Kuluttajuus arjen taitona – pedagogista tarkastelua: Kuluttajakasvatuksen oppimispolku. Raportti 2012: Raportti 2012

Hille Janhonen-Abruquah (Redaktör), Eila Kauppinen (Redaktör), Anita Virtanen (Redaktör), Taina Mäntylä (Redaktör)

    Forskningsoutput: Bok/rapportBeställd rapportProfessionell

    Sammanfattning

    Raporttiin on koottu yhteistyössä järjestetyn ”Kuluttajakasvatuksen oppimispolku” -tapahtuman aineistoja. Kuluttajan oikeuksien päivänä 15.3.2012 järjestetyn tapahtuman tavoitteena oli yhtäältä tarjota opettajankoulutuksessa
    opiskeleville tuleville opettajille mahdollisuus tutustua kuluttajakasvatuksen yhteistyötahoihin ja toisaalta vahvistaa yhteistyöverkostoa kuluttajakasvatuksesta kiinnostuneiden toimijoiden kesken. Lisäksi
    päivän aikana luotiin yhteisiä näkökulmia kuluttajakasvatuksen pedagogisiin ratkaisuihin lapsen ja nuoren eri ikäkausina. Tapahtuma koostui seminaarista ”Kuluttajuus arjen taitona – pedagogista tarkastelua” ja
    näyttelystä, jossa esiteltiin eri toimijoiden näkökulmia kuluttajakasvatukseen. Raportissa on lyhyt koonti seminaarin ohjelmasta ja opettajaksi opiskelevien nuorten tekemät näytteilleasettajien esittelyt. Kuluttajakasvatuksen kannalta on oleellista luoda kokonaiskuva siitä, mitä asioita ja miten lapselle opetetaan
    eri ikävaiheissa. Kuluttajavirasto on mukana kansainvälisessä projektissa, jonka tavoitteena on määrittää kuluttajakasvatuksen tavoitteet ja menetelmät lapsen ja nuoren eri ikäkausina. Tämän projektin osana kotitalousopettajaopiskelijat tuottivat keväällä 2012 aiheesta kuluttajakasvatuksen strategiaan pohjautuvat
    ikäkausiselvitykset. Opiskelija Minna Kivinen on koostanut selvityksistä tätä raporttia varten kokonaiskuvan, jossa käydään läpi eri-ikäisille lapsille ja nuorille tarkoitetun kuluttajakasvatuksen sisältöjä ja menetelmiä.
    Originalspråkfinska
    UtgivningsortHelsinki
    FörlagSuomen lasten ja nuorten säätiö
    Antal sidor21
    StatusPublicerad - 2012
    MoE-publikationstypD4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller studie

    Vetenskapsgrenar

    • 516 Pedagogik

    Citera det här