Kielididaktiikka ja kieltenopettajan osaaminen muutosten edessä

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä artikkelissa näytämme, millaisia käytännön kokemuksia opettajilla ja varhaiskasvattajilla on ollut kieltenopetuksen varhentamisen hankkeissa, millaisia valmiuksia heillä on ollut kieltenopetuksen varhentamiseen ja millaisia neuvoja heillä on antaa sen mielekkääseen toteutukseen. Tutkimus perustuu varhennetun kieltenopetuksen täydennyskoulutuksen kolmen toteutuksenosallistujien (N=78) alkukartoitukseen, jonka olemme analysoineet sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että osallistujilla oli positiivisia kokemuksia, mutta he olivat myös kohdanneet haasteita opetuksen toteuttamisessa. Käytännön haasteita olivat muun muassa oppimateriaalin puute, suuret ryhmäkoot ja yhteisen suunnitteluajan puute. Pedagogisiin haasteisiin kuuluivat puutteellinen ohjeistus ja epävarmuus työtavoista. Käytännön vinkeiksi opettajat ehdottivat muun muassa monipuolisia ja toiminnallisia työtapoja, opettajien yhteistyötä, kielen tuomista arkeen sekä luokkahuoneen rutiinien luomista. Tulosten perusteella toiminnan kehittämiseksi olisi tärkeä järjestää opettajille aikaa kehittää yhteistyötä, vahvistaa digipedagogiikan osaamistaan sekä suunnitella monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdessä.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationKielididaktiikan katse tulevaisuuteen : Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen
RedaktörerRaili Hilden, Kaisa Hahl
Antal sidor25
UtgivningsortHelsinki
FörlagSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Utgivningsdatum26 feb 2020
Sidor5-29
ISBN (elektroniskt)978-952-5993-29-5
StatusPublicerad - 26 feb 2020
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Publikationsserier

NamnSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia
Nummer17
ISSN (tryckt)1799-9596
ISSN (elektroniskt)1799-960X

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här