@inbook{20411616e0cc4b248e88155d1012e633,
title = "Kielididaktiikka ja kieltenopettajan osaaminen muutosten edess{\"a}",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} artikkelissa n{\"a}yt{\"a}mme, millaisia k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokemuksia opettajilla ja varhaiskasvattajilla on ollut kieltenopetuksen varhentamisen hankkeissa, millaisia valmiuksia heill{\"a} on ollut kieltenopetuksen varhentamiseen ja millaisia neuvoja heill{\"a} on antaa sen mielekk{\"a}{\"a}seen toteutukseen. Tutkimus perustuu varhennetun kieltenopetuksen t{\"a}ydennyskoulutuksen kolmen toteutuksenosallistujien (N=78) alkukartoitukseen, jonka olemme analysoineet sis{\"a}ll{\"o}nanalyysill{\"a}. Tulokset osoittavat, ett{\"a} osallistujilla oli positiivisia kokemuksia, mutta he olivat my{\"o}s kohdanneet haasteita opetuksen toteuttamisessa. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n haasteita olivat muun muassa oppimateriaalin puute, suuret ryhm{\"a}koot ja yhteisen suunnitteluajan puute. Pedagogisiin haasteisiin kuuluivat puutteellinen ohjeistus ja ep{\"a}varmuus ty{\"o}tavoista. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n vinkeiksi opettajat ehdottivat muun muassa monipuolisia ja toiminnallisia ty{\"o}tapoja, opettajien yhteisty{\"o}t{\"a}, kielen tuomista arkeen sek{\"a} luokkahuoneen rutiinien luomista. Tulosten perusteella toiminnan kehitt{\"a}miseksi olisi t{\"a}rke{\"a} j{\"a}rjest{\"a}{\"a} opettajille aikaa kehitt{\"a}{\"a} yhteisty{\"o}t{\"a}, vahvistaa digipedagogiikan osaamistaan sek{\"a} suunnitella monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdess{\"a}.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, varhennettu kieltenopetus, toiminnalliset ty{\"o}tavat, t{\"a}ydennyskoulutus, kielididaktiikka, kielten opetus, kielikasvatus, opettajan osaaminen",
author = "Raili Hilden",
year = "2020",
month = feb,
day = "26",
language = "suomi",
series = "Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "17",
pages = "5--29",
editor = "Raili Hilden and Kaisa Hahl",
booktitle = "Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen",
address = "Suomi",
}