Kemian tiedekasvatus: keminformatiikan tutkimuksen ontologinen asemointi

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelProfessionell

Sammanfattning

Tämä artikkeli on jatkoa edellisessä Kemiauutisissa julkaistulle artikkelille (Pernaa & Aksela, 2021), jossa esittelimme keminformatiikan kemian ja sen
tiedekasvatuksen tutkimusalana, ja esittelimme tutkimusryhmämme aikaisempaa tutkimusta aiheen parissa. Olemme työskennelleet keminformatiikan tutkimuksen parissa ohjelmistokehityksessä (Pernaa, 2015; Pernaa & Aksela, 2011), mutta emme vielä silloin tienneet keminformatiikan
olemassaolosta. Viime vuosina ryhmämme ymmärrys keminformatiikasta on kasvanut, ja osaamme entistä paremmin muotoilla keminformatiikkaan pohjautuvia tutkimuskysymyksiä kemian tiedekasvatuksessa. Tästä yhtenä esimerkkinä on alkuvuodesta 2022 julkaistu tutkimusartikkeli kansainvälisessä Journal of Chemical Education -lehdessä (Pernaa, 2022). Selvästi keminformatiikan tutkimus tiedekasvatuksessa vaatii vielä paljon metatyötä ja yhteistyötä kemian tutkijoiden kanssa. Päämääränämme on vahvistaa tutkimusperustaisesti keminformatiikan osaamista sekä kansallista ja kansainvälistä tutkimusyhteistyötä kemian ja sen tiedekasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Tässä artikkelissa määrittelemme keminformatiikan tutkimuksen ontologisen aseman kemian tiedekasvatuksen osana.
Originalspråkfinska
Tidskrift Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews
Volym14
Utgåva1
Sidor (från-till)33–35
Antal sidor3
ISSN2323-7767
StatusPublicerad - 2022
MoE-publikationstypD1 Artikel i en branschtidskrift

Vetenskapsgrenar

  • 116 Kemi

Citera det här