tavoitteita ja sisältöjä lukuisissa kemian opetussuunnitelmien perusteiden kohdassa. Sen koettiin tukevan erityisesti orgaanisten yhdisteiden rakenteiden ymmärtämistä perusopetuksessa. Lukion opetuksessa sen koettiin tukevan erityisesti päätelmien tekoa ja kolmiulotteisten rakenteiden ymmärtämistä. Molekyylimallinnuksen koettiin antavan eniten lisäarvoa orbitaalien, kemiallisten sidosten ja biomolekyylien opettamiseen lukion kemian opetuksessa.
    Originalspråkfinska
    Titel på gästpublikationArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin
    RedaktörerMaija Aksela, Johannes Pernaa
    Antal sidor11
    UtgivningsortHelsinki
    FörlagKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    Utgivningsdatum2009
    Sidor195–205
    ISBN (tryckt)978-952-10-6008-3
    StatusPublicerad - 2009
    MoE-publikationstypA4 Artikel i en konferenspublikation
    EvenemangIV Valtakunnalliset ke­mian ope­tuk­sen päivät 2009 - Kemian osasto, Kumpulan kampus, Helsinki, Finland
    Varaktighet: 16 apr 200917 apr 2009

    Publikationsserier

    NamnKemian opetus
    FörlagKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    ISSN (tryckt)1797-1517

    Vetenskapsgrenar

    • 116 Kemi

    Citera det här